Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa ett dokument av flera filer i olika filformat


hellas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle behöva skapa en enda stor pdf-fil varje månad av ett stort antal olika filer. De flesta filerna är Excel-filer. Dessa filer har flera flikar vardera, men alla flikar ska inte tas med i den stora filen som jag vill skapa. Dessutom skulle jag vilja ta med information som är sparad t ex i Word och pdf-format. Jag har bara använt InDesign vid ett enda tillfälle och har därför inte hunnit skaffa mig speciellt goda kunskaper ännu i hur man använder programmet. Därför undrar jag om det skulle vara smidigt att på något sätt skapa en mall i InDesign som jag kan återanvända varje månad och stoppa in olika flikar från olika Excelfiler + Word och pdf-filer. Det kanske handlar om ca 200-300 sidor totalt i rapporten, så jag vill väldigt gärna få ihop dem till ett enda dokument oavsett tidigare filformat, för att kunna göra t ex en gemensam innehållsförteckning samt sidnumrering. Är InDesign ett lämpligt programval för att åstadkomma detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag glömde skriva en sak! Excelfilerna innehåller tabeller som dessutom är rätt så stora, så när jag har försökt, så har de blivit "för stora" och inte behållit sin storlek från Excelfilen, utan liksom tagit mer plats när jag försökt få in dem i InDesign...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det nog är programmet Acrobat Professional som löser det här åt dig.

Det finns en funktion som heter PDF Portfolio som kombinerar filer av olika format, utan att de behöver vara PDF-filer i en portfolio där de behåller sitt ursprung. Det kan vara vanlig text, e-brev, powerpoints, excel, CAD-ritningar m.m.

Tänkt att samla ihop material i ett projekt så jag antar att detta är precis vad du tänkt dig.

 

Under Arkiv hittar du alternativet "Kombinera filer" Läs mer i hjälpen.

T ex hittar du en lektion för version 9 här:

http://www.adobepress.com/content/images/9..._portfolios.pdf

 

För version 8 hittade jag den här lektionen:

http://indesignsecrets.com/including-indes...df-assembly.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag ville bara tacka för hjälpen! Jag fick en äldre version av programmet installerat på min dator på jobbet, så PDF-portfolio fanns inte i den versionen, men det har gått bra för mig att lära mig hur programmet fungerar och resultatet imponerade på många, så tack för goda råd! Det verkar vara ett användbart program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köra export / skriva ut som PDF från de olika programmen och sen använda ett billigare layoutprogram för att sätta ihop dem. Pages fungerar utmärkt, eller iCalamus, iStudio Publisher, Swift Publisher eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDFLab är ett gratisprogram som sätter ihop pdf:er och bilder till en gemensam pdf. Det kan också dela upp pdf:er.

 

Edit: Man kan sätta ihop pdf:er i Förhandsvisning (Leopard) också, men jag har glömt hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...