Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Snart mac-ägare och behöver hjälp!

macki81

Recommended Posts

Hej på er! :)

Äntligen kommer jag att byta från PC till Mac :) Det har tagit sin tid men jag har bestämt mig nu och om några dagar (eller veckor?!?!) kommer jag att få min iMac 24" 2.93GHz NVIDIA Geforce GT 130!

Men jag har redan stött på några problem innan jag ens har fått min Mac än hehe..

Jo jag har några grejer jag undrar över:

• Hur ska jag göra med mina gamla hårddiskar från min PC? jag har 4 hårddiskar på min PC idag där den sammanlagda volymen e på 1040Gb. För att dom här hårddiskarna ska funka med min Mac måste jag formatera om dom till Macs filsystem. Så långt är jag med, men sen har jag hört talas om ett program som heter Mac Drive. Men jag förstår inte riktigt hur det programmet funkar. Är det bara att installera den på PCn o sen dra en nätverkssladd mellan eller? förlåt mig men jag är dålig på sånt hehe..

• Sen har jag funderat på att skaffa en nas där jag kommer att ha alla mina filer i. frågan är vilken nas är bäst och hur ska jag göra med Hem-katalogen? kan man peka den till min externa istället? jag vill helst inte spara nåt på den interna hdd.
  • Jag har ett par datorhögtalare till min PC och en förstärkare. Jag vill använda mina datorhögtalare till min framtida iMac. jag vet att det går men sen vill jag oxå koppla den till min förstärkare så jag kan få ut 5.1 digitalt ljud när jag kollar på film. vet nån om det finns nån splitter eller måste jag dra ut o in på sladdarna? kan man koda om Line-in så det blir en utgång istället?

En del frågor och långa utlägg hehehe.. men jag hoppas på att få hjälp av er :) ser fram emot att bli vän med er här på forumet och få en massa hjälp :)

Tack på förhand!

Macdrive får PCn att läsa Mac-formaterade diskar vilket är användbart om du har en Macformaterad USB-disk eller bootar upp Windows på Macen och sen vill komma åt filerna som ligger på Mac-partionen av hårddisken. Via nätverk kommer du åt filerna oavsett format på hårddisken så då behöver du inte Macdrive.

Macdrive är ett program som gör att windows kan läsa filer som ligger på en mac (filsystemet hfs+). Till Mac finns motsvarande program som gör att den kan läsa ntfs. Ett tips är att du installerar macfuse och ntfs-3g så kommer din mac klara läsa från hårddiskarna på din pc om du kopplar ihop dem i ett nätverk.

Man kan väl läsa filer över nätverk utan extra program eller är det något jag inte förstått?

Jag har en Mac och en PC i ett nätverk och jag kunde inte läsa data från den andra i nätverket. Löste sig först efter jag installerat ntfs-3g samt macdrive.

Man kan väl läsa filer över nätverk utan extra program eller är det något jag inte förstått?

Ja det kan man, jag gör det hela tiden. Det man inte kan är att skriva till ntfs disk från OS X utan extra program.

[*]Jag har ett par datorhögtalare till min PC och en förstärkare. Jag vill använda mina datorhögtalare till min framtida iMac. jag vet att det går men sen vill jag oxå koppla den till min förstärkare så jag kan få ut 5.1 digitalt ljud när jag kollar på film. vet nån om det finns nån splitter eller måste jag dra ut o in på sladdarna? kan man koda om Line-in så det blir en utgång istället?

För att du ska få ut 5.1-ljud måste du ha en 5.1 dekoder, som översätter digitalt 5.1 till analogt. Detta har inte Macen.

Så din förstärkare behöver ha det, eller så kör du med en extra låda emellan. Macens ljudutgång är både en optiskt digital och en elektrisk analog. Jag känner dock inte till en grenkontakt som är både optisk och analog.

Nej man kan inte koda Line-in så det blir en utgång.

tack för era svar! men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska använda mac drive.. men det löser sig nog när jag läst igenom era svar riktigt ordentligt.

jo, jag har en denon 7.1-reciever (Denon AVR-2307) så jag har 2st SPIDF-in koaxial och 4st SPDIF-in optisk.

@Raphael - så om jag förstår dig rätt så måste jag byta kablar om jag vill använda mina egna datorhögtalare...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...