Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med uppdatering av Leopard!


joelthedeen

Rekommendera Poster

joelthedeen

Hej alla glada.

Jag har stora problem med min macbook, som är ca ett halvår gammal. Efter att (ofruktsamt) försökt att få hjälp av Apple, som verkar helt ovilliga att hjälpa mig och för övrigt verkar ha alldeles sanslös dålig kundsupport, vänder jag mig nu till er, användarna. I och med att det gått mer än 90 dagar sedan jag gjorde mitt inköp vill apple ha 459 riksdaler för att svara på min fråga på telefon, trots att det är deras egen programvara som felar. Oacceptabelt i mitt tycke.

 

Problemen uppdagades redan för ca 3-4 månader sedan då det visade sig att jag inte kunde uppdatera OS. Jag frågade Apple Store, som sade att jag skulle formatera datorn. I dåläget kände jag att jag inte hade lust att rensa och säkerhetskopiera datorn, så jag väntade ett tag.

Sagt och gjort, så sitter jag nu här med en nyformaterad dator (10.5.2) men kan fortfarande inte uppdatera (Jag har formaterat den två gånger. Radera och installera)

Jag har försökt med programuppdateraren, vilket inte fungerar. Jag har försökt att tanka comboupdaten, vilket inte fungerar.

Jag har t.o.m provat att tanka varje enskild uppdatering fr.o.m 10.5.2. Det fungerar ej..

När jag laddat hem en uppdatering manuellt, står "Verifiering misslyckades" under filnamnet i hämtningsfönstret.

När jag kört programuppdateraren får jag följande felmeddelande;

 

"En del av de markerade uppdateringarna kunde inte sparas. Paketets digitala signatur är felaktig. Paketet kan ha manipulerats eller skadats efter att det signerades av Apple."

 

I bifogad skärdump står dessutom att jag ska "kontakta tillverkaren för assistans". Är det rimligt att de ska ta betalt för att svara på en fråga om deras egen mjukvara?

 

Jag har försökt att reparera skivbehörigheter, utan resultat..

Jag har kört hårdvarutestet, där jag får diagnosen att det inte är något fel på min hårdvara.

 

Finns det någon välvillig själ där ute som kan hjälpa mig?

Jag är i dagsläget minst sagt förgrymmad på Apple.

Hjälp snälla!

 

Joel

FEL.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

Förhoppningsvis kommer många goda råd att delges dig från medlemmarna här.

 

Låter märkligt att det inte går att få rätsida på detta efter att du formatterat skivan och ominstallerat.

 

När det gäller formatteringen så vet du kanske att hårddisken ska vara formatterad i GUID-partitionstabell.

Det går nog helt enkelt inte att installera alls om man inte valt det.

Men kolla det att det står så när du tittar i Skivverktyg

 

post-113-1237497537_thumb.jpg

 

Min nästa fundering är om det är något fel på din installationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att tanka ner uppdateringen hos någon kompis?

Har själv haft samma problem att inte kunna ladda ner någonting från Apple och då visade det sig att det va min router som strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joelthedeen

Min hdd är GUID..

 

Jag har också funderat på om det är fel på mina skivor.. i och med att det inte fungerar nu när jag provat att rensa bort rubbet och installera om det från scratch.

Hur ska jag kontrollera om det är fel på skivorna?

Om så är fallet, tycker jag att det inte är mer än rätt att min garanti börjar om på nytt, i och med att produkten jag betalat dyra pengar för inte visat sig vara det den utgett sig för att vara. Med andra ord en defekt produkt. Det är inte OK.

När jag försöker att reparera skivbehörigheterna från installationsskivan får jag felmeddelande där det står något i stil med att någonting är "l-r-w should be l-r".

Någon som vet vad det innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joelthedeen

Jarting Posted Idag, 22:23

 

 

Har du testat att tanka ner uppdateringen hos någon kompis?

Har själv haft samma problem att inte kunna ladda ner någonting från Apple och då visade det sig att det va min router som strulade.

 

-----

 

Jag har faktiskt provat att ladda ner uppdateringen på Apple Store i Gävle, och det blev samma sak där. Jag fick då rådet att formatera min dator, men det hjälper uppenbarligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med Skivbehörigheter är "standard" i Mac OS X, så det ska du inte ta så allvarligt, det får vi alla, av och till.

 

 

Edit:

ändrar då jag ser att du provat ladda ner på annan plats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett års garanti på datorn, lämna in den och låt Apple lösa problemet.

Har du en Appleverkstad i närheten, så kunde de ju börja med att åtminstone låta dig testa en fristående version av Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joelthedeen
Du har ju ett års garanti på datorn, lämna in den och låt Apple lösa problemet.

Har du en Appleverkstad i närheten, så kunde de ju börja med att åtminstone låta dig testa en fristående version av Mac OS X

 

 

Ja, det kan jag göra..

Problemet är att de säger att garantin bara täcker hårdvaran, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det enda i datorn som Apple egentligen tillverkat är mjukvaran (fujitsu har gjort hddn, intel processorn etc). Det enda i datorn Apple inte tar ansvar för är sin egen produkt.

Om problemet visar sig gälla mjukvaran kommer jag att bli debiterad trots att min garanti inte gått ut. Jag kommer att få betala per timme. Jag sitter på en VÄLDIGT begränsad budget som inte riktigt täcker en "chansning", dvs att jag lämnar in datorn och hoppas på att det är ett hårdvarufel.

Jag tycker att det här är HELT oacceptabelt, och känner att de bör ta tag i problemet utan ytterligare kostnad för konsumenten.

Har någon koll på vad konsumentlagarna säger ang. datorer och mjukvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här kan du ju inte ha det.

jag tycker att du ska försöka prata med apple igen. kanske mejla dem ett brev där du sakligt beskriver det du har beskrivt här i första posten. du kan ju uppenbarligen inte göra mer och på ett rättare sätt som konsument än det du gör nu. du kan ju ringa igen och be att få tala med någon högre upp om det är någon som verkar otrevlig.

 

säg att du vill ha garantier för att det inte kostar dig någonting om du lämnar in den och det visar sig vara den mjukvara som de leverade till dig som det var fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joelthedeen

Är det någon som har ett nummer till Apple?

Jag har kikat på hemsidan, men de enda kontaktuppgifterna jag hittar är till deras avgiftsbaserade support, vilken jag gärna undviker efter min senaste kontakt med dem..

Kanske ett nummer till en växel el. dyl?

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...