Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple smyger in DRM i Shuffle


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Apple vill inte riskera kvalitetsupplevelsen i sina produkter, behöver alls inte vara dåligt. Förutsatt att man certifierar många lurar bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore smartare om de hade satt en sladd med fjärren på så kunde man välja lurar själv. Fast valfrihet brukar ju inte vara något apple tycker om så...

 

DRM = förr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore smartare om de hade satt en sladd med fjärren på så kunde man välja lurar själv.

 

Precis min första tanke när jag så nya shuffle:n...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill inte riskera kvalitetsupplevelsen i sina produkter, behöver alls inte vara dåligt. Förutsatt att man certifierar många lurar bara!

 

 

Vad menar du med detta? Att man med DRM ska säkra kvalitetsupplevelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill inte riskera kvalitetsupplevelsen i sina produkter, behöver alls inte vara dåligt.
När blev DRM = kvalitetsäkring? hur?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju bara vara spekulation än så länge, ingen vet vad det är för signaler som skickas.

Och med kännedom om vilken hype det brukar bli kring Apple-produkter, både positiva och negativa, ibland sant, ibland totalt fel, så förhåller jag mig skeptisk till ryktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med detta? Att man med DRM ska säkra kvalitetsupplevelsen?

Ja.

 

När blev DRM = kvalitetsäkring? hur?

Ja.

 

Från artikeln:

 

Det är en recensent på iLounge som uppmärksammat att Apple lagt in ett slags hårdvaru-drm, alltså en krets som kollar att hörlurarna har rätt certifiering. Detta gör att hörlurstillverkare inte kommer att kunna tillämpa ”reverse engineering” för att klura ut hur systemet fungerar. Istället måste alla tillverkare betala en licensavgift till Apple för att få lurarna certifierade, vilket leder både dyrare hörlurar och ett minskat utbud. Den som eventuellt lyckas komma runt problemet riskerar också att bli stämda av Apple.

 

Apple å andra sidan menar att man gör detta för kundens skull. Genom att godkänna varje hörlur kan man garantera kunden att produkterna fungerar ihop, vilket blir extra viktigt nu när lurarna får mer funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer ju gå ut över valfriheten. :huh:

Man vill ju kunna välja lurar själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

 

Ja.

 

Från artikeln:

 

Snälla nån, att dom låser in kunderna (ännu en gång) kan väl inte någon frisk människa försvara och speciellt inte med motiveringen att det skulle vara för vårat eget bästa. Jag avgör helst själv vad som låter bra i mina öron tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter fjärrkontrollen är det nog bara en trippelledning som man kan klippa av och skarva på en vanlig stereokontakt på. Då kan man använda vilka lurar man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I valfrihetens tecken, passar det inte så köp en annan mp3-spelare, det kallar jag valfrihet!

 

 

Absolut, jag trodde dock att man kunde diskutera bra/dåligt i en tråd om den aktuella produkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I valfrihetens tecken, passar det inte så köp en annan mp3-spelare, det kallar jag valfrihet!

Visst, men varför kan man inte göra så man kan använda vilka lurar som , men denna lilla spelar. När det går med iPod Touch, som ett exempel.

 

Det handlar om att man inte vill.... inget annat. Man vill att folk ska få hörselskadar av dåliga lurar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

varför vill man överhuvudtaget ha en shuffle tänker jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pingisedvin
varför vill man överhuvudtaget ha en shuffle tänker jag?

 

Precis. Vad fyller den för nytta förutom den halvtimma-timman man är ute och springer eller åker skidor som sker ungefär, en vecka om året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vill man överhuvudtaget ha en shuffle tänker jag?
som jag ser det är shuffle en designgrej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla nån, att dom låser in kunderna (ännu en gång) kan väl inte någon frisk människa försvara och speciellt inte med motiveringen att det skulle vara för vårat eget bästa. Jag avgör helst själv vad som låter bra i mina öron tack.

Tack för att du kallar mig sjuk, är inte det på gränsen till personangrepp? :borstatanderna:

 

Nej, jag försvarar inte, jag försöker bara förklara. Och Apple har byggt en stor del av sin framgång på att låsa in oss kunder. Macen är ju ett enda stort inlåsningsprojekt, men eftersom det möjliggör för Apple att bygga något stabilt som bara funkar så köper vi ju det. Det kanske inte är lika applicerbart på lurar till Shufflen, men det är som Apple tänker.

 

Och det kommer komma alternativlurar och jag tror inte att alla dessa kommer vara svindyra. Å andra sidan, om man vill byta sina originallurar, inte köper man väl nåt för 99 spänn ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vill man överhuvudtaget ha en shuffle tänker jag?

 

 

Precis. Vad fyller den för nytta förutom den halvtimma-timman man är ute och springer eller åker skidor som sker ungefär, en vecka om året?

 

 

som jag ser det är shuffle en designgrej.

Har ni någonsin tänkt tanken att alla kanske inte är som ni? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle verkligen se snyggt ut med en 3,5mm-hona på den lilla remoten de har där ^_^

Apple vill vara minimalistiska, och jag tror inte ovanstående kontakt på en sladd passar in där tyvärr...

 

en adapter att sätta direkt på spelaren med kontroller kanske vore något, med en reguljär 3,5mm kontakt så ni kan stoppa in vilka lurar ni vill.... sålänge Shuffle:n orkar driva dom vill säga... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vill man överhuvudtaget ha en shuffle tänker jag?

 

Jag köpte en shuffle i new york, det slutade med att jag sålde min iPod Touch för att den kändes överflödig.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle valfrihet eller större utbud göra produkten bättre? Titta på Windows. Finns tusentals program till det. Inte gör det större utbudet att programmen är bättre.

 

Tycker det är lite komiskt hur vissa ser rött så fort ordet "DRM" nämns. Finns faktiskt bra saker man kan använda det till också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...