Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook: Mappar, dokument försvann från skärmen.


ruthwood

Rekommendera Poster

Extremt konstigt! En hel del mappar och dokument plötsligt borta. De låg på skärmen.

Tycks inte finnas tillgängliga någonstans i datorn.

Kvarvarande mappar på desktop kan också vara borta vid start, ibland. Och ibland vid

start syns de 1 sekund, sen borta.

Och, det går inte att spara nya dokument på skärmen.

Och, klickar jag ett av de kvarvarande dokumenten för att kasta, då försvinner alla

dokument från skärmen. Alltså, skärmen tycks inte funka...

Däremot är allt på hårddisken intakt.

Någon som har en aning?

Tyvärr är även FileVault behäftat med nåt fel. Som jag i och för sig tappat lösenord till.

Det verkar kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt när du skriver att de försvinner från skärmen men finns på hårddisken.

menar du skrivbordet? hur kan du veta om de finns på hårddisken om du inte kan se de på skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag gissar att du med "skärm" egentligen menar skrivbordet som är datorns arbetsyta? "skärm" syftar på den fysiska bildskärmen hos själva datorn och fel på den påverkar inte innehållet i datorn på det sätt du beskriver.

 

Vad det kan vara är problem som uppstår ifall man döper om Mappar som används av systemet, inklusive sin egen hemmamapp:

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=55338

 

 

*Flyttar tråden till rätt forumdel då det inte handlar om hårdvaran*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar skrivbordet, ursäkta! Ett antal av mina mappar som låg på skrivbordet är alltså försvunna.

Inga av dessa fanns eller finns på hårddisken, jag hade flyttat dem till skrivbordet för att jobba med dem.

Det har inget med namnändring av mappar att göra.

Det är skrivbordet som inte fungerar.

De mappar som finns kvar på hårddisken finns ibland synliga vid start, ibland inte. Och ibland blixtrar de

till och visar sin( eventuella) existens vid start, för att strax försvinna.

Hårddisk, program mm intakta.

Ett tips jag fick var att FileVault kunde åtgärda det, men tyvärr (om det hade gått) är den

vägen inte möjlig. Så det är inte bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Pröva programmet Easy Find, det kan finna filer överallt på hårddisken. Då kanske vi kommer närmare en förklaring. Symptomen du beskriver är annars väldigt udda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns filerna om du tittar i mappen Skrivbord i ett Finder-fönster? Man kan nämligen, mha Terminal, stänga av visningen av filer på skrivbordet. Om nu det kan ha med saken att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag fattat det rätt?

är filevalut på men du kan inte stänga av det för att du glömt lösenordet. eller är det inte påslaget.

kanske kan det vara där problemet ligger.

 

är det avstängt så föreslår jag att du inte sätter på det även om du kommer ihåg lösenordet innan dina andra problem är fixade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...