Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk till gammal Power Mac G4


Henkedge

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Vi har en gammal pensionerad Power Mac G4 (en av de tidigare modellerna, en sån här tror jag) på jobbet som nu ska få återanställning som server. Därför ämnar vi sätta i en ny, större hårddisk.

 

Det sitter två st diskar i datorn i detta nu. En ATA-disk (där systemet ligger) och en annan disk som är ansluten via SCSI. Jag vet inte om det går att sätta in en tredje disk, men det är helt okej att slänga någon av dessa. Ut med det gamla och in med det nya. Nu till min fråga:

 

Vad ska jag köpa för disk? Vi vill ha en så stor och så billig som möjligt (så klart), men den ska vara snabb (minst 7200 rpm). Jag har tittat på denna, men jag vet inte om den passar. Jag har ingen kolla på det här med IDE, SATA, SCSI osv.

 

Är det någon som har några tips? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer nog att funka, men du kommer inte kunna använda mer än 128 gig av disken eftersom det saknas stöd för större diskar än så i tidiga Powermac G4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Det förklarar varför systemdisken bara visar 128 GB fast det står 200 GB på själva chassit.

 

Men SCSI-disken visar 149 GB (står 160 GB på chassit), gäller inte begränsningen för SCSI?

 

Jag bör tillägga att jag hört snack på stan om att någon satt i ett kontrollerkort eller motsvarande i datorn tidigare, kan detta påverka vilka diskar vi kan använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Det förklarar varför systemdisken bara visar 128 GB fast det står 200 GB på själva chassit.

 

Men SCSI-disken visar 149 GB (står 160 GB på chassit), gäller inte begränsningen för SCSI?

 

Jag bör tillägga att jag hört snack på stan om att någon satt i ett kontrollerkort eller motsvarande i datorn tidigare, kan detta påverka vilka diskar vi kan använda?

 

Begränsningen gäller bara ATA och det går att stoppa in ett controllerkort så att datorn får stöd för större diskar. Fast då är frågan om det inte blir billigare att investera i en nyare G4:a, eller till och med en G5:a?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det tål ju att funderas på. En extern disk via FireWire är ju också en lösning.

 

Tack för snabba och bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men vad kostar ett sådant kort? Och är det svårt att stoppa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Hej alla!

 

Vi har en gammal pensionerad Power Mac G4 (en av de tidigare modellerna, en sån här tror jag) på jobbet som nu ska få återanställning som server. Därför ämnar vi sätta i en ny, större hårddisk.

 

Det sitter två st diskar i datorn i detta nu. En ATA-disk (där systemet ligger) och en annan disk som är ansluten via SCSI. Jag vet inte om det går att sätta in en tredje disk, men det är helt okej att slänga någon av dessa. Ut med det gamla och in med det nya. Nu till min fråga:

 

Vad ska jag köpa för disk? Vi vill ha en så stor och så billig som möjligt (så klart), men den ska vara snabb (minst 7200 rpm). Jag har tittat på denna, men jag vet inte om den passar. Jag har ingen kolla på det här med IDE, SATA, SCSI osv.

 

Är det någon som har några tips? Tack på förhand!

 

Jo, men är inte den här disken onödigt stor för att sitta monterad inne i den här Macen? Jag tror att den här räcker bra:

http://www.dustin.se/pd_5010103210.aspx

En intern hårddisk passar bäst att lägga systemet och programmen på, men till mina egna filer använder jag hellre en extern hårddisk. Lustigt att du länkade till en sida om precis samma gamla Mac som jag också har!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men är inte den här disken onödigt stor för att sitta monterad inne i den här Macen? Jag tror att den här räcker bra:

http://www.dustin.se/pd_5010103210.aspx

En intern hårddisk passar bäst att lägga systemet och programmen på, men till mina egna filer använder jag hellre en extern hårddisk. Lustigt att du länkade till en sida om precis samma gamla Mac som jag också har!

Men vi har ju redan en liten (128 GB) disk som systemet ligger på, anledningen att vi vill ha en ny disk är att vi ska fylla den med MÅNGA filer (ca 500 GB i nuläget, det blir mer senare). Det är klart att man kan köpa en extern disk, men det blir ju lite dyrare och jag är osäker på om det är lika smidigt att komma åt den från alla datorer på nätverket. Dessutom måste vi ändå köpa en extern disk för backup via Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Om ni ska utnyttja hela utrymmet på en 500Gb-disk, går det inte att ha en intern. Där är det enbart extern som gäller, och Time Machine är en funktion i Leopard. Det systemet passar inte i en gammal Mac. Just den här gamla G4:an klarar inte mer än Tiger (OS X 10.4.11).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag borde kanske skrivit tidigare i tråden att någon satt i ett uppgraderingskort i datorn, så den är numera en G4 1 gHz. Jag installerade 10.5 häromdagen och det fungerar fint (kravet är väl 867 mHz?). Men det är egentligen inte det som frågan gäller.

 

Det går ju att ha en 500 GB-disk (eller större) om man sätter i ett controllerkort som Peth var inne på tidigare, Macoteket lät mig veta under dagen att de har ett sådant för 795:- inkl. moms. Å andra sidan avrådde säljaren mig att lägga pengar på en sån gammal klenod som G4:an, han menade att en sprillans ny Mac mini var en mycket bättre och snabbare server. Trots långsammare hårddisk, undrade jag, men det var försumbart sa han.

 

Så nu väljer vi mellan:

  • Att köpa ett SATA controllerkort (795 kr) samt en rejäl intern hårddisk (>1000 kr)
  • Att köpa en rejäl extern FW-hårddisk (>2000 kr)
  • Att köpa nytt (Mac mini 6395 kr)

Det översta alternativet låter ju klart mest tilltalande ekonomiskt, men hur länge håller G4:an? Och köper vi en Mac mini har vi ju fortfarande kvar problemet med hårddiskutrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett program som heter Speedtools (ATA Hi-Capacity Driver) som gör att du kan utnyttja större diskar fullt ut. Jag har det på en gammal B/W, fungerar utmärkt. Väl investerade pengar tycker jag, 24.95 $.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, tack för de tipsen!

 

Overdrive är ju gratis, men verkar inte helt tillförlitligt. Ska kolla in Speedtools imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, tack för de tipsen!

 

Overdrive är ju gratis, men verkar inte helt tillförlitligt. Ska kolla in Speedtools imorgon.

Speedtools är riktigt bra, körde själv med det i många år på mina gamla Macar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, detta verkar luta åt en ny ATA-disk med Speedtools hjälp, samt en extern disk för Time Machine. Sen får vi se hur länge G4:an håller …

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...