Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta nya mac mini till både tv och datorskärm


dafgaard

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska flytta snart och kommer då ha ett vardagsrum som ska rymma både tv/stereobänk och skrivbord. Är sugen på att köpa en mac mini och slippa koppla in min macbook till tv:n varje gång jag vill titta på film. Skrivbord och tv-bänk kommer hamna en bit ifrån varandra.

Ska jag ha minin på skrivbordet och dra en långa hdmikabel till tv:n? Hur blir det då med ljudet? Eller ska jag ha minin på tv-bänken och dra nån typ av kabel till skrivbordet?

 

Hoppas ni fattar hur jag menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är antingen eller och hänger väl närmast på vad du tänker ansluta i övrigt. Mus, tangentbord och ljudkabel till exempel. Fundera även mer strategiskt, kanske minin enbart ska hålla sig vid teven och så kör du Macbooken på skärmen och slipper dra kablar tvärs över rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du bara kolla på film så satsa hellre på appletv, då kan du ju även köra airtunes. Billigare och kanske bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har ni rätt i.

Det blir nog att köra den bara på tv:n.

Jag har funderat en del på att skaffa appletv istället och det kanske blir så. Det som gör mig tveksam till appletv är att den tydligen inte går att stänga av utan att dra ur kontakten. Och så måste man konvertera filmer eller köra boxee vilket tydligen ska vara ganska segt (inte testat själv dock).

 

Är lite sugen på mac mini för att man kan köra plex och elgato tv på den.

 

Kom gärna med åsikter, hur skulle ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dysfunctional

Hoppas det är OK att låna denna tråd lite, har en fråga inom samma ämne såattsäga.

 

Jag funderar på att köpa en mac mini som nu ska ersätta windows-pc'n som står i datarummet.

 

Men jag gillar att kolla på film via datorn också, och då har jag dragit en kabel som går till

min analoga tjock-tv som står i vardagsrummet via pc'ns tv-out.

 

Jag ser att mac mini har två anslutningar för bildskärm, kan man använda båda samtidigt?

Skiljer dom egentligen nånting, förutom rent fysiskt? Finns ju Mini DisplayPort adapter för VGA

(som nuvarande datorskärmen har) och mini-dvi adapter för att få en videoutgång.

 

Får jag klonad skärm så enkelt? :)

 

tack på förhand

 

mvh peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan få både klonad skärm och extended desktop precis så enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dysfunctional
du kan få både klonad skärm och extended desktop precis så enkelt!

 

Tack, det var precis det jag ville höra :) Då slår ja till på en mac mini. kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
dysfunctional

OK, nu blev det problem.

 

En säljare på inlife påstår att det är omöjligt att koppla nya mac mini till tjock-tv.

Jag misstänker att han har fel, men vill gärna få detta bekräftat från fler innan jag köper.

(No offense, lilleskutt, som egentligen redan besvarat min fråga. Men jag vill vara extra säker på att det blir rätt det här :/ )

 

Planen är alltså att koppla en Mac Mini till en datorskärm (ej DVI, "VGA-kontakt", eller vad man ska kalla det) med hjälp av en "mini displayport to VGA Adapter". Sen koppla in tjock-tv'n via en "mini dvi to video adapter".

 

http://store.apple.com/se/product/MB572Z/A?mco=MzE2OTkyNw

 

och

 

http://store.apple.com/se/product/M9319G/A?mco=MzE2OTkyOA

 

Vad jag kan se har nya mac mini borde "mini dvi" och "mini displayport".

 

Är det något annat som ställer till problem? Eller är det säljaren som är lite snurrig?

 

Mycket tacksam för vägledning :)

 

mvh peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det bör fungera eftersom det med minidisplayport det inte finns någon adapter för old-school-videosignaler som passar en tjockteve. Mac Mini har ju både och till skillnad från MBook och MBPro.

 

Men även ifall det inte skulle fungera finns det signalomvandlare för vga till tjockteve från bland annat Grandtec, men det blir dyrare och innebär ett gäng extra sladdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dysfunctional
Det bör fungera eftersom det med minidisplayport det inte finns någon adapter för old-school-videosignaler som passar en tjockteve. Mac Mini har ju både och till skillnad från MBook och MBPro.

 

Men även ifall det inte skulle fungera finns det signalomvandlare för vga till tjockteve från bland annat Grantec, men det blir dyrare och innebär ett gäng extra sladdar.

 

Precis, men mini displayporten tänkte jag ju koppla till datorskärmen, via adapter, och mini-dvi utgången till tjock-tv'n (med adapter, mini-dvi -> kompositvideo).

 

Signalomvandlare låter dyrt, men bra att veta att alternativet finns.

 

Tack Thomas. Fler får gärna kommentera detta, hehe. Vore trevligt om nån som testat denna koppling kan bekräfta att det fungerar bra.

 

mvh peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...