Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om måleri


Sternis

Rekommendera Poster

Jag sitter ju (som ni all säkert vet) i styrelsen för Chalmers Robotförening. Till årets Robot-SM är jag ansvarig för planer. Således behöver jag måla. Problemet är att jag har väldigt lite kunskaper inom området. Råd om följande önskas:

 

1: Jag behöver en väldigt matt svart färg (den ska alltså reflektera så lite ljus som möjligt) som fungerar på trä (MDF-skivor) och gärna får torka fort. Totalt kommer det att behöva målas minst 20m^2.

 

2: Hur funkar det där med att man ska måla flera gånger? Och hur funkar det det med att måla på gammal färg?

 

För övrigt så vill jag gärna ha tips om vart man kan köpa träplugg (tänk sån där små pluggar som man får med sina IKEA-möbler). Mängden vi snackar är för övrigt runt 50-100 st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Du ska gå till en riktig färgaffär så får du rätt färg, tex sidenmatt svart. Då frågar du om den kan målas "vått i vått" då kan du i stort sett måla andra stykningen när du är färdig med första. HAr du krav på slät yta blir det att vänta och slipa emellan.

-Träpluggar finns i påsar på de flesta byggvaruhus -i olika storlekar med eller utan räfflor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

träplugg hittat du på clasohlson eller i byggvaruhandeln. den är räfflad. vill du av någon anledning att pluggarna ska vara släta så får du såga små bitar av rundsav de har de i bygghandeln i flera dimensioner.

 

färg köper du i hobbyhandeln. de vet nog vad du ska ha. det finns flera vattenbaserade som är trevliga.

ett tipps är att inte köpa lackfärg på sprayburk för den torkar inte så fort som de lovar på burken. kanske på trä men inte på plast eller metal.

 

är det superviktigt att den är maximalt matt så kanske någon specialfärg från rosco eller liknande fungerar. de har specialfärger för tv-studos och teater som ska reflextera så lite ljus som möjligt. hör med något ställe som hyr ut och säljer filmutrustning i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...