Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontobild i brevhuvud på applemailklienten


aldehesse

Rekommendera Poster

Till min stora fasa upptäckte jag nu att i mailklienten från apple på min nya macbook bifogas automatiskt mitt kontobild från macbooken. Detta vill jag absolut inte har och är närmast sckockad när jag upptäkte att programet gör så.

Det synns inte när jag skriva ett brev med mitt ena kontio på apples mailprogram men mottageren ser uppenbarligen bilden.

 

Det märkliga är dessutom att det händer bara med min ena mailkonto men inte med de andra.

 

Kunde inte hittar inställningen där jag kan ange att jag inte vill har min bild i brevhuvudet.

 

Tacksam för hjälp eftersom jag är närmast panikslagen. Mottagare av mail från detta konto ska absolut inte se mitt kontobild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ALLDELES säker på att bilden skickas iväg? Jag har för mig att den inte gör det.

 

Att du kan se bilden på dig själv när du skickar brev till dig själv är en helt annan sak.

 

EDIT: Stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronny Nilsson

Öppna Adressboken och ta bort bilden på ditt eget adresskort (i redigeraläge).

 

Andra kan inte se din bild. Inte ens om de använder Mac som du. Ditt Mail hämtar bara de bilder du lagt in på dig själv och ev andra användare i Adressboken på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puuuuhhhhhh!

Nu har ni lugnat mig B)

 

Det var inget konstig bild men ändå inget jag vill skicka iväg till formella yrkeskontakter.

 

Jag hade skickat ett testmail till mig själv och då syntes den i brevhuvudet men visst kan det vara så att andra brevmottagare inte kan se det.

 

TACK för snabba hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig nog lyckas jag inte radera min bild från adresskortet. Undrar vad jag gör för fel nu.....

Tryckte så klart på redigera, ,,, kan redigera allt: förutom bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är bara du som ser bilden :)

Lägger du in bilder på dina vänner i adressboken så kommer du att se bild på din kompis i dennes mail skickat till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail skickar inte med bilden till andra.

När du ser en bild i brevhuvudet, så ser du den bilden som är lagrad i Adressboken. Detta gäller för alla dina kontakter.

Det är ingen bild som följer med mailet. Mail-programmet läser in bilden från Adressboken, inte från mailet.

Om mottagaren, som sitter med Apple Mail (vilket är förutsättningen), ser en bild i sitt brevhuvud så är det för att den bilden finns i mottagarens adressbok och då har mottagaren själv lagt in en bild i Adressboken. Det har inget med ditt mail att göra!

 

Du kan kolla detta på ett enkelt sätt.

Lägg in bilder, vilka som helst, på dina kontakter i Adressboken.

Vips så kommer breven från dina kontakter ha en bild i brevhuvudet.

Inte för att det var någon bild med i brevet, utan för att det finns en bild i Adressboken.

Tar du bort bilden från Adressboken, så ser du inte längre en bild i brevhuvudet.

Detta är helt internt och händer bara hos dig. Det är inget som skickas med mailet.

 

Så den bild på dig som syns i brevhuvudet skickas inte med. Den finns endast lokalt i Adressboken. Den skickas inte med mailen. Du kan vara helt lugnt på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail skickar inte med bilden till andra.

När du ser en bild i brevhuvudet, så ser du den bilden som är lagrad i Adressboken. Detta gäller för alla dina kontakter.

Det är ingen bild som följer med mailet. Mail-programmet läser in bilden från Adressboken, inte från mailet.

Om mottagaren, som sitter med Apple Mail (vilket är förutsättningen), ser en bild i sitt brevhuvud så är det för att den bilden finns i mottagarens adressbok och då har mottagaren själv lagt in en bild i Adressboken. Det har inget med ditt mail att göra!

 

Du kan kolla detta på ett enkelt sätt.

Lägg in bilder, vilka som helst, på dina kontakter i Adressboken.

Vips så kommer breven från dina kontakter ha en bild i brevhuvudet.

Inte för att det var någon bild med i brevet, utan för att det finns en bild i Adressboken.

Tar du bort bilden från Adressboken, så ser du inte längre en bild i brevhuvudet.

Detta är helt internt och händer bara hos dig. Det är inget som skickas med mailet.

 

Så den bild på dig som syns i brevhuvudet skickas inte med. Den finns endast lokalt i Adressboken. Den skickas inte med mailen. Du kan vara helt lugnt på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig nog lyckas jag inte radera min bild från adresskortet. Undrar vad jag gör för fel nu.....

Tryckte så klart på redigera, ,,, kan redigera allt: förutom bilden.

 

Adressboken får automatiskt den bild som du väljer som inloggningsbild för ditt konto på datorn.

Vill du ändra bilden så ändrar du inloggningsbilden för ditt konto på datorn.

Nu behöver du inte ändra den bilden egentligen, för den syns bara hos dig i din Adressboken och i Apple Mail hos dig.

Den följer inte med några mail. Ingen av de bilder som läggs i Adressboken läggs med i några mail. De syns i Mail för att du ska få en visuell blick på vilken du pratar med, men det är bara bilder som du själv lägger i Adressboken, inte bilder som har kommit i brevhuvudet med några mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är dessutom att det händer bara med min ena mailkonto men inte med de andra.

 

Det händer med det mailkonto som du har registrerat i Adressboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa!

 

Inte för att det är så viktig: men det verkar så att bilden av mig i adressboken är identiskt med inloggningsbilden. Som sagt verkar det så att jag inte kan redigera min egen bild i Adressboken förutom att jag ändrar själva inloggningsbilden.

 

Men jag har fattad: bilden i adressboken skickas inte med i mailet!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...