Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook hänger sig hela tiden

pontus.ek

Recommended Posts

Hejsan,

Jag köpte min MacBook för 2 år sedan och nu hänger den sig hela tiden, specielt när jag använder skype, ser på film med vlc, surfar med firefox eller någon annan webläsare eller försöker lyssna på musik med itunes.

Jag lämnade in min dator i norrköping och de körde tester på minnena men hitta inga fel och sa att den fungerar vilket den fortfarande inte gör.

Problemet verkar vara kopplat till elförsörjningen i dator, när jag har strömdosan inkopplad hänger den sig ännu oftare. Så jag försökte göra en återställning av SMC men det verkar bara ha gjort saker värre. Nu går det inte göra något på den utan att den fryser i flera minuter, så här illa var det bara innan när min batteristatus var under 30%.

Någon som har något förslag på vad som skulle kunna vara fel eller någon riktigt bra macserviceställe( inte det i norrköping). ?

/mvh Pontus

Thomas Ytterberg

"Fryser i flera minuter"- "hänger sig hela tiden" - vad menar du exakt för symptom med den frasen? Är det badbollar? Låser sig hela datorn och allt avstannar, inklusive sekundblinkningarna i menyraden, så att du måste starta om datorn? Får du Kernel Panik? Karaktären på fel är rätt avgörande för en felsökning.

Ifall det bitvis är badboll i flera minuter är det till exempel ett typiskt symptom på att hårddisken är paj.

Jag testa att köra igång datorn utan battariet men hjälpte inte, den fungera lika dåligt för det.

Bitvis badboll i flera minuter är en ganska exakt beskrivning av hur den beter sig. Nuförtiden hänger den sig så mycket att jag måste starta om den med powerknappen för att den ska fungera igen.

Du känner inte till något bra program för att kontroller hårddiskarna, Thomas?

Vad är det för fabrikat på disken? Diskwarrior finns ju men jag kör helst tillverkarens egna diagnostikprogram (som dock kräver en PC).

drive genius fins ju. det kostar pengar men i demovarianten kan man söka efter dåliga block och annat. men för att laga så måste man uppgradera men det är ju alltid värt ett försök. om du klarar att köra den direkt från din systemdisk. den finns som skiva också men då går det nog inte med någon demo.

det föstra du kan göra är att köra programmet skivverktyg. det ligger i din verkgytsmapp i program mappen. där kan du se om det är fel i katalogstrukturen på din disk. makrera disken och välj kontrolere skiva.

reparea skiva kan du sedan bara göra från installationsskivan. när du valt språk så struntar du i "installerafönstret" och går till skivverktyg i menyn högst upp.

det kan mycket väl vara fel på din disk utan att det upptäcks av skivverktyg men då ska diskworior eller drive genius 2 klara det bättre.

Vad är det för fabrikat på disken? Diskwarrior finns ju men jag kör helst tillverkarens egna diagnostikprogram (som dock kräver en PC).

det har jag inte hört tidigare. trode det gick presis lika bra med drivegenius eller diskworior. men det kanske kan stämma vad vet jag. :unsure:

Thomas Ytterberg

För att test/diagnosprogram ska upptäcka alla fel som kan uppstå på en hårddisk måste det finnas någon form av heltäckande självdiagnostik i själva hårddisken vilket det inte gör. SMART-status (vilket syns i Skivverktyg) och liknande kan mycket väl säga att allt är okey eftersom felandet inte faller inom ramen för just självdiagnostiken. Kort och gott: det finns inga vettiga diagnosprogram som fångar alla fel.

Kass hårddisk verkar vara något av standardfelet på MacBook. Det är en del som har bytt dem/fått serviceutbyten. Det enda man kan göra för att få ett konkret svar är att testa med att byta hårddisk eller att exempelvis starta från en extern hårddisk, mata ut den interna disken från skrivbordet och provköra ett tag. Det som är typiskt i de fallen är att så fort man börja kopiera filer och liknande från den presumtivt kassa hårddisken börjar badbollarna, frysningarna och felmeddelanden komma direkt.

Tomas tipps kanske är det vettigaste prismässigt med tanke på att du kan få en extern disk för billigare pris än vad ett program för diagnostik kostar. så kan du sedan använda disken till annat om du får din interna disk utbytt eller en extra i vilket fall även om det skulle badbolla lika mycket med en annan disk. eller du kanske redan har en extern disk du kan använda.

om det är disken så kommer ju nästa fråga och det är om du har ouppbackade viktiga filer på disken som inte så lätt låter sig kopieras över.

Jag skulle nog hävda att mitt tips är mest prisvärt eftersom tillverkarens egna diagnostikprogram kostar 0 kr :) Om den hittar fel på disken får man också en felkod som används vid RMA osv. Hitachi Drive Fitness Test är ett exempel men återkom med fabrikat på disken så ska jag vägleda dig genom processen :)

Gör en backup av hemmappen i datorn, sen ominstallera hela systemet och kör in program igen. Undvik till en början små shareware eller opensource program relaterad till musik, internet och plugins till webbläsare. Dessa kan strula och krocka med systemprogram i datorn. Tycker iaf detta är värt att prova innan man lägger ut pengar på ny hårddisk i datorn eller liknande.

Har du samma problem om du startar i "Säkert läge"? ( shifttangenten nertryckt under starten)

Hejsan,

Tack för alla svaren,

Raphael: Jag har testat ominstallera Mac OS inte det som är problemet.

nabben: Jag testa med felsäkertläge men hjälpte inte.

Min hårddisk är en FUJITSU MHW2120BH verkar bara finns diagnostikverktyg som kan bootas med msdos så ska jobba på boota med external hd. tack så mycket.. nu ska jag google, läsa på och meka..

Thomas Ytterberg

Apples hårdvarutest hittar bara fel på sådant Apple har kontroll över. Det kan till exempel hitta fel på den av Apple utvalda sata-styrkretsen. Huruvida hårddiskens läsarm har har svårt att hitta rätt position eller liknande är något som Apples testprogram vare sig kan eller vill leta efter, utan där får man hoppas på att tillverkarens eget program är så heltäckande i sin diagnostik.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...