Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha tips om Ny Hårddisk till vit 2,4Ghz


younis

Rekommendera Poster

Tar gärna tips om en prisvärd HDD till en en vit Macbook 2,4 Ghz från sep 2008 (modellen just innan Unibody) mellan 320-500 GB. (gärna om ni ser någon på Webhallen, då jag har andra ärenden dit)

 

Är det bara att byta ut den och sen köra OS X-installationsskivor, eller måste man göra förberedande med hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Serial ATA disk 2,5 tum som helst funkar.

 

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=312047

 

t.ex.

 

Sedan är det bara att formatera disken via Skivverktyg (starta upp från Originalskivan med C-tangenten, eller en Leopard "Retail" Skiva) och installera som vanligt.

 

Installation av disk är enkelt. Öppna luckan på baksidan ét Voila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det bara att formatera disken via Skivverktyg (starta upp från Originalskivan med C-tangenten, eller en Leopard "Retail" Skiva) och installera som vanligt.

 

Installation av disk är enkelt. Öppna luckan på baksidan ét Voila.

 

Aha!

Fint!

Och formateringen sker när man startar upp med Orginalskivan va?

Man behöver inte göra det i OS X Innan menar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, gör så här.

 

Starta upp med Systemskivan.

 

Välj språk

 

Gå upp i menyerna och välj "Skivverktyg" under Verktygsprogram

 

Där kan du formatera disken. Markera disken välj radera-fliken (du kan äve partitionera och ha dig si tu veut) Mac OS X Journalförd (förslagsvis, kommer inte riktigt ihåg för- och nackdelar med journalförd eller inte kanske någon annan som kan redogöra för det, typ Mr. Ytterberg eller någon)

 

Nej, jag är inte fransman.

 

//A-team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, gör så här.

 

Starta upp med Systemskivan.

 

Välj språk

 

Gå upp i menyerna och välj "Skivverktyg" under Verktygsprogram

 

Där kan du formatera disken. Markera disken välj radera-fliken (du kan äve partitionera och ha dig si tu veut) Mac OS X Journalförd (förslagsvis, kommer inte riktigt ihåg för- och nackdelar med journalförd eller inte kanske någon annan som kan redogöra för det, typ Mr. Ytterberg eller någon)

 

Nej, jag är inte fransman.

 

//A-team

 

Ok!

Du är inte fransman, men jag känner mig rätt puckad som måste fråga igen:

 

Kan man sätta i en nyköpt disk på sin plats, sen starta MacBooken med systemskivorna i?

exempelvis:

 

Sätt i system-skivorna

Stäng av datorn

Byt disk

Starta - håll inne C

 

...och sedan följa din guide?

 

För man kan väl inte formatera disken på något annat vis än att ha den just i skruvad/fastsatt på sin plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nej nej, det är jag som är otydlig, sorry.

 

Först byt disk. Det gör du via

 

1. http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook...placement/514/1

 

2. Sedan starta upp med originalskivor eller vilken Leopard Retailskiva som helst.

 

3. Välj språk, sedan välj "Skivverktyg" under "Verktygsprogram uppe i menyn": Välj Radera och med Mac OS X journalförd.

 

4. Sedan väljer du Radera och Installera

 

 

Ja, du kan sätta hårddisken i en externvagga, eller med en USB-intern SATA kabel, finns i vilken datorbutik som helst och formatera den, under ditt befintliga system, men det är väl lite omständigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Sedan starta upp med originalskivor eller vilken Leopard Retailskiva som helst.

Inte helt sant. Det måste vara retailskivor tryckta efter att modellen har lanserats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan sätta hårddisken i en externvagga, eller med en USB-intern SATA kabel, finns i vilken datorbutik som helst och formatera den, under ditt befintliga system, men det är väl lite omständigt?

 

Oja! jag vill helst bara smälla in den å formatera/radera - inte glra det externt innan.

Jag var mest fundersam på om MacBooken är beredd på en helt tom disk

 

Inte helt sant. Det måste vara retailskivor tryckta efter att modellen har lanserats.

 

AH. Men det har jag ju. den är ju köpt begagnad så orginalskivorna följde ju med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...