Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min nya Macbook Pro

billlee

Recommended Posts

Hej hej!

Jag är hyffsat ny ägare av en underbar macbook pro 15" senaste modellen med lite upphottad processor och HD. Har haft den i ungefär en månad nu och hur mycket jag än älskar den så har jag upptäckt några småsaker som stör mig en aning och jag undrar om det handlar om produktionsfel eller om det ska vara så - eller om det bara handlar om min mbp. Hoppas ni kan skina lite ljus över detta.

För det första så undrar jag lite ang. trackpad'n. Min flickvän har en vanlig macbook av samma generation och jag har märkt att trackpad'n på hennes mb känns mycket mer stabil, solid medans min känns lite lös och plastig typ (svårt att förklara). När jag tappar på den så är det nästan så den skramlar. Det är även skillnad i ljuden när man klickar med dem. Hennes låter väldigt lite och dovt medans mitt klickande låter väldigt mycket.

Är detta riktigt? Någon som har märkt av något liknande? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag har även upptäckt att det är något som lyser under skärmen. På den svarta ramen till höger om och i linje med texten "Macbook Pro"'s underkant.

Vad är detta?

Undrar även om det är meningen att locket under datorn ska sitta löst? Det går att röra det fram och tillbaka några millimetrar medan det sitter på - främst högra sidan flyttar sig.

Slutligen klämmer jag in en fråga ang. skärmlocket. Vad jag har förstått så är det meningen att skärmlocket inte ska vara lika fast som på de förra modellerna, altså att det kan stänga sig med hjälp av gravitationen enbart, men finns det någon förklaring på varför, fyller det någon funktion?

En annan fråga ang. trackpad'n - När jag vill zooma i safari med "pinch"-metoden så hamnar jag i stort sett bara i två lägen: antingen max zoom in eller max zoom ut. Det verkar inte spela någon roll hur lite jag drar fingrarna. Detta är också något som skiljer sig från flickvännens Macbook.

Har jag något fel på min trackpad?

Ps: hur editerar man ett inlägg här? Lyckas inte hitta någon knapp för det...

EDIT: ah, där sitter den. Men går det inte att redigera första inlägget i en tråd?

Hej hej!

Jag är hyffsat ny ägare av en underbar macbook pro 15" senaste modellen med lite upphottad processor och HD. Har haft den i ungefär en månad nu och hur mycket jag än älskar den så har jag upptäckt några småsaker som stör mig en aning och jag undrar om det handlar om produktionsfel eller om det ska vara så - eller om det bara handlar om min mbp. Hoppas ni kan skina lite ljus över detta.

För det första så undrar jag lite ang. trackpad'n. Min flickvän har en vanlig macbook av samma generation och jag har märkt att trackpad'n på hennes mb känns mycket mer stabil, solid medans min känns lite lös och plastig typ (svårt att förklara). När jag tappar på den så är det nästan så den skramlar. Det är även skillnad i ljuden när man klickar med dem. Hennes låter väldigt lite och dovt medans mitt klickande låter väldigt mycket.

Är detta riktigt? Någon som har märkt av något liknande? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag har även upptäckt att det är något som lyser under skärmen. På den svarta ramen till höger om och i linje med texten "Macbook Pro"'s underkant.

Vad är detta?

Undrar även om det är meningen att locket under datorn ska sitta löst? Det går att röra det fram och tillbaka några millimetrar medan det sitter på - främst högra sidan flyttar sig.

Slutligen klämmer jag in en fråga ang. skärmlocket. Vad jag har förstått så är det meningen att skärmlocket inte ska vara lika fast som på de förra modellerna, altså att det kan stänga sig med hjälp av gravitationen enbart, men finns det någon förklaring på varför, fyller det någon funktion?

Det verkar som om du skall lämna in din mac hos en verkstad för kontroll, jag upplever inga utav de problem du tar upp. Att skärmen stänger sig när du tiltar den över 75 gradersvinkel fyller ingen funktion men så är det på alla mbp 15" unibody vad jag vet. Har själv aldrig märkt av detta då jag inte använder datorn på det sättet men vid test så har jag samma symptom men jag måste nästan tilta den 90 grader

Ps: hur editerar man ett inlägg här? Lyckas inte hitta någon knapp för det...

EDIT: ah, där sitter den. Men går det inte att redigera första inlägget i en tråd?

Jodå, det går, men bara inom en viss tidsgräns!

Det verkar som om du skall lämna in din mac hos en verkstad för kontroll, jag upplever inga utav de problem du tar upp.

Ok, jag hoppades slippa höra det men tack för input lar-sode!

Jodå, det går, men bara inom en viss tidsgräns!

Allright, då är jag med :D

Ang trackpaden: Min trackpad låter ganska mycket vid "klick", har inte provat en MacBook unibody för att jämföra.. men ja tycker min låter relativt högt faktiskt... Sen zoom i Safari lyckas jag nästan jämnt zooma in max och har väldigt svårt att komma tillbaka till det ursprungliga läget.

Sen något ljus under "MacBook Pro" texten har inte jag sett till på min... Kanske vore bra o lämna in den för o "kolla läget" med några av de saker du nämnde. Lycka till

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...