Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisken är borta - sönder?! Hjälp!


Heidi

Rekommendera Poster

Hej!

Körde Logic på min gamla G5a och programmet hängde sig. Fick tvångsavsluta å startade sedan om. Datorn ville dock inte starta utan stannade på grå skärm med den "tänkande" symbolen. Stängde då av för hand, gjorde en pram-rensning av gammal vanas skull, å när datorn äntligen var igång så hade en av mina 2 hårddiskar försvunnit. Gaaaahhh!! Den som jag använde att spela in på, inga program på alltså.

 

Vad gör man i detta läget?? Betyder det att den har pajat eller kan det finnas nån annan förklaring?

 

Tack på förhand!

/H.:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar den inte i skivverktyg kanske jag ska tillägga...:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så kablarna till disken sitter fast. (Eller snarare koppla loss och sätt dit kablarna igen för att få bort eventuell oxid på kontakterna.)

 

Och du har väl haft Macen avstängd en stund? Det kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testat det vanliga antar jag. som att byta sladdar och koppla in på andra portar.

 

låt disken vara avstängd ett tag utan ström eller kabel. om det kanske är något på diskens elektronik som behöver en omstart.

 

syns set några tecken på att något är anslutet i systeminformation.

 

edit: glömde att det var en stationrär g5a och att du säkert menar den andra interna disken och ingen usb/firewire

då börjar jag om.

 

kan du se om något är anslutet under systeminformation. som du hittar i äpplemenyn > om den här datorn> visa mer info..> där ska det stå något under seriel-ata ifall datorn överbuvetaget känner att något finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan även pröva att flipa om diskarna. så att a och b alltså över och under disken byter plats. för att se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heidi:

Jag hade ett liknande problem med både min G5a och MacBook för ca 2 år sen. Lösningen var att ladda ner programmet Path Finder. Finns här

 

Jag kom inte ihåg exakt vad jag gjorde men det handlade om att ändra någon pekare eller dyl på hårddisken som hade gjort den "osynlig" på skrivbordet. Borde stå i instruktionerna för programmet vad man skall göra. Det var väldigt enkelt och fungerade på bägge datorerna.

 

PS. Har du Kontakt 2 eller 3 installerat? För min del verkade det ha ett samband med just den här specifika mjukvarusamplern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag lämnade datorn av i några timmar å när jag satte på den igen så hittade jag disken under skivverktyg. Har bara kommit så långt att jag försökt några gånger med att reparera skivan (den knappen som annars brukar vara grå var nu så man kunde klicka). Det som händer är dock att den säger att åtgärden inte gick att genomföra eftersom ett fel finns.

Det är senaste nytt på min deppiga front. Skiter i hårddisken men det som är på den!! SUCK! (jag veeeet, man ska backupa, men min externa trillade i golvet å dog för ett tag sedan åxå...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade datorn av i några timmar å när jag satte på den igen så hittade jag disken under skivverktyg. Har bara kommit så långt att jag försökt några gånger med att reparera skivan (den knappen som annars brukar vara grå var nu så man kunde klicka). Det som händer är dock att den säger att åtgärden inte gick att genomföra eftersom ett fel finns.

Bra att du försökte flera gånger. Stannar den på EXAKT samma ställe med EXAKT samma meddelande/felkod? Eller kommer den litet längre varje gång? I det sistnämnda fallet finns det hopp.

 

Annars kan jag rekommendera DiskWarrior, den har räddat mig flera gånger.

 

I värsta fall kör Data Resque II, men då behöver du en (minst) lika stor disk att lägga de återskapade filerna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(den knappen som annars brukar vara grå var nu så man kunde klicka)

 

den är alltid grå om man försöker reparera den disken som själva operativsytemet man använder är på. då måste man använda installations skivan i stället. men nu är operativsystemet på en annan skiva än den du vill reparera så då är den klickbar.

 

i övrigt instämmer jag med tippsen ovan.

pröva med diskwarrior. eller data recsu 2.

jag skulle nog kört de i omvänd ordning. först en backupp med dataresu bara för att ha en backupp så snabbt som möjligt. och sedan köra med diskwarrior men det är ju en kostnadsfråga kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Har svårt att avgöra om reparationen pågår längre för varje gång jag försöker. Kanske får klocka:) för den maler på ett bra tag liksom varje gång innan den ger upp å felmeddelar.

 

Vad/hur Data rescue II? Min Mac HD borde vara stor nog att spara på...

 

DiskWarrior har jag aldrig gett mig i lag med innan. Kan man köra på den FREE 30-day trial som jag ser finns? Annars läser jag överallt om att nån cd-skiva ska va inblandad...Nåt spec att tänka på i samband med det, innan jag laddar ner å testar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...