Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firmware 7.4.1 installeras ej på AirPort Extrem


dobban

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har med intresse läst de senaste två veckornas trådar om firmware-uppdateringen av AirPort-stationer till 7.4.1. Jag har ett problem som jag tror inte har adresserats tidigare: Jag har ett WDS-nätverk med AirPort Extreme som huvudstation (tillika station som är uppkopplad mot bredbandsroutern), en AirPort Express samt en Time Capsule. Samtliga har 802.11n standard; AirPort Express och Time Capsule är stöd för WDS-nätverkets huvudlänk AirPort Extreme.

 

Jag har utan problem uppdaterat AirPort Express och Time Capsule till firmware 7.4.1. När jag vill uppdatera firmware på denna AirPort Extreme tuggar den på och "söker efter den senaste versionen av fast programvara..." - se bilden längst nere.

 

Jag har felsökt AirPort Extreme och situationen på följande sätt:

1. säkerställt att AirPort-verktyget har version 5.4.1.

2. startat om AirPort Extreme

3. återställt AirPort Extreme till fabriksinställningar

4. ställt av AirPort Express och Time Capsule för att "starta om med nytt nätverk"

5. när jag struntar i denna uppdatering och vill ställa in stationen på nytt så får jag ett nytt felmeddelande som lyder: "Ett fel inträffade när inställningen skulle läsas in. Kontrollera att den trådlösa Apple-enheten är ansluten och inom datorns räckvidd, eller ansluten via Ethernet, och försök sedan igen. (-6728)" - se också bilden längst ned.

 

Trots de här stegen låter sig AirPort Extreme's firmware inte uppdateras från 7.3.2 till 7.4.1. Vad är nästa steg jag kan ta för att felsöka och försöka på stationens firmware att bli uppdaterad?

 

Tack för alla synpunkter och erfarenheter!

 

Mvh, dobban

post-31347-1237660674_thumb.png

post-31347-1237661657.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem utan att finna lösning.

 

Dessutom ser jag inte min Apple TV i en av mina tre macars iTunes... Den försvann och kommer inte tillbaka. Trots uppdatering av ATV och iTunes samt ominstallation av den sistnämda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, inte bra förstås att flera har detta problem =( men skönt att jag inte är ensam =).

 

Sedan mitt inlägg har jag förgäves försökt att återställa AirPort Extreme för att därefter ställa in den på nytt. Nu går det inte ens att ställa in på nytt, och jag tvingas till att köra ett helt öppet nätverk – känns inte så bra.

 

Finns det ett ännu kraftfullare sätt att "resetta" en AirPort-station än att trycka in den lilla knappen i fem sekunder till dess att lampan blinkar snabbt?

 

Mvh, dobban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla upp datorn mot internet via ethernet direkt från modemet, tror att det blir tjall med uppkopplingen när APE:n vill uppdatera sig själv, sen öppnar du airport-verktyg som vanligt och uppdaterar den. Den klarar inte att både agera host och uppdateras samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det och kört med 3G-uppkoppling, men då kopplas AirPort-kortet bort och jag når inte nätet som AirPort Extreme ska serva mig med. Men bra idé med ethernet-uppkopplingen; jag borde ha testat det men har ethernetsladden på vinden och har inte hunnit hämta den ännu.

 

Testar under dagen! Tack för puffen att äntligen gå iväg och rota i kartongerna...

 

Mvh, dobban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma haft samma problem.

 

Efter att ha pratat med Apple support slutade det hela med att jag för att överhuvudtaget kunna komma åt inställningarna på extremen fick nedgradera till den förra versionen av airportverktyget.

 

Kan nämna att jag även försökt lösa problemet genom ethernetkabel mellan airporten och datorn, jag gjorde också en "kraftfullare reset" genom att hålla inne reset -knappen samtidigt som jag kopplade tillbaka strömmen (på inrådan från apple).

 

Killen på apple sa att det varit en del problem, han föreslog att jag skulle avvakta en tid och sedan försöka igen, har dock inte försökt igen.

 

Lyckas du lösa problemt får du gärna skriva ned hur du gick tillväga.

 

mvh /persus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mellan datorn och modemet du ska köra ethernet, datorn kommunicerar sen trådlöst med APE. Detta för att APE tappar internetuppkopplingen när den ska uppdatera sig själv, vilket leder till att den inte kan ladda ner uppdateringen. Detta hände när jag skulle uppdatera min airport express, buggigt kan tyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma haft samma problem.

 

Efter att ha pratat med Apple support slutade det hela med att jag för att överhuvudtaget kunna komma åt inställningarna på extremen fick nedgradera till den förra versionen av airportverktyget.

 

Kan nämna att jag även försökt lösa problemet genom ethernetkabel mellan airporten och datorn, jag gjorde också en "kraftfullare reset" genom att hålla inne reset -knappen samtidigt som jag kopplade tillbaka strömmen (på inrådan från apple).

 

Killen på apple sa att det varit en del problem, han föreslog att jag skulle avvakta en tid och sedan försöka igen, har dock inte försökt igen.

 

Lyckas du lösa problemt får du gärna skriva ned hur du gick tillväga.

 

mvh /persus

 

Jag har kommit en bit på vägen... Har lagt AirPort Utility 5.4.1 i en egen mapp och kör sedan på 5.3.2. Därigen har den tidigare låsta AirPort Extreme "öppnat upp sig" och jag har kunnat namnge den och ställa in den så att vi kan surfa säkert igen. Uppdateringen av dess firmware till 7.4.1 har däremot inte gått ännu. När jag sedan testkör AirPort Utility 5.4.1 (den nu aktuella versionen) blir det inga andra problem än att den frågar mig om jag vill uppdatera AirPort Extreme, vilket alltså inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mellan datorn och modemet du ska köra ethernet, datorn kommunicerar sen trådlöst med APE. Detta för att APE tappar internetuppkopplingen när den ska uppdatera sig själv, vilket leder till att den inte kan ladda ner uppdateringen. Detta hände när jag skulle uppdatera min airport express, buggigt kan tyckas.

 

Vid närmare eftertanke behövde jag inte rota på vinden; det är ju en ethernet kabel mellan bredbandsmodemet och AirPort Extremen =). Men det fick jag inte att funka. Har inte hunnit att lägga till Express och Time Capsule ännu; avvaktar lite med för att se om det kommer upp ett snilledrag för att kunna uppdatera den där Extremen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...