Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bildbehandlingsprogram

iSwitch

Recommended Posts

Har sedan en längre tid tillbaka Photoshop Elements 3.0 i min G5a med Tiger men sitter dock nu mest vid min nya leksak med intelprocessor och Leopard. Går dessutom en kurs i Photoshop men där sitter vi på så gammalt Photoshop som 7.0!

Är inne på att skaffa ett bildbehandlingsprogram till Macbooken och vill ha något som gör så mycket som möjligt så smidigt och snyggt som möjligt för så lite som möjligt. Känns det scenariot igen? Grejen är att jag inte är så sugen på att köra med en bränd version av riktiga Photoshop vilket annars verkar vara det vanligaste eftersom Adobes prispolitik är att betrakta som ren uppmaning till att använda piratversioner...

Har övervägt att köpa en uppdatering till Elements 6.0 från Adobe för ca 600 spänn men tycker att sexan är snygg men känns lite... rörig eller mysko...

Har även sneglat på Pixelmator och Iris som verkar riktigt snygga. Om man läser tidigare trådar så verkar en del förorda Pixelmator. Jag skulle gärna vilja ha lite mer input i ämnet. Är inte någon speciellt avancerad användare men vill "känna igen mig" i Photoshoptänket och att programmet skall gå att växa i och inte vara utformat så att man får problem med att känna igen sig den dag man kanske går över till riktiga Photoshop. Ni är med på hur jag tänker antar jag.

Väldigt tacksam för synpunkter som rör sig om lösningar under ett tusen svenska leksakspesetas.

Nej, det har jag inte kikat på tidigare så jag tar tacksamt emot synpunkter på det också i jämförelse med de alternativ jag nämnde i min inledande frågeställning.

Eller varför inte spara 600 kronor och fortsätta använda Photshop Elements 3 på Intel-macen? Jag uppgraderade just från 2:an till 3:an på min MacMini och det fungerar hur bra som helst. Vet inte om det går "snabbare" med nya nya Elements 6, men som amatör har jag tid på mig.

Jag provade också Elements 6, men tyckte den var ganska ful. Annars vänjer man sig nog ganska snabbt både vid utseendet och det lite annorlunda upplägget.

Höll på att säga: Fungerar Elements 3.0 på intelmacen? Är det verkligen universal binary? Eller gör jag ett tankefel nu?

Laddade ner Pixelmator som man kan köra trial i en månad. Snyggt men hittade inget magnetlasso och det var något annat jag skulle göra som jag också körde fast med men så har jag heller inte tittat i manualen så det kan vara så att de gömt funktionerna någon annanstans kanske...

Har för mig att man kan tanka ner Elements 6.0 som trial också. kanske skulle provköra det innan man klurar vidare...

Jag har helt övergått till Pixelmator. Smart, snabbt, snyggt och fungerar riktigt bra. Uppdateras ständigt dessutom, kommer nya funktioner hela tiden. Jag har kört Pixelmator sedan 1.0 och nu är de 1.4. Fungerar mycket bra. Saknar inget. Fungerar hur smidigt som helst. även RAW-bilder fungerar då Pixelmator kör mot samma inbyggda råformatsomvandlare i Macen som Preview, iPhoto och Aperture.

Pixelmator har helt klart hämtat tydlig inspiration från stora Photoshop i gränssnittet, men gjort det snyggare.

Jag har Photoshop Elements 3 och 4. De fungerar urdåligt på min Intel Mac.

Photoshop Elements 4 är så segt så man hinner ta en fika innan programmet har öppnat en bild och varje gång man lägger på en effekt eller gör en justering så har man tid till en power-nap. Pixelmator känns minst 1 000 gånger snabbare.

Det är först i och med version 6 som Photoshop Elements blev användbar på Intel Mac. Jag avstår från den för jag tycker den är för rörig, krånglig och svårarbetad.

Iris är ett alternativ som jag uppskattar. Följer lite annan idé om gränssnittet än Pixelmator, rätt olikt Photoshop men trevligt. Ett annat program, som är kraftfullare än Pixelmator men inte lika stabilt, är Photoline.http://www.pl32.com/

Raphael, du som använder pixelmator. Var har du magnetlassot? Hittar inte det och du säger ju att du inte saknar något. Annars håller jag med om att gränssnittet är snyggt och att det känns ganska snabbt även om jag bara testat i ganska små bilder som går fort att rita om för datorn.

Elements 3 var jag rädd för att den skulle sega i Intelmacen, precis som du beskriver. Faktum är att jag tycker att den är seg även på min G5a. Man kan ta en fika medan bilden ritas om precis som du beskriver.

Iris har jag kikat lite, lite på men jag skräms lite av att den är så olik photoshop i upplägget. ill liksom känna igen mig i tänket om jag någon dag får för mig att köra riktiga photoshop.

Ingen har nämnt Apperture... Hur är det programmet egentligen? Har hört att det skall sluka en ocean av minne vilket är synd och så kanske Apple har valt en alldeles egen väg att gå vilket kan vara på gott och ont.

Men kika på Photoline du, den är tydligt inspirerad av Photoshop och har en hel del grejjer som Pixelmator inte har (bland annat bättre support för CMYK-konvertering). Däremot är gränsnittet lite väl mycket Windows-Linux. Pixelmator är ju snyggare. Dock, ge gärna Photoline en chans. Det är ett trevligt program.

Aperture är en råformatsomvandlare i första hand, i kombination med bildregister. Typ Lightroom, inte Photoshop.

Vill man manipulera bilder kraftfullt, mer än exponering och färger och så, så är det inte bästa valet.

LightZone är ett trevligt alternativ till Aperture, som jag kör själv för just avancerad råformatsomvandling.

Jag saknar inget från Photoshop i Pixelmator av det jag använder, jag har inte använt senaste Photoshop. Jag tycker Photoshop stannade vid 7, alla nyare är overkill, och sen dess har jag inte brytt mig om det. Även 6:an räcker egentligen fantastiskt för mig och nog tycker jag att Pixelmator är nära en motsvarighet. Nya funktioner kommer ju ständigt.

Höll på att säga: Fungerar Elements 3.0 på intelmacen? Är det verkligen universal binary?

Photoshop Elements 3 är inte Universal Binary, men fungerar på Intelmacen ändå. Via Rosetta då förstås.

Raphael och jag arbetar nog inte med samma bilder och har inte samma krav. Jag är helt nöjd med Elements 3 på IntelMacen, men det beror som sagt på vad man vill göra. Om du redan har Elements 3 så är det ju bara att installera på MacBooken och se hur det fungerar.

Det skulle jag faktiskt kunna göra... Kostar ju inget att testa :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...