Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt time capsule via Internet


ubb66

Rekommendera Poster

Hur ställer man in för att få nya time capsule att bli tillgänglig via intenet oavsett var man befinner sig. Jag har ett mobile me konto som krävs och jag har gått in i verktygsproram och airportinställningar klickat på fliken mobile me och skrivit in mitt användarnamn och lösen. Detta är allt jag vet att man måste göra. Ändå kommer inte time capsule upp som delad hårddisk när jag loggar in från ett annat nätverk. Vad gör jag för fel? Vad saknas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara svårt att få svar på detta. Skrev till Apple och fick tillbaka en sida med länkar till supporten där dom skriver om detta, men har inte blivit klokare av det. Allt är inställt som det står att man skall göra. Ändå finns inte min Time capsule som en enhet i "sidlisten" när jag loggar in från något annat än mitt eget nätverk. Är det ingen annan som har problem med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå finns inte min Time capsule som en enhet i "sidlisten" när jag loggar in från något annat än mitt eget nätverk.

Det är precis som det ska vara: Inget på ditt nätverk ska vara synligt på Internet av säkerhetsskäl.

 

Vad är det du försöker göra? Ta backup via Internet när du är på resa? Glöm det! Det är för segt. Backupprogrammet Retrospect har stöd för backup mot ftp-server. Men i praktiken är det oanvändbart utanför det egna nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen att komma åt Time Capsule eller en extern disk ansluten till Airport Extreme, som kom i en nyligen släppt uppdatering av firmware, fungerar inte som den ska. Det finns långa trådar om det i Apples forum och det har även skrivits om att funktionen helt enkelt inte fungerar särskilt bra. Du är med andra ord inte ensam om att ha problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som det ska vara: Inget på ditt nätverk ska vara synligt på Internet av säkerhetsskäl.

 

Vad är det du försöker göra? Ta backup via Internet när du är på resa? Glöm det! Det är för segt. Backupprogrammet Retrospect har stöd för backup mot ftp-server. Men i praktiken är det oanvändbart utanför det egna nätverket.

 

Han kanske helt enkelt vill komma åt filer på diskar han har hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern åtkomst via internet till extern hårddisk kopplad till APEX har funnits innan den senaste uppdateringen. Bara att klicka i dela ut över WAN-porten. Antar jag att man måste veta sin externa IP. Dyker nog inte automatiskt upp i sidolisten annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det om den nya time capsule och airport extreme:

 

MobileMe användare verkar ha ännu mer att glädjas över angående uppdaterade AirPort Extreme och Time Capsule. En nyhet vi glömde att nämna tidigare är nämligen att båda produkterna nu låter MobileMe användare komma åt den hårddisk som är ansluten till dem var de än är, ganska likt Back to My Mac. Likt Back to My Mac använder den nya tjänsten Wide Area Bonjour och allt användaren behöver göra är att registrera sin AirPort Extreme eller Time Capsule med sitt MobileMe-konto. Därefter kommer hårddisken att synas i sidofältet i Finder på din dator med OS X Leopard, kanske ska understryka att tjänsten inte verkar fungera på Windows datorer utan kräver Leopard.

 

Det är även troligt att Back to My Airport (om vi får kalla det så) likt Back to My Mac kommer att använda en säker, krypterad IPv6 tunnel för att se till att ingen obehörig får tag i dina filer när de befinner sig mellan hårddisken och din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...