Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En doft av bränt kaffe...


ClCdCm

Rekommendera Poster

Nästan dagligen sveper en ganska kraftig doft av bränt kaffe in genom min lägenhet. Jag kan inte beskriva doften med andra ord.

 

Jag har hört talas om att en del själva rostar bönor hemma. Kan det vara det som luktar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det senaste för trendnissarna, nu när "alla människor" dricker kaffe knatte;

post-13062-1237282076_thumb.jpg

Kaffekvarn och bryggare i ett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Troligen.

 

Men tänkte på det jag tror det var nån här som hade besök av sin son som hävdade bestämt att man skulle fukta pappersfiltret innan bryggning, jag var då lite misstrogen mot det, men sen såg jag på nätet nån annan kaffenörd som rekommenderade samma sak och menade att man skulle skölja ur filtret för å bli av med rester som gav bismak, jag tror lika lite på det men nu har jag ändå provat några gånger att skölja ur filtret för skojs skull, blöter det ordentligt i hållaren å sen hälla ut vattnet, inte fukta utan mer skölja, och jag tror fanimej att det smakar lite bättre. Ett blindtest skulle verkligen avgöra det men lite svårt ordna men alla fall jag tycker nog jag kan fast det kan va inbillning känna en viss förbättring, det har alla fall inte smakat sämre än annars, tycker det är ett litet snäpp bättre, men som sagt lite osäkert. Nån annan som testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör aldrig kaffe med hjälp av papper. Tanken synes mig bisarr. Men jag vet ändå att det är vanligt. Att skölja ur papperet om det prompt måste användas är det minsta man borde göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör aldrig kaffe med hjälp av papper. Tanken synes mig bisarr.

 

Man använder filter och vissa filter är av papper. Helt naturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte, känns inte som att filtrera genom papper skulle tillföra så mycket smak, papper smakar ju inte så mycket å kaffefilter borde ju framställas så det inte borde addera nån smak, men som sagt skölja filtret kanske hjälper lite. Jag är högst osäker på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder filter och vissa filter är av papper. Helt naturligt.

Helt invant, snarare, och därför sällan ifrågasatt. Men givetvis inte "naturligt". Det första kaffefiltret av papper uppfanns 1908 av Melitta Bentz, en 35-årig hemmafru i Dresden. Först på 30-talet fick kaffefiltren av papper sitt nuvarande utseende. Kaffe i sig, som kulturväxt och dryck, har funnits något längre. Äldsta belägg rör sig från 1400-talet i sufiska kloster i nuvarande Jemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja men nära, många gånger man tuggat i sig smådelar av papperet som bränts fast under kanelbullen. :)

Min mamma sade alltid att det gör inget för det flärper så trevligt när man fiser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt invant, snarare, och därför sällan ifrågasatt. Men givetvis inte "naturligt". Det första kaffefiltret av papper uppfanns 1908 av Melitta Bentz, en 35-årig hemmafru i Dresden. Först på 30-talet fick kaffefiltren av papper sitt nuvarande utseende. Kaffe i sig, som kulturväxt och dryck, har funnits något längre. Äldsta belägg rör sig från 1400-talet i sufiska kloster i nuvarande Jemen.

 

Kufiskt kaffe från mellanöstern kan inte ha mycket mer än själva bönan gemensamt med det som dricks här uppe. Jag har beställt kaffe en gång i Turkiet, från en meny på turkiska dessutom, och fick ett snapsglas till hälften fyllt med sump och sedan toppat med en kokhet vätska. Smaken kan jag inte säga så mycket om, det var alldeles för varmt för att kunna bedöma, men utseendemässigt var det ungefär som kaffefärgad lava. Full var jag också, även det var turkarnas fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt invant, snarare, och därför sällan ifrågasatt. Men givetvis inte "naturligt". Det första kaffefiltret av papper uppfanns 1908 av Melitta Bentz, en 35-årig hemmafru i Dresden. Först på 30-talet fick kaffefiltren av papper sitt nuvarande utseende. Kaffe i sig, som kulturväxt och dryck, har funnits något längre. Äldsta belägg rör sig från 1400-talet i sufiska kloster i nuvarande Jemen.

 

Papper är av trä och i sig själv naturligt. ( Så länge man inte bombar det med en massa gifter )

...

Så om jag nu ska raljera så måste då kaffe intas på 1400-tals vis i ett sufiskt kloster i Jemen..... Utvecklingen går vidare. Brygga kaffe i pappersfilter är ett sätt av flera att göra kaffe. Att melittatypen är förhärskande är kanske mycket för att det är enkelt och ger bra kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kufiskt kaffe från mellanöstern kan inte ha mycket mer än själva bönan gemensamt med det som dricks här uppe. Jag har beställt kaffe en gång i Turkiet, från en meny på turkiska dessutom, och fick ett snapsglas till hälften fyllt med sump och sedan toppat med en kokhet vätska. Smaken kan jag inte säga så mycket om, det var alldeles för varmt för att kunna bedöma, men utseendemässigt var det ungefär som kaffefärgad lava. Full var jag också, även det var turkarnas fel.

Är kufiskt och sufiskt samma sak? Jag kan omöjligt uttala mig om Mellanösternkaffe, men jag har druckit sumpig smörja i Grekland. Hemskt sött var det också, ingen frågade ens om man ville ha socker i.

 

Papper är av trä och i sig själv naturligt. ( Så länge man inte bombar det med en massa gifter )

...

Så om jag nu ska raljera så måste då kaffe intas på 1400-tals vis i ett sufiskt kloster i Jemen..... Utvecklingen går vidare. Brygga kaffe i pappersfilter är ett sätt av flera att göra kaffe. Att melittatypen är förhärskande är kanske mycket för att det är enkelt och ger bra kaffe.

Min poäng med sufiska kloster var att folk helt naturligt har lyckats dricka kaffe både före och efter papperfiltrets tillkomst. Vad gäller sista meningen håller jag med om att det är enkelt och lägger till att det blir sumpfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköljer du filtret med vatten axelman, och kan du känna någon skillnad mot om du inte gör det?

Nej. Om filtret blir blött går det lättare sönder har jag märkt. Sen har jag ju den bästa smakförstärkaren i och med att jag mal hela bönor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så att lägger i filtret i hållaren, fyller i vatten å skvalpar runt det och häller ut, så fastnar papperet mot inneväggarna s a s, så i med pulvret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kufiskt och sufiskt samma sak? Jag kan omöjligt uttala mig om Mellanösternkaffe, men jag har druckit sumpig smörja i Grekland. Hemskt sött var det också, ingen frågade ens om man ville ha socker i.

 

Min poäng med sufiska kloster var att folk helt naturligt har lyckats dricka kaffe både före och efter papperfiltrets tillkomst. Vad gäller sista meningen håller jag med om att det är enkelt och lägger till att det blir sumpfritt.

 

Jag misstänker, vis av erfarenheter (se ovan) att sufiskt kaffe är kufiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker, vis av erfarenheter (se ovan) att sufiskt kaffe är kufiskt.

Vi utgår då från att sufiskt kaffe i Jemen på 1400-talet inte förändrades nämnvärt intill dess att du drack det kufiska kaffet i Turkiet för ett antal år sedan. Och hur skulle det kunna ha gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så att lägger i filtret i hållaren, fyller i vatten å skvalpar runt det och häller ut, så fastnar papperet mot inneväggarna s a s, så i med pulvret.

 

Provade i morse. Märkte ingen skillnad. Ska prova några gånger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...