MagArne Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Jag har skrämt liv i en gammal iMac 17" G5 1,8GHz med 1,5GB RAM. Nu snurrar OS X Leopard på den men funderar på om Tiger kommer flyta bättre på den? Vad har ni för åsikter vilket OS som fungerar bäst på äldre mac? Då jag inte pysslat med OS X speciellt länge har jag mestadels bara kört Leopard och inte vet vad som är bättre med Leopard. Jag kan ju alltid byta hårddisk och testa Tiger ett tag men vet inte om det ens är värt ett försök. Vad tycker ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkedge Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Jag har en gammal eMac G4 1,25 gHz som jag installerat Leopard på, och jag har inte upplevt någon direkt hastighetsskillnad mot Tigern. Men Leopard är ju på alla sätt bättre så även om det hade funnits en prestandaskillnad så hade den nog inte kunnat motivera en nedgradering. På en iMac G5 har jag svårt att tänka mig att det blir någon skillnad alls (i hastighet). Så jag tycker absolut att du ska köra Leopard, det finns inget att vinna med Tiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Så jag tycker absolut att du ska köra Leopard, det finns inget att vinna med Tiger. Classic funkar inte i Leopard om du har gamla program som inte finns till OS X. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkedge Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Classic funkar inte i Leopard om du har gamla program som inte finns till OS X. Se där, det fanns visst en punkt som jag missat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagArne Posted March 20, 2009 Author Share Posted March 20, 2009 Se där, det fanns visst en punkt som jag missat. Ahh, det var bra att veta. Men har för mig det finns Tiger till intelbasserade macar med men hur pass fungerar classic på dessa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkedge Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Jag har fått för mig att Classic inte fungerar alls på Intelbaserade Macar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Jag har fått för mig att Classic inte fungerar alls på Intelbaserade Macar. Det stämmer att Classic inte fungerar på Intelbaserade Macar. Mac OS Classic är PowerPC kod och Intelbaserade Macar har x86 kod. M. v.h Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Är dock inte ett problem i detta fallet då han har en PPC G5 på 1.8 GHz Har du behov av att kunna köra äldre spel och program -> Tiger Annars så är din dator fullt kapabel att köra Leopard utan några större knot. Du kan köra med max 2 Gb ram i burken. Skadar ju aldrig att ha max minne. Men ska den bara vara sekundärsystem för lite surf och iTunes så kan det nog kvitta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m-tech Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 leopard är lite segare på allt om man kör ppc. förut så störde jag mig på att det tog längre tid att starta upp och starta program och en evigheterseviget att reparera behörigeter mm. men nu har jag vant mig vid coverflow och quicklook så jag har övergivit tanken på att byta tillbaka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilhelm-tell Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Jag har två startdiskar till min PowerMac (1.8GHz single, 1GB RAM) Hårddisk "1" har 10.5 och disk "2" har 10.4, och jag måste helt klart säga att 10.4 känns snabbare. Har även märkt att mycket av godiset i 10.5 var kul från början, för att senare i princip aldrig användas. Så 10.4 räcker eg. fint för mig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.