Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sony DCR-SX30E


kalle35

Rekommendera Poster

Köpt ovanstående videokamera men medföljande installation skiva stöder inte mac.

hur kan jag tanka över mina filmer? korten jag tar fungerar att föra över men ej filmer.

på datorn har jag imovie 4, försökt att gradera upp till senare versioner men det har ej fungerat.

tacksam för svar/ kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med programmet Bildinsamling, som finns i programmappen. Det använder jag för min vanliga digitalkamera för att föra över bilder, men även filmer jag har spelat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med programmet Bildinsamling, som finns i programmappen. Det använder jag för min vanliga digitalkamera för att föra över bilder, men även filmer jag har spelat in.

 

provade med bildinsamling nu och det var inga problem med att föra över bilder och film men när jag ska spela upp någon av filmerna så dyker ett fönster upp, filmen kunde inte hittas, filmen är ingen filmfil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format spelar kameran in i? (Står under specifikationer i manualen.)

 

Förmodligen måste formatet konverteras och då måste man veta från vilket format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format spelar kameran in i? (Står under specifikationer i manualen.)

 

Förmodligen måste formatet konverteras och då måste man veta från vilket format.

mpeg-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mpeg-2

Aha, det var därför du frågade om MPEG-2 i den andra tråden.

 

Varför i hela friden tillverkas det kameror som sparar i MPEG? Vill de inte att köparna ska redigera filmen?

 

Det går att komma runt, med några program och gott om tid för konvertering:

http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/SVCD_on_a_...it_convert_MPEG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det var därför du frågade om MPEG-2 i den andra tråden.

 

Varför i hela friden tillverkas det kameror som sparar i MPEG? Vill de inte att köparna ska redigera filmen?

 

Det går att komma runt, med några program och gott om tid för konvertering:

http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/SVCD_on_a_...it_convert_MPEG

kanon! ska kolla upp detta efter jobbet ikväll. tack för all hjälp, i båda trådarna=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanon! ska kolla upp detta efter jobbet ikväll. tack för all hjälp, i båda trådarna=)

Lycka till.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till. :)

 

 

kommer att behövas, får spelet på sonyn snart=(

ringt till sonys suport, de säger att det ska gå att öppna upp deras filer från kameran i imovie, och att om det inte fungerear så är det troligen att jag har fel uppdatering av quicktime?.

jag kör på panther, imovie4, quicktime7.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer att behövas, får spelet på sonyn snart=(

ringt till sonys suport, de säger att det ska gå att öppna upp deras filer från kameran i imovie, och att om det inte fungerear så är det troligen att jag har fel uppdatering av quicktime?.

jag kör på panther, imovie4, quicktime7.6.

Det sägs att iMovie '08 och '09 ska kunna importera från fler kameror än tidigare versioner. MEN de versionerna kräver nya Mac och nyare OS än vad du har. Dessutom är de programmen dåliga på just redigering. De är mera ett videobibliotek för videosnuttar än redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att iMovie '08 och '09 ska kunna importera från fler kameror än tidigare versioner. MEN de versionerna kräver nya Mac och nyare OS än vad du har. Dessutom är de programmen dåliga på just redigering. De är mera ett videobibliotek för videosnuttar än redigeringsprogram.

fixade quicktime mpeg2 idag och nu är det inga problem att öppna upp filmerna i imovie4=)

dock lyckas jag inte att kunna redigera filmerna=(

antar att jag måste konvetera filmerna i mpeg streamclip men till vilket format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DV är formatet du ska redigera med. Det tar upp mycket plats, 13GB/h, men det är vad iMovie gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DV är formatet du ska redigera med. Det tar upp mycket plats, 13GB/h, men det är vad iMovie gillar.

oki, ska testas direkt=) tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...