Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

uppgradering till Panther gav problem


haxxe

Rekommendera Poster

Uppgraderade sent omsider till Panther, vilket gav en rad problem. Officepaketet (v. X) började krascha på löpande band. Entourage har konstant "slarvat bort" nyckelringen, så man för var åtgärd måste skriva in lösen på nytt. Tog också ned nya verisonen av Safari, som också började vis upp samma kraschtendens. Utloggningen slänger ut en i något konstigt "terminalläge" med svart bakgrund, så då man inte kan Unix blir det att tvångsavsluta och starta om rasket. Överlag är programmen mycket mer instablila efter upppgraderingen. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ha kört en del lagningsverktyg innan... men som läget är just nu så får du väl prova dem nu efteråt. Inte mycket till val.

 

 

Starta om från Panther disken - välj språk SE - och öppna verktygsprogrammet - kör det på din HD.

 

Du kan även köra Repearera skivtillhörighet....

 

Starta om.

 

 

Ja räcker inte det då blir det väl att ta till andra program alt formatera om det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också detta, lätt gjort, som jag citerade från Apple i min kärnpanikstråd:

 

”Refresh Extensions cache after upgrading Mac OS X

 

Summary

 

Recreating the Extensions cache files has, in certain cases, successfullycured unstable system behavior. This behavior has been noted after upgrading Mac OS X and may include Kernel Panics.

The procedure involves deleted the Extension caches: "/System/Library/Extensions.kextcache”"/System/Library/Extensions.mkext"

 

Discussion

 

In Terminal.app execute the following commands. Your administratorpassword will be required. sudo rm /System/Library/Extensions.kextcache sudo rm /System/Library/Extensions.mkext reboot Once deleted, new cache files will be created during reboot.”

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde stå:

 

Är vad det står - XX Trouble Shootings tips med X

borde stå:

 

XX Trouble Shootings tips med X :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilis påminner om ngt allra längst till vänster.... en anna typ av snäll glad smily....hahhhahaaaaa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd! Det vill ju dessvärre vara så att jag i min iver över att få det nya installerat glömmer att kolla upp direktiven... ;) Skall försöka få det fixat.

 

Ett annat problem som dök upp är att Safarin plötslig vägrar koppla upp mig till https-sidor. Kommer inte in på banksidor, e-lärandeplattformer etc. Den meddelar att den "inte kunde upprätta en säker förbindelse med servern". Finns det någon säkerhetsinställning nånstans man kan slå av? Det verkar lite väl nitiskt. Som det nu är är jag tvungen att ty mig till explorern, vilket inte alls är lika kul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa sådana problem med Safari använder jag ÄVEN Explorer och Netscape.

 

Alla ställen accepterar inte Safari helt enkelt - på en del sidor så står det vilka läsare som accepteras andra inte..... bara att prova runt helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...