Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Några frågor om Time Capsule

krasp

Recommended Posts

Har precis köpt en Time Capsule och vet inte om jag fått till allt på rätt sätt. Jag tänker använda den med Time Machine för backup. Tidigare hade jag en LaCie ansluten med Firewire som nu kommer få andra användningsområden.

Det jag funderar över är om vissa saker är rätt.

1. När jag öppnar Time Machine på ikonen så öppnas ett fönster där det står "Ansluter till volym för säkerhetskopiering" detta fönster kan rulla på ett tag innan jag kommer in i Time Machine (Hände inte när jag använde min LaCie) - Normalt eller onormalt?

2. När jag sedan stänger ned Time Machine så har jag en vit demonteringsbar ikon på skrivbordet som "Backup of iMac" - Normalt eller onormalt?

3. När säkerhetskopieringen automatsikt går igång popppar samma vita ikon upp igen på skrivbordet och försvinner när kopieringen är avslutad - normalt eller onormalt?

4. Min Time Capsule syns inte på skrivbordet (syns bara under delat i Finder) - normalt eller onormalt

Till slut en fundering, kan man blanda backup med annat material på Time Capsule eller måste man då dela upp hårddisken

Jag anser att svaret på 1-4 är JA.

Min uppfattning på fråga 1 är att backup-en på TC är i sparsebundle-format och, beroende på storleken på din backup, tar det sin tid att packa upp den.

Fråga 2, jag brukar avmontera Backup-ikonen manuellt efter att ha använt Time Machine.

Ang. funderingen, javisst det är väl bara att använda som vilken hårddisk som helst.

Gunnar

Jag anser att svaret på 1-4 är JA.

Min uppfattning på fråga 1 är att backup-en på TC är i sparsebundle-format och, beroende på storleken på din backup, tar det sin tid att packa upp den.

Fråga 2, jag brukar avmontera Backup-ikonen manuellt efter att ha använt Time Machine.

Ang. funderingen, javisst det är väl bara att använda som vilken hårddisk som helst.

Gunnar

Hej Gunnar!

Jag antar att dit JA! är att likställa med "Normalt"

Mja, vet inte vad som är normalt, kan bara svara på hur min TC uppträder (hoppas (och tror) att detta ÄR normalt).

Gunnar

Till slut en fundering, kan man blanda backup med annat material på Time Capsule eller måste man då dela upp hårddisken

Jag har skapat några mappar på disken som jag har till bilder, program och backup av en annan PC i hemnätet. Man behöver inte partitionera för det. När utrymmet börjar ta slut så städar TimeMachine (i sina backuper). Annars kan du hänga på en eller flera USB-diskar för annan data.

Mja, vet inte vad som är normalt, kan bara svara på hur min TC uppträder (hoppas (och tror) att detta ÄR normalt).

Gunnar

Normalt eller inte min tanke var om jag missat något vid installationen

Nej, jag tror att allt fungerar som det är tänkt i din installation. Njut av ett ett bra koncept. Mitt system har nu snurrat i ca 1 år och jag är mycket nöjd med hur det fungerat ( och räddat mig några gånger då jag raderade filer i alltför hög takt ).

Gunnar

• 4 weeks later...

Jag funderar på att köpa en TC, men har en sak jag undrar över. Gungus skriver "När utrymmet börjar ta slut så städar TimeMachine (i sina backuper)." Men låt oss säga att jag har 200GB ledigt på TC:n, men vill manuellt lägga in filer på 300GB på den. Kan jag då göra nån manuell rensning för att få plats för det jag vill lägga in?

Eller ännu bättre, kan man redan från början bestämma att TimeMachine bara lagrar upp till en viss storlek?

En annan fråga också. När man gör en full återställning på datorn via TimeMachine, läggs allting in exakt så som det var innan, med alla program, och inställningar i program o.s.v?

/Andreas.

Jag funderar på att köpa en TC, men har en sak jag undrar över. Gungus skriver "När utrymmet börjar ta slut så städar TimeMachine (i sina backuper)." Men låt oss säga att jag har 200GB ledigt på TC:n, men vill manuellt lägga in filer på 300GB på den. Kan jag då göra nån manuell rensning för att få plats för det jag vill lägga in?

Eller ännu bättre, kan man redan från början bestämma att TimeMachine bara lagrar upp till en viss storlek?

En annan fråga också. När man gör en full återställning på datorn via TimeMachine, läggs allting in exakt så som det var innan, med alla program, och inställningar i program o.s.v?

/Andreas.

Vill du reservera utrymme enkelt så ansluter du en extern disk till TC. Den svårare varianten är att partitionera hårddisken i TC (får göras i annat chassi).

Du kan städa manuellt genom att gå in i TM och radera en backup i taget, men det är långsamt. Jag tror inte du ska ge dej på att göra det från finder.

Jag har bara lagt tillbaka enstaka filer som hamnar på sin rätta plats. Mail hamnar i en speciell mapp.

Jag har skapat några mappar på disken som jag har till bilder, program och backup av en annan PC i hemnätet. Man behöver inte partitionera för det. När utrymmet börjar ta slut så städar TimeMachine (i sina backuper). Annars kan du hänga på en eller flera USB-diskar för annan data.

Kan man koppla på vilken USB hårddisk som helst? Får alla datorer som har tillgång till Time Capsule även tillgång till denna disk?

Kan man koppla på vilken USB hårddisk som helst? Får alla datorer som har tillgång till Time Capsule även tillgång till denna disk?

Den måste vara mac-formatterad. Jag testade med ett USB-minne (FAT) och det syns, men funkar inte.

Behörighet till TC-disk är ganska rudimentär. Du kan ge ett lösen för RW-access (konto i TC, TC-adminlösen eller ett speciellt lösen) För RO-access kan man tillåta eller ej om GUESTs ska ha möjlighet. Samma uppsättning gäller för alla diskar på TC.

Vill du ha smidig backup så är TC bra.

Vill du ha kontroll på rättigheter på användare till olika kataloger etc så är en NAS troligen bättre (tex Synology). Men även dessa trivs nog bäst med sitt egna filsystem (t.ex ext3)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...