Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mail problem

lindoe

Recommended Posts

Plötsligt var det inte längre möjligt att läsa alla gamla mail som jag har i min inkorg. Nya mail går bra men alla äldre mail visar ingen text även om avsändare, rubrik etc syns i inkorgens fönster. Vad kan ha hänt?

Ett tag tänkte jag att det var för många mail i inkorgen men nu kan jag inte ta bort några. Tacksam för alla bra förslag!

det finns flera raporter från forum medlemmar som har haft liknande problem den senaste tiden. något med growl och en uppdatering av mail, safari 4 eller någon säkethetsuppdatering eller liknande har jag för mig. hinner inte söka nu men han ge tippset.

hoppas det löser sig.

Tack - även om jag inte blev så mycket klokare. Jag kör Mail 3.5 och Safari 3.2.1

Jag letade ett tag i Forumet men utan att hitta något. Sökfunktionen verkar lite trubbig eller annars är det jag...

Svara gärna igen om du har någon ny ledtråd. Growl???

Growl är ett 3e parts program som talar om vad som händer på din Mac. Har du inte installerat det

så är det inte det som är problemet. Vet inte vad du har för fel men tänkte räta ut det frågetecknet

i alla fall :)

Growl

oki. inget growl alltså. då är det inte det i alla fall. alltid något.

kanske hjälper det att bygga om brevlådorna. det brukar mest hjälpa när man upplever den som seg. men man vet ju aldrig.

en annan grej är att slänga .plist filer men just i det här fallet vet jag inte. i vanliga fall brukar det bli så att grundinställningarna blir som när man öppnade det fösta gången men media och annat brukar vara kvar. för att jämföra med itunes så försvinner egna inställningar om vilken kvalitet man ska rippa skivor med och hur fönster ska visas mm. medans musiken finns kvar inklusive betygssättning mm. men just i mail så har en massa brev och mappar raderats för användare jag tippsat ska slänga .plist filen och det blev ju inte helt lyckat.

det var en på forumet som slängde .plist filen och återskapade genom att inportera gammla bevlådor/mappar men sedan fick samma problem som du att breven var tomma men att det fans rubriker.

det var i veckan så det kan hända att det är själva mailprogrammet som fått en bugg. ska se om jag hittar det nu när jag har tid att söka.

hej igen.

det är flera som fått problem med mail efter senaste program uppdateringen verkar det som.

för en del har det hjälpt att slänga .plist filen.

för andra har det räckt att köra en behörighetsreparation i skivverktyg.

här är inlägget jag tänkte på om mail som inte går att läsa innehållet men rubriker https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=91800&hl

1 pröva att reparera behörigheterna som kan ha ändrast med programuppdateringen. i vanliga fall brukar vi på forumet tippsa om reparationer av begörigheterna som ett universiellt sätt att lösa saker vilket det absolut inte är. men just vid uppdateringar kan det vara bra att köra både innan och efter.

programmappen > verktygsprogram > skivverktyg. markera din systemdisk i programmet och välj reparera behörigheter.

2. släng .plist filen det kan hjälpa. men du kan få dubbletter av mail i dina pop konton har jag för mig. och de kan raderas från dina konton som är kopplade till en server även om det är imapp.

kör en säkerhetskopiering av milen innan för säkerhets skull.

eftersom ditt mailprogram trilskas så gör säkerhhetskopian i finder.

din användarmapp med huset och ditt namn> biblotek> mail. det är en mapp där alla dina mailkonton och signaturer och allt ska ligga den är stor och du ska se att den innehåller din brevlådor mm.

kopiera den till en annan plats på hårdddsiken.

.plist filen hittar du på följande ställe, din användarmapp med huset och ditt namn> biblotek> preferences. släng filen com.apple.Mail.plist.

en kort beskrivning på .plist som jag brukar klistra in i tid och otid:

.plist filer är inställningsfiler som programmen skapar för att hålla reda på vilka inställningar man gjort.

slänger man en .plist fil så skapas en ny med orginalinställningarna.

om ett program beter sig konstigt så kan man pröva att slänga den filen. för ibland blir .plist filerna korrupta.

filer som rör hela datorns alla användare finns i hårddisken med operativsystemet> biblotek> preference

men majoriteten av alla inställningarna rör användarens inställningar de ligger i användarmappen med användarens kontonamn med hus ikonen > bibliotek > Preferences

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...