Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläkt problem macbook 2.0 alu


mobbito

Rekommendera Poster

Hej. jag har haft min macbook i några månader nu och är super nöjd !

Men för någon dag sen så började fläkten låta jätte mkt.

inte som vanligt hög när man kör något krävande och den måste jobba hårdare.

utan nu när jag kör något krävande låter den mkt högra och typ att den hackar lr tar i något där inne.

 

vet någon vad detta kan bero på ?

är väldigt dammigt i min lägenhet kan det kommit in dam som sätter sig där eller nått ?

om det är något sånt. går det att öppna datan och blåsa bort skit lr kolla vad som är fel ?

 

tack för svaren

 

mvh Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gått till en Service Provider och låtit dem lyssnat på den. Öppna den själv ska du inte göra i allafall, då ryker garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fläkten låter starta Activity Monitor och sortera efter CPU användning. Kolla vilket process/program som tar kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fläkten låter starta Activity Monitor och sortera efter CPU användning. Kolla vilket process/program som tar kraft.

 

Vad har det med saken att göra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fan samma problem, funkat klockrent sen i november men nu kommer det ljud både från vänstra övre delen av datorn, typ från portarna. Sen kommer det ljud även från superdriven, vetefan var det är som låter men låter inge bra.

Ljudet är typ gnisslande, nästan som uppkopplingstonen till gamla modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det med saken att göra?!

 

 

För det oftast är ett felaktigt program som överbelastar cpu:n som orsakar fläktljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem efter en dryg månad, fick fläkten utbytt på garanti.

Jag lämnade in datorn på Macforum i Göteborg och dom löste det på 3-4 dagar.

 

Tydligen är detta ett känt problem med den modellen.

 

Så gå till närmaste serviceombud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett program som heter Fan Control där du kan övervaka och ändra hastigheten på fläktarna, samt se temperaturen på datorn.Tror att även iStat visar det. Vet inte om garantin ryker men det kan ju vara bra att se vilken av fläktarna det är som rusar iväg, eller om det rentav är så att någon är trasig.

 

Gnisslar datorn skulle jag gått till en Service Provider med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det oftast är ett felaktigt program som överbelastar cpu:n som orsakar fläktljud.

 

Om du läser TS inlägg igen så hittar du följande "...den hackar lr tar i något där inne." Visst, jobbar en process mycket så ökar varvtalet, men det ska väl ändå inte vara missljud i fläkten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...