Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra egen portabel mobilladdare!


ClCdCm

Rekommendera Poster

Kort batteritid är ju den moderna mobilens stora problem. Min Nokia e71 har ungefär 4-5 dagar på full laddning om jag använder den normalt, men då har jag 3G avstängt permanent, och jag har den bara att ringa med, för SMS och som väckarklocka.

 

I vissa situationer kanske man inte har möjlighet att ladda den tillräckligt ofta, och då vore det bra att ha nåt alternativ.

 

Nyss kom jag på att det ju egentligen borde vara ganska enkelt. Batteriet i min mobil har en kapacitet på 1500 mAh vid 3.7 V, enligt specifikationen. Laddaren skickar ut 5 V och maximalt 800 mA.

 

Min tanke är att ta två batterihållare med vardera fyra AA-celler, parallellkoppla dem, ansluta dem till en drivkrets som ger konstant spänning (eller i alla fall en konstant maximal spänning) med hjälp av en zener-diod. Färska AA-celler ger runt 1.5 V, och fyra såna ger ju 6 V totalt, så det kanske gör laddningskretsen för varm. När de lämnat en del av kapaciteten sjunker spänningen till ungefär 1.2-1.3 V och då blir det runt 5 V.

 

AA-celler kan ge ungefär 1500-2000 mAh, så med bara 1x4 är det på gränsen, särskilt som en del av det blir värme i dioden i början. Med 2x4 blir det med marginal tillräckligt för en full laddning.

 

Hela paketet kan byggas in i en liten plastdosa med löstagbart lock. Totalkostnaden stannar nog på 150 kr eller så.

 

Det enda kluriga är att få tag i en kontakt av rätt dimensioner för att passa i mobilen. Kanske finns det som tillbehör i nån mobilbutik i stan. Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60676943

 

...fast egentligen letade jag efter den här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59011086

Där finns kontakter av många storlekar och någon borde passa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liknande, men så smal kontakt finns inte.

 

Och den första där är ju nåt helt annat. Den måste ju också laddas upp i vägguttag! Det jag är ute efter är en pryl som kan ge laddning efter laddning med bara billiga AA-celler som kan köpas nästan var som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den första där är ju nåt helt annat. Den måste ju också laddas upp i vägguttag! Det jag är ute efter är en pryl som kan ge laddning efter laddning med bara billiga AA-celler som kan köpas nästan var som helst.

Javisst, men 3-4 laddningar borde du kunna få, och din mobil håller ju 3 dagar per laddning. Hur länge ska du vara utan eluttag egentligen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000 mAh ger ju bara drygt en laddning!

 

Jag kan eventuellt behöva vara utan eluttag under ett par veckor i sträck till hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000 mAh ger ju bara drygt en laddning!

Jag läste fel kapacitet på mobilbatteriet. Sorry.

 

Ja, då är det ju inte lika intressant.

 

Tror inte ens att du behöver en zenerdiod till dina 6V batterier. Två seriekopplade vanliga dioder ger runt 1,3V spänningsfall och batterierna ger litet mer än 6V.

 

Solcellsladdare, kanske?

http://www.mytrendyphone.se/shop/portabel-...;sstlcmpid=9453

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte ens att du behöver en zenerdiod till dina 6V batterier. Två seriekopplade vanliga dioder ger runt 1,3V spänningsfall och batterierna ger litet mer än 6V.

 

Jo, för jag vill inte ha ett konstant spänningsfall. Då blir det ju för lite mot slutet. Drivkretsen använder zener-dioden för att ge en referensspänning, om jag fattat det rätt.

 

 

Nej, laddningsbehovet kommer att vara främst nattetid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MintyBoost! - Small battery-powered USB charger

 

Byggde en, fungerar bra om din produkt kan laddas med en sladd som kan kopplas till ett USB-uttag.

 

http://www.ladyada.net/make/mintyboost/

 

Nix, den ger för lite, men det jag beskriver är ju samma princip, fast med fyra gånger så mycket kräm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för jag vill inte ha ett konstant spänningsfall. Då blir det ju för lite mot slutet. Drivkretsen använder zener-dioden för att ge en referensspänning, om jag fattat det rätt.

Visst, men zenerdioden ger mer förluster och spänningen sjunker inte nämnvärt förrän batterierna är (så gott som) slut i alla fall. Och krisar det kan du ju bara koppla förbi dioderna.

Nej, laddningsbehovet kommer att vara främst nattetid.

Den har ett inbyggt batteri som kan laddas på dagen och så kan du ladda mobilen på natten från det inbyggda batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köper du inte bara en nödladdare? De har på Teknikmagasinet till Nokia för 70:-. Finns säkert på alla andra liknande ställen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett litet laddbart bateripack med en solpanel till. http://www.coolstuff.se/Barbar_Solcellsladdare

 

den har ett inbyggt lithium-ion bateri som inte laddar ur sig nämnvärt.

 

det går alldrig att ladda min telefon helt fullt men upp till 2/3. sista biten är det som tar mest elkraft att ladda och det klarar nog inte nödladdarna med vanliga batterier av heller. då är det bättre att låta mobilen laddas två gånger till hälften i stället för då går det mindre ström för laddningen.

packen kan laddas genom vanlig usb också. solpanelen är ju lite fjuttig men ligger den i solen för jämnan då går det gallant. och du kommer alltid att ha lite batteri kvar i mobilen även om den aldrig laddar fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, laddningsbehovet kommer att vara främst nattetid.

 

såg nu att du ratade solcelsladdaren men den laddas ju på dagen och du kan ladda telefonen på natten.

 

 

annars tycker jag bara du ska ta och köpa eller bygga en nödladdare för vanliga batterier och inte vara så fixerad över att den ska ladda fullt. det räcker ju att den kan ladda så att batteriet inte tar slut helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...