Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FireWire-anslutning?


hmoell

Rekommendera Poster

Har i dagarna fått hem en sprillans ny MBP 15". Den har ju FireWire upp till 800 Mbit/s, eller hur? Men varför passar inte kontakterna då? Är stolt ägare till 2 FW-kablar. Men sladdarnas kontakter är för stora för uttaget och ser inte ut att passa alls. Har jag missat något viktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre olika kontakter. 4-pin, 6-pin och 9-pin. 9-pin är det firewire 800 som använder medan firewire 400 ofta använder 6-pin eller 4-pin. Det finns kablar att köpa som har 9-pin i en ändan och 6-pin i andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johanbogren

Gissar att du försöker att stoppa in FW 400 kablar i uttag FW 800. De passar inte tillsammans.

Har ingen aning om det finns adapter om man vill koppla in en pryl som har FW 400 i ett uttag för FW 800.

 

Johan

 

Edit: Värkar som att du fick ditt svar ovan medan jag skrev mitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag får titta in i det här. Den kontakten som har "slipade hörn" och är för stor nu, är det 6- eller 4-pins då alltså?

Det verkar ju hur som helst som att jag behöver en adapter som är 9-pin till 4- ELLER 6-pin. ELLER om min externa HD har 9-pins, fast jag har kablar som är 4 till 4. I så fall behöver jag ett kablage som är 9 till 9. Är det bara att räkna pinnarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 pinnars kontakten är pytteliten och ser i storlek ut ungifär som mini usb. den har du nog inte till din håddsik.

6 pinnars är rundad i ena sidan.

9 pinnars har spetsiga hörn. och en liten inskärning så att man inte kan sätta i den åt fel håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tableau har en återförsäljare i sverige som säljer en adapter av denna typen, den enda jag sett öht.

(se bild) Men det kanske var en med 400-hona 800-hane du behövde? De är lättare att hitta, sladdar

av båda typer är också lätta att hitta men hjälper väl ej om man har ett tillbehör med inbyggd sladd.

post-8116-1237275345_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du hårddsikar som har den fördelen att de är firewire-800 så ska du så klart ha sådan kablar. så om du ser att du har en lika dan kontakt på din dator som på hårddsiken så är det onödigt att köpa en adapter till dina firewire-400 kablar för då växlar du ner hastigheten mot disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...