Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 4850 el. MBP 15" + 4GB Ram för spel


TheSwede86_returns

Rekommendera Poster

TheSwede86_returns

Hej!

 

Hoppas ni står ut med mig med en tråd "vad ska jag välja" till.

 

Iaf. kortfattat ang. min förra tråd "Apple eller PC" så valde jag PC och är sjukt missnöjd.

 

Vista, 'nuff said, ska sälja allt snarast.

 

Frågan är då:

 

Jag hatar sladdar. Nu sitter jag med en bärbar med externt grafikkort, extern skärm, extern mus, extern tangentbord, högtalare samt dubbla strömadaptrar (en för grafikkortet och en för laptopen) och nätverkssladdar.

 

Det ser ut som ett råttbo och jag hatar det.

 

Mina behov är då följande:

 

Jag gillar att spela spel ibland, vill spela Diablo III, StarCraft II och ev. nya Half-Life (om,när det släppts) och ex. DoW II för att nämna några. Dock funderar jag att införskaffa en Xbox360 och spela på den så kommer få lite av mitt sug tillfredställt.

 

Jag kommer att studera i höst och måste ha en laptop, gärna med bra batteritid.

 

1) Jag beställer en 24" iMac, köper trådlös mus/trådlöst tangentbord och har bara följande sladdar:

strömsladd, nätverkssladd, sladd till tv:n, extern hdd.

Cleant & snyggt.

24" iMac med 4850 (ett måste om jag ska spela) för 19 938kr med studentrabatt (har kvar mitt CSN-kort).

 

2) Jag beställer en MacBook Pro (15") med 4GB internminne för 17 617k och kör bara den.

Följande sladdar: strömsladd+nätverkssladd.

ELLER

Köper trådlös mus/trådlös tangentbord, högtalare och skärm. + nätverkskabel

 

Då tycker jag eg. att vi är "där igen" med massor av sladdar.

 

Fördelen är att jag slipper köpa en bärbar och har den i plugget och hemma.

 

3) Frågan är då, kan man "klara" sig på en bärbar som primär dator utan extern skärm (visst går det men 15" mot ex. 24" som iMac:en är, iMacen är helt klart skönast med störst skärm men annars får jag spendera 5000kr till på en bärbar vid studiestart).

 

Vad anser ni?

 

4) En dum fråga men givetvis är 4850 bättre men frågan är HUR mycket bättre är den än ett 9600 med 256MB GDDR2? 4850 har ju 512MB GDDR3 och är en mycket bättre krets.

 

Hörde om att man skulle kunna använda 9400+9600 samtidigt i form av en framtida (snart?) patch, stämmer detta och isf. blir prestandan ungefär motsv. som ett 4850?

 

Så, med ovan valda alternativ vad ska jag välja?

 

Tacksam för svar - TheSwede86_returns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har samma MBP som du pratar om och är supernöjd!

 

jag antar att 4850 är nog rätt mkt bättre än 9600M GT, dock så tycker ja att 9600 kortet pallar med rätt mycket. Kör Dead Space på Max, HL2 på high, Mirror's Edge high utan PhysX osv.. Den pallar med mycket, och då är det kortet med 256MB ja pratar om, köper du mellanmodellen av MBP får du med 512MB.

 

Ska du bara köpa en av dom och behöver en bärbar som du säger så tror ja du blir mycket nöjd med en MacBook Pro 15''. den är ganska dyr. Men du blir inte missnöjd.

 

Jag känner inga som helst problem att sitta och arbeta med den hemma utan en extern skärm, kanske för att jag hade en 12'' PB innan ^^. Har apples trådlösa tangentbord och trådlös mus och det känns kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
jag har samma MBP som du pratar om och är supernöjd!

 

jag antar att 4850 är nog rätt mkt bättre än 9600M GT, dock så tycker ja att 9600 kortet pallar med rätt mycket. Kör Dead Space på Max, HL2 på high, Mirror's Edge high utan PhysX osv.. Den pallar med mycket, och då är det kortet med 256MB ja pratar om, köper du mellanmodellen av MBP får du med 512MB.

 

Ska du bara köpa en av dom och behöver en bärbar som du säger så tror ja du blir mycket nöjd med en MacBook Pro 15''. den är ganska dyr. Men du blir inte missnöjd.

 

Jag känner inga som helst problem att sitta och arbeta med den hemma utan en extern skärm, kanske för att jag hade en 12'' PB innan ^^. Har apples trådlösa tangentbord och trådlös mus och det känns kanon.

 

Tack för ditt svar, kul att du är nöjd. 512MB kortet i MBP blir nog lite blodigt för mig tyvärr.

21 182kr med 7.2k rpm disk i den mot 17 617kr för den "vanliga" med 4GB ram (byter nog till en 7.2k rpm själv, man kan byta HDD på den va?)

 

Utför du mycket redigering etc. på den eller enbart spel och "kontorsarbete" på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köra trådlöst för att slippa en sladd? Dock kanske inte helt optimalt om man ska spela FPS spel mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
Köra trådlöst för att slippa en sladd? Dock kanske inte helt optimalt om man ska spela FPS spel mm

 

 

Två sladdar + kunna sitta i soffan och använda TV:n som bildskärm för surfning m.m.

Använder mig av Apples remote för film m.m. men ändå skönt.

 

Antingen Apples egna mus+tangentbord annars MX5500 via Bluetooth.

 

Tar den trade:offen, är inte übergamer så ;)

 

Men kan någon kommentera 9600GT 256MB/512MB kontra 4850 512MB kommer det vara påtaglig prestandaskillnad? Försökt titta runt men hittar inget.

 

Vad välja för spel? Mer input tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP med 4gb ram och jag måste säga att det är sjukt nice =D

Problemet är mest att om man ska spela windowsspel (vilket jag förutsätter) så ställs man inför ett dilemma mellan Vista och XP.

Vista klarar DX10 och 4gb ram men drar hiskeligt mycket bara för att hålla igång skräpet. Vilket gör att det spelet får ut av dina 4 gb nästan halveras.

XP däremot klarar inte 4gb (förutom instabila 64-bit versionen, ej att rekommendera) och bara DX9, men drar o andra sidan knappt någonting i sig vilket gör att avsaknaden av dina extra 2gb ram kanske inte gör så mkt ändå...

 

Hur som helst, mbp funkar riktigt bra att spela på och att ha som primär dator.

 

Angående sladdarna så tycker jag att jag har löst det ganska smidigt.

Jag kör wlan 802.11n (vilket innebär att wlan'et alltid är snabbare än mitt 24mbit internet, dvs ingen flaskhals).

Sen trådlös mus (logitech MX620), den har iofs en "dongle" man måste plugga in (dvs inte bluetooth) men den e sjukt liten och musen e extremt bra så det väger över lätt!

Så det är helt enkelt bara strömsladden som behöver kopplas in och möjligen extern hårddisk (kör WD MyPassport Studio).. men hårddiskens sladd är bara 3dm lång så lägger man hårddisken bakom datorn så syns inte sladden alls =D

 

Har ingen uppfattning om hur mbp ställer sig mot imac. Men jag kan ju snabbt rekommendera en bärbar dator framför stationär, speciellt om man rör sig mkt (vilket alla människor gör per definition om man möjligen inte jobbar hemifrån haha). Det är sjukt skönt att kunna sitta i skolan, på jobbet, på tåget och ha allt arbete, alla spel, filmer och musik med sig oavsett var man är. Var man än är har man tillgång till sitt "kontor" där hemma...

 

Btw, att byta ram själv är billigare än att köpa via apple, och ger snabbare leveranstid (kan rekommendera dustinhome + studentrabatt)... dock är det jäkligt knixigt med de minimala skruvarna, men har man bara PH00 skruvmejsel och inte darrar allt för mkt så går de ganska okej =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

iMacen är på alla sätt en snabbare dator och mer lämpad för tunga spel, så är det ju. Radeon HD 4850 är snäppet långsammare än GeForce 9800 GTX, vilket innebär att det piskar rumpa med 9600M-chipet i MBP.

 

Så om du verkligen vill ha spelprestanda rekommenderar jag iMacen plus en netbook i skolan. Då behöver du dessutom inte vara så otroligt rädd om den bärbara som du måste vara om du har en MBP.

 

Men som andra säger: MBP är en otroligt kompetent allrounddator och kommer nog klara D3 och SC2 utan problem. Så det är helt enkelt frågan om du står ut med att behöva synka data mellan två datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, kul att du är nöjd. 512MB kortet i MBP blir nog lite blodigt för mig tyvärr.

21 182kr med 7.2k rpm disk i den mot 17 617kr för den "vanliga" med 4GB ram (byter nog till en 7.2k rpm själv, man kan byta HDD på den va?)

 

Utför du mycket redigering etc. på den eller enbart spel och "kontorsarbete" på den?

 

 

inte jättemycket redigering har ja gjort på den. Mest lekt lite i Photoshop och Flash (CS3 versionerna) och tycker det flyter på alldeles förträffligt.. dock har ja inget att påpeka ang filmredigering och sådant.

Har hört på andra håll att 512mb kortet knappt gör någon skillnad prestandamässigt eftersom arkitekturen på kortet tydligen gjorde något att det inte blev något bättre prestanda i allafall i spel.

Klarar du dig med att spela spelen på mediuminställningar så räcker en MBP finfint

 

Att byta hårddisk ska tydligen vara smidigt. Aldrig försökt själv men funderar sen på att utöka senare (har 250gb 7200rpm nu) till en 500gb eller kanske en SSD när de sjunker i rpis... Men hårdisken är alldeles framför ögonen när man öppnar luckan så så jättesvårt kan de inte vara =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
Jag har en MBP med 4gb ram och jag måste säga att det är sjukt nice =D

Problemet är mest att om man ska spela windowsspel (vilket jag förutsätter) så ställs man inför ett dilemma mellan Vista och XP.

Vista klarar DX10 och 4gb ram men drar hiskeligt mycket bara för att hålla igång skräpet. Vilket gör att det spelet får ut av dina 4 gb nästan halveras.

XP däremot klarar inte 4gb (förutom instabila 64-bit versionen, ej att rekommendera) och bara DX9, men drar o andra sidan knappt någonting i sig vilket gör att avsaknaden av dina extra 2gb ram kanske inte gör så mkt ändå...

 

Hur som helst, mbp funkar riktigt bra att spela på och att ha som primär dator.

 

Angående sladdarna så tycker jag att jag har löst det ganska smidigt.

Jag kör wlan 802.11n (vilket innebär att wlan'et alltid är snabbare än mitt 24mbit internet, dvs ingen flaskhals).

Sen trådlös mus (logitech MX620), den har iofs en "dongle" man måste plugga in (dvs inte bluetooth) men den e sjukt liten och musen e extremt bra så det väger över lätt!

Så det är helt enkelt bara strömsladden som behöver kopplas in och möjligen extern hårddisk (kör WD MyPassport Studio).. men hårddiskens sladd är bara 3dm lång så lägger man hårddisken bakom datorn så syns inte sladden alls =D

 

Har ingen uppfattning om hur mbp ställer sig mot imac. Men jag kan ju snabbt rekommendera en bärbar dator framför stationär, speciellt om man rör sig mkt (vilket alla människor gör per definition om man möjligen inte jobbar hemifrån haha). Det är sjukt skönt att kunna sitta i skolan, på jobbet, på tåget och ha allt arbete, alla spel, filmer och musik med sig oavsett var man är. Var man än är har man tillgång till sitt "kontor" där hemma...

 

Btw, att byta ram själv är billigare än att köpa via apple, och ger snabbare leveranstid (kan rekommendera dustinhome + studentrabatt)... dock är det jäkligt knixigt med de minimala skruvarna, men har man bara PH00 skruvmejsel och inte darrar allt för mkt så går de ganska okej =D

 

Klarar inte XP som 32-bitars system 4GB men "hittar" bara runt 3.5GB eller liknande?

Har för mig det.

 

Jag har 100/10 lina och undrar om 802.11n med teoretisk maxhastighet på 300Mbit kommer att klara det.

Rent såhär borde den ju klara det men i verkligheten får jag fortf. grymt snabbare hastighet kablat än okablat.

Iofs. inget problem då datorn hemma står vid ett skrivbord och jag har nätverksuttag i hela huset och brevid skrivbordet.

 

Kör nog MX5500 med Tangentbord + Mus via BT utan dong isf. men jag vet vilken mus du menar och den dongen är skitliten.

 

Du har en poäng där att alltid ha allting med sig etc. (se även nedan)

 

Ang. RAM-minnet, är det verkligen billigare?

Apple tar 1080kr för 4GB ram och DustinHome (ser dock inte studentrabatterna då jag inte längre är student men snart igen)

tar:

395kr för 2GB DDR3 dvs. 790kr + frakt (vad är studentpriset?)

1250kr för 4GB (2x2GB) DDR3 + frakt (vad är studentpriset?)

 

Hur ser det ut att byta HDD:n i (nya) MacBook Pro (15")? Funkar?

 

 

iMacen är på alla sätt en snabbare dator och mer lämpad för tunga spel, så är det ju. Radeon HD 4850 är snäppet långsammare än GeForce 9800 GTX, vilket innebär att det piskar rumpa med 9600M-chipet i MBP.

 

Så om du verkligen vill ha spelprestanda rekommenderar jag iMacen plus en netbook i skolan. Då behöver du dessutom inte vara så otroligt rädd om den bärbara som du måste vara om du har en MBP.

 

Men som andra säger: MBP är en otroligt kompetent allrounddator och kommer nog klara D3 och SC2 utan problem. Så det är helt enkelt frågan om du står ut med att behöva synka data mellan två datorer.

 

Absolut, du har en poäng att slippa synca, vill som sagt (helst) ha 1 dator och inget mer.

Desto färre kablar/tillbehör etc. desto bättre. Kan se bilden framför mig att svära och flytta över saker via USB-minnen och glömma dokument som jag ändrat kvar på den stationära medans jag behöver dem i skolan. Å andra sidan har jag precis upptäckt XBOX 360 och jag nöter sönder det med polarna (CO-OP, need I say more, aldrig varit roligare att spela, en helt annan känsla på TV med polarna i soffan).

Så XBOX360 kanske kan ta en del av spelandet och vissa spel (ex. SC2 och D3) kör jag på MacBook PRO:n.

 

 

inte jättemycket redigering har ja gjort på den. Mest lekt lite i Photoshop och Flash (CS3 versionerna) och tycker det flyter på alldeles förträffligt.. dock har ja inget att påpeka ang filmredigering och sådant.

Har hört på andra håll att 512mb kortet knappt gör någon skillnad prestandamässigt eftersom arkitekturen på kortet tydligen gjorde något att det inte blev något bättre prestanda i allafall i spel.

Klarar du dig med att spela spelen på mediuminställningar så räcker en MBP finfint

 

Att byta hårddisk ska tydligen vara smidigt. Aldrig försökt själv men funderar sen på att utöka senare (har 250gb 7200rpm nu) till en 500gb eller kanske en SSD när de sjunker i rpis... Men hårdisken är alldeles framför ögonen när man öppnar luckan så så jättesvårt kan de inte vara =)

 

Okej då slipper jag köpa den dyrare MacBook PRO:n iaf. det var skönt att höra (om jag nu ska köpa den).

Du talar om MacBook PRO:n ang. HDD:n eller är det iMac:en du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Han menar MBP. Den nya 15-tummaren har liknande hårddiskplacering som i Macbook och alltså väldigt (för att inte säga extremt) enkel att byta. Det är mindre pul än med de flesta vanliga stationära pc-burkarna:

 

1. Ta ut batteriet

2. Skruva loss en skruv

3. Dra ut hårddisken

4. Flytta "släde" från gamla till nya hårddisken

5. Stoppa tillbaks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...