Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket surfar ni egentligen?


isawin

Rekommendera Poster

Hej

Jag ligger i startgropen för att köpa en iPhone, och har precis suttit och räknat och jämfört priser mellan Telia och Telenor och kommit fram till att det nog blir billigast (bäst?) med Telia.

 

Men min fråga till er som redan är iPhone-användare - och jag är fullt medveten om att detta naturligtvis varierar jättemycket från person till person - är hur mycket ni surfar för varje månad egentligen? Och då menar jag i datatrafik, snarare än i kronor :)

 

I Telias minsta abonnemang så ingår ju 100MB och det är det jag funderar på, men jag har ingen koll på hur mycket det egentligen är...

 

Någon som kan ge några heta tips eller vägledning så är jag väldigt tacksam!

 

Ps. Om det redan finns trådar angående det här så skicka mig gärna dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nyttjar wifi hemma, men snålar inte med mail och surf när jag är ute. Dock inte hård missbrukare av youtube.

Jag förbrukar ca 120-200MB/mån. (Mitt abb tillåter upp till 500MB/mån så det styr såklart hur jag nyttjar det)

För mail räcker säkert 100M, men riktiga websidor med mycket reklam drar några MB/st. Youtube/Podcast kan du räkna på själv. Sedan går det några kB för att uppdatera apps (om du inte gör det via itunes).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken

liknande här. nyttjar mkt wi-fi hemma. väl på flykt är det mycket mail och "mobilt anpassade" sidor. som ex. mobil.aftonbladet.se, mobil.fotbollskanalen.se, mobil.dn.se etc etc. surfar egentligen runt lite varje dag web som mail men når upp till max 100 MB som mitt iMini ligger på. kollar aldrig Youtube över mobila eller liknande streaming tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ge några exakta siffror, men jag kan tala om att jag hämtar apps för mer än det dubbla per månad (fast oftast inte via 3G då). Att jag utöver vanliga aktiviteter dessutom använder den som 3G-modem till min dator gör det ju till en hel del ;) Jag har därför valt obegränsad åtkomst till Internet för en fast kostnad.

 

(För tillfället krävs det att man jailbreakar för att kunna använda den som 3G-modem.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1GB Surfpaket med Tele2, jag använder ungefär 800mb i månaden.

Men nu när Tele2 har aktiverat Turbo-3G så ska jag byta till Fri-Surf eftersom jag använder min iPhone som 3G-modem.

7,2mbit/s - 5GB/månaden - 159kr/månaden.

Det kallar jag mycket prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Jag har det billigaste iPhone-abonnemanget hos Telia (iMini) och har haft det sedan i höstas. Har inte hittills lyckats råka ut för trafikavgifter utöver detta, trots att jag kollar mail ideligen samt även surfar till och ifrån på min iPhone. Använder datorn minst 10 timmar/dag och är uppkopplad i princip hela tiden. Reser mycket i jobbet, men då finns det ju WiFi på de flesta ställen (hotell, tåg, flygplatser, kunder, konferensanläggningar osv) så här behöver jag inte surfa på telefonen. Dessutom finns det en hel del surfspots med WiFi (Homerun) här och var, och då tickar inte heller månadens MB-tilldelning. Samma sak hemma, då är ju telefonen inloggad på hemmanätverket via WiFi.

 

Jag ransonerar varken telefonsamtal, e-post eller surfning utan låter det bli som det blir - och ändå så räcker uppenbarligen iMini-abonnemanget. Det kan sägas att jag även har Telia mobilt bredband till MBP:n, så det jag inte gör är att använda min iPhone som modem.

 

Så för en kostnad på ungefär 500 kr/mån så surfar, e-postar och ringer jag helt hämningslöst mobilt varje månad. Så jag rekommenderar dig att välja iMini. Du kan ju alltid uppgradera ditt abonnemang om det inte skulle räcka till, det är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag rekommenderar dig att välja iMini. Du kan ju alltid uppgradera ditt abonnemang om det inte skulle räcka till, det är inga problem.

nackdel med i*-abb är att du kan uppgradera, men inte nergradera. Jag tror inte man kan byta till annat (normalt) heller. Det finns ett ganska nytt Telia mobil iSurf som kan vara värt att se på om du surfar mer än du ringer.

Jag valde "Till vänner" nu 49kr/mån + dataab för 99kr/mån. Då får jag iofs betala samtal, men jag kan ändra mitt data upp å ner samt kan byta mellan olika abb.

 

Sedan kan du alltid kolla på Telenor eller Halelbop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kör också Telia vänner men betalar 69 kr/mån och 199 kr/mån för fri datatrafik. Mängden data pendlar mellan 50-150 MB per månad för mig så jag hade kanske kunnat komma billigare undan. Det är ju lite för slött att surfa på iPhonen för att man ska få enorma mängder datatrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kör också Telia vänner men betalar 69 kr/mån och 199 kr/mån för fri datatrafik. Mängden data pendlar mellan 50-150 MB per månad för mig så jag hade kanske kunnat komma billigare undan. Det är ju lite för slött att surfa på iPhonen för att man ska få enorma mängder datatrafik.

Behöver du inte homerun så kan du byta till "MobilSurf Alltid" för 99kr/mån (max 500MB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första - tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Uppenbarligen har vi alla olika vanor osv, men det är så jäkla svårt att veta hur mycket surfandet "kostar" i datatrafik, så det är gött att höra hur det funkar för er. :D

 

Sen har jag en fråga angående nedanstånde:

Så för en kostnad på ungefär 500 kr/mån så surfar, e-postar och ringer jag helt hämningslöst mobilt varje månad. Så jag rekommenderar dig att välja iMini. Du kan ju alltid uppgradera ditt abonnemang om det inte skulle räcka till, det är inga problem.

 

Betalar du inte 299kr/mån? Eller har du en förhöjd månadsavgift för telefonen också?

 

Men det är iMini jag är inne på och jag har tänkt tanken att jag kan uppgradera abonnemanget om jag helt plötsligt surfar loss för mycket mer!

 

tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kör jag med 199 kr i mån , surfar hur mycket jag vill. och det blir 300-400 MB i mån tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
För det första - tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Uppenbarligen har vi alla olika vanor osv, men det är så jäkla svårt att veta hur mycket surfandet "kostar" i datatrafik, så det är gött att höra hur det funkar för er. :D

 

Sen har jag en fråga angående nedanstånde:

 

 

Betalar du inte 299kr/mån? Eller har du en förhöjd månadsavgift för telefonen också?

 

Men det är iMini jag är inne på och jag har tänkt tanken att jag kan uppgradera abonnemanget om jag helt plötsligt surfar loss för mycket mer!

 

tack igen!

 

Jo, det gör jag ju. Lade på kostnaden för mobilt bredband också för att jämförelsen skulle bli rättvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag ligger i startgropen för att köpa en iPhone, och har precis suttit och räknat och jämfört priser mellan Telia och Telenor och kommit fram till att det nog blir billigast (bäst?) med Telia.

 

Men min fråga till er som redan är iPhone-användare - och jag är fullt medveten om att detta naturligtvis varierar jättemycket från person till person - är hur mycket ni surfar för varje månad egentligen? Och då menar jag i datatrafik, snarare än i kronor :)

 

I Telias minsta abonnemang så ingår ju 100MB och det är det jag funderar på, men jag har ingen koll på hur mycket det egentligen är...

 

Någon som kan ge några heta tips eller vägledning så är jag väldigt tacksam!

 

Ps. Om det redan finns trådar angående det här så skicka mig gärna dit.

 

 

Angående att du kan uppgradera abonnemanget om det går åt mer är ju inte sådär jätte smart ändå eftersom att du hade fått mobilen billigare om du köpt det dyrare abonnemanget direkt ju.

 

 

Tycker du skall kolla in iSurf.... 1gb och fri tillgång till telia surfzoner.

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/V...iltpw_erbjud1_4

 

 

Själv kör jag dock telia 199 + fri data. blir 398kr fast kostnad per månad (sen får jag betala extra om jag skulle ringa för mer än 199kr dårå men det händer aldrig). Att inte behöva bry sig om när och hur man surfar när man inte e hemma är jävligt skönt tycker jag, man kan streama radio, video ifrån joost och youtube utan problem. När man är hemma och har tillgång till sitt wifi surfar man väl hellre på sin dator ju. Det är ju när man är ute och rör sig man har som mest behov av att kunna surfa på iphonen.

 

 

Snabba dej med att köpa dej iphonen, den gör ditt liv så mycket bättre, enklare och mer innehållsrikt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iMidi - 250 meg datatrafik. Lyckas aldrig maxa den, trots push från jobbmailen och hämtning av mitt privata epostkonto varje kvart. Kör wifi hemma men inte på jobbet (certifikattjafs) surfar/tubar dock inte så mycket när jag inte är hemma. Brukar ligga runt 100 - 150 mb per månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan man se hur mycket mb man har utnyttjat den senaste månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att du får nollställa varje månad under Allmänt/användning. (eller så står det på räkningen du får ifrån telia kanske)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står på räkningen från telia :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mottagit 1.2 GB sen 3g-luren lanserades, då är väl WiFi inräknat i det :P Så det blir inte mkt per månad :P

Men jag har endå frisurfen, det är bekvämt och jag har råd :P Kommer användas mer när man kan använda luren som modem :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man använda iphone som modem på en pc?

 

Om det bara funkar på mac. Vilket program använder man för att det ska funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jailbreakat PdaNet

Med iPhone 3.0 fungerar det såklart utan extraapplikation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jailbreakat PdaNet

Med iPhone 3.0 fungerar det såklart utan extraapplikation...

ok, men funkar det pc?

 

i så fall vilket program behöver man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdanet fungerar både på PC och Mac.

 

För PC kan man använda sig av både Wi-fi eller USB för att få tillgång till internet via datorn.

För Mac kan man bara använda sig av Wi-fi.

 

Ladda ner Pdanet ifrån Cydia.

Sedan installerar du programmet för Windows: http://www.junefabrics.com/desktop/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...