Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor inför försäljning av G4


norda72

Rekommendera Poster

Jag har en G4 från 2003 som jag ska sälja. Den har system 10.4.11. Kan man uppgradera till Leopard? Försökte det med systemskivan till min nya Mac Pro men det gick inte.

 

Datorn står i mitt namn nu. Jag vill inte ha det så när jag ska sälja den. Kan man avregistrera den på något sätt så att den nye ägaren får börja med att skriva in sig i den när han/hon startar den? Eller måste man uppgradera systemet först för att komma åt de uppgifterna?

 

Kan jag begära 3 000:- för datorn? Den har 80 gig hårddisk, 2 gig internminne, 1,25 gigahertz processor. Tänkte att en skanner skulle ingå i det priset.

 

M v h

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan uppgradera till Leopard, men du måste isåfall köpa en "retail-skiva" i butik. Installationsskivan till en annan dator funkar bara på den modellen.

 

3.000 låter dyrt, det är en bra men gammal dator... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn står i mitt namn nu. Jag vill inte ha det så när jag ska sälja den. Kan man avregistrera den på något sätt så att den nye ägaren får börja med att skriva in sig i den när han/hon startar den? Eller måste man uppgradera systemet först för att komma åt de uppgifterna?

 

Kan jag begära 3 000:- för datorn? Den har 80 gig hårddisk, 2 gig internminne, 1,25 gigahertz processor. Tänkte att en skanner skulle ingå i det priset.

 

M v h

Pär Nordqvist, Bollnäs

Ja du måste installera om systemet om du vill att köparen ska skriva in sina uppgifter, men om du startar ett nytt konto

och raderar ditt så är det inga problem, döp det nya till admin och utan lösen.

 

3000 är väldigt mycket för en så pass gammal dator, max 1500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur raderar man sitt konto och hur öppnar man ett nytt? Det har jag aldrig gjort förut.

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in Systemskivan, starta om datorn, håll nere c-tangenten, välj språk, gå sedan upp i menyn och välj Skivverktyg och sedan fliken Partitionera.

 

Formattera om hårddsken i Mac OS Extented (journalförd)

 

Då raderas allt på hårddisken.

 

Välj sedan att Installera om Mac OS 10.4.

 

Stäng av datorn när den frågar om du vill registrera dig som användare. Mata ut skivan. Klar att sälja.

 

Nästa gång datorn startar hos köparen får han registrera sig på den och mata in alla sina Internetuppgifter mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en G4 från 2003 som jag ska sälja.

G4 är en processor som satt i iMac, eMac, PowerBook, iBook, PowerMac och XServe. Vad har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag var otydlig där med att ange datortyp. Det är en PowerMac G4.

 

Jag har tyvärr inte 10.4 på skiva. Systemskivan är 10.3, alltså ett gammalt system. Att jag fått 10.4 beror på att jag fick installera det av en Mac-användande kompis i Flästa. Sedan har det kommit uppdateringar via nätet så att det blivit 10.4.11.

 

Jag kan ju inte gå tillbaka till 10.3. Kanske kompisen kan hjälpa mig igen!

 

M v h

Pär Nordqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag var otydlig där med att ange datortyp. Det är en PowerMac G4.

 

Jag har tyvärr inte 10.4 på skiva. Systemskivan är 10.3, alltså ett gammalt system. Att jag fått 10.4 beror på att jag fick installera det av en Mac-användande kompis i Flästa. Sedan har det kommit uppdateringar via nätet så att det blivit 10.4.11.

 

Jag kan ju inte gå tillbaka till 10.3. Kanske kompisen kan hjälpa mig igen!

 

M v h

Pär Nordqvist

Varför skulle du inte kunna installera 10.3 när du säljer den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...