Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa version av MacOSX till min Powerbook?


gant

Rekommendera Poster

Min Powerbook 12", 1.33GHz med 768MB ram kom med Leopard installerad när jag köpte den begagnad. Ibland upplevs den lite slö. Min fråga är: Ni som har en liknande (konfiguration) Powerbook, vilken version av MacOSX tycker ni är bäst och lämpligast? Om det visar sig att Panter eller Tiger är bättre så är jag redo att nedgradera min Powerbook. Skriv gärna hur mycket ram ni har i era Powerbook i era rekommendationer till mig. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBook 14" 1,42GHz med 768MB RAM funkar utmärkt med Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt likadan som du men jag har maxat ut minnet till 1,25 GB. Fungerar helt OK med Leopard, men är lite rappare med Tiger. Jag tycker det är ett större problem att vissa program inte fungerar i Leopard. Därför och så att jag skall kunna köra diskräddning med Drive Genius har jag två partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min PB var också maxad i ram dvs 1.25gb och då tyckte jag att Leopard var ganska segt ibland. Tycker helt klart du ska gå ner till Tiger om du vill att det ska flyta på bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Funderar på att ersätta 512MB stickan mot en 1GB sticka. Någon som vet var man kan få tag på en billig 1GB sticka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

549 kr hos komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=123476

 

Eller 445 på Onoff.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...56?opendocument

 

 

Ska du leta själv gäller det att minnet ska vara 200-pins SO-DIMM, och du kan använda PC2700 eller PC3200 (bakåtkompatibla) som alla är DDR1 (eller rättare sagt bara "DDR"). Ingen ECC eller paritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus: Tack för länkarna och informationen om minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goldglimmer

inet tycker jag har billigast ram, annars har jag en rätt billig 512 sticka, vet dock inte om den är kompatibel med din bok min är något nyare men en pc2700 sticka...

 

Petter Alke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goldglimmer: Tack för erbjudandet. Men det är min 512-sticka jag vill ersätta med en 1GB-sticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Powerbook 12", 1.5GHz G4, 1.25GB RAM och kör Leopard på den. Tyckte faktiskt att den blev rappare när jag slängde ur Tiger och installerade Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag fundera vidare om jag ska byta till Tiger om den inte flyter på bättre än Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt svårt att tro att Leopard kommer blir snabbare än Tiger. Leopard var inte direkt optimerat för PowerPC G4 utan för Intel CD/C2D. Kan inte styrka detta mer. Eftersom du bara kan ha 1.25Gb minne så känns det på gränsen för att få Leopard att flyta ordentligt. Badbollen kom upp ganska ofta för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle kört leopard på den, bättre att ha en bättre dator som är lite seg, än att ha en lite snabbare men sämre (med sämre menar jag inte dålig, utan med mindre finesser mm.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segheten kan bero på att du har för lite RAM. Maxa RAM. Segheten kan bro på att du har en ostädad hårddisk och /eller för lite utrymme ledigt. OS X KAN sagga redan kring 20 GB ledigt, särskilt om du har för lite RAM eftersom det blir mer trafik till hårddisken för tillfälliga filer mm. Formattera HD-n och lägg in ett frächt system, lägg större filer mm på en extern HD.

...

Använd sedan Monolingual för att kasta bort 1 GB onödiga språkfiler. MEN SPAR SVENSKA OCH ENGELSKA!!! GarageBand kan ta så mycket som 4 GB om du har det i datorn inklusive loopar. Släng onödiga skrivardrivrutiner vilket motsvarar 3-500 MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Powerbook 12", 1.5GHz G4, 1.25GB RAM och kör Leopard på den. Tyckte faktiskt att den blev rappare när jag slängde ur Tiger och installerade Leopard.

 

+1 Tiger över lag är ganska slött...allting känns väldigt trögt, speciellt spotlight.

 

Jag har 12", 1.5 ghz, 1.25gb ram och bytte tiger mot leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segheten kan bero på att du har för lite RAM. Maxa RAM. Segheten kan bro på att du har en ostädad hårddisk och /eller för lite utrymme ledigt. OS X KAN sagga redan kring 20 GB ledigt, särskilt om du har för lite RAM eftersom det blir mer trafik till hårddisken för tillfälliga filer mm. Formattera HD-n och lägg in ett frächt system, lägg större filer mm på en extern HD.

...

Använd sedan Monolingual för att kasta bort 1 GB onödiga språkfiler. MEN SPAR SVENSKA OCH ENGELSKA!!! GarageBand kan ta så mycket som 4 GB om du har det i datorn inklusive loopar. Släng onödiga skrivardrivrutiner vilket motsvarar 3-500 MB

 

Gör man en om/nyinstallation så installerar man ju bara det man vill ha. Finns ju ingen vits med att installera all världens språk och skrivare mm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segheten kan bero på att du har för lite RAM. Maxa RAM. Segheten kan bro på att du har en ostädad hårddisk och /eller för lite utrymme ledigt. OS X KAN sagga redan kring 20 GB ledigt, särskilt om du har för lite RAM eftersom det blir mer trafik till hårddisken för tillfälliga filer mm. Formattera HD-n och lägg in ett frächt system, lägg större filer mm på en extern HD.

...

Använd sedan Monolingual för att kasta bort 1 GB onödiga språkfiler. MEN SPAR SVENSKA OCH ENGELSKA!!! GarageBand kan ta så mycket som 4 GB om du har det i datorn inklusive loopar. Släng onödiga skrivardrivrutiner vilket motsvarar 3-500 MB

 

 

Många bra tips där!

Prova dom och se om det blir snabbare, en helt ny fräsch PB med Leopard kan nog flyta på fint om du maxar ram dvs 1.25gb. Jag hade rätt mycket skräp på min som möjligtvis sega ner den mer än den borde.

Maxa ram och testa med fräsch Leopard är mitt tips nu =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen och svaren. Jag håller på att spara ihop lite slantar till 1GB nu. Verkar som att OnOff är billigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man en om/nyinstallation så installerar man ju bara det man vill ha. Finns ju ingen vits med att installera all världens språk och skrivare mm....

 

Beror ju på användarnivån.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...