Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni har tur ni som inte kan starta eran Mac, jag kan inte stänga min.


Rikard1962

Rekommendera Poster

Har en G4 med tiger som inte vill stänga, man loggas ut och alla ikoner på skrivbordet försvinner men dator stängs inte utan jag måste stänga den med strömbrytaren.

 

Snälla kom med tips och idéer på vad jag kan göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär kan datorn bete sig om program hänger sig ordentligt men också om OSX har problem. Lösning kan vara en ominstallation av OSX. Om jag hade tillgång till Diskwarrior eller Techtool så skulle jag köra dessa först för att utesluta de fel som dessa program kan hjälpa en med.

 

Det skulle hjälpa med en ordenltig genomgång av hård och mjukvara samt händelseförlopp i samband med att du skall stänga av datorn. Kanske du har ett minne av vad som hände första gången datorn började bete sig på detta sättet.

 

har du kört "reparera behörigheter" med skivkontroll?

Har du kört "reparera skiva" från installationsskivan? (kör dock inte "reparera behörigheter" från installationsskivan)

Har du kört hårdvarutestet från installationsskivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte ovanstående så gör en PRAM-reset.

 

Starta datorn, håll ner fyra tangenter; alt, cmd, p och r, låt startljudet plinga 3 ggr, släpp upp

 

Lite om PRAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog bättre för systemet om man stänger av den med hålla ner "sätta-igång"-knappen jättelänge vilket närmast oavsett läge gör att den stängs av. Bättre än att dra ur sladden. Du måste hålla ner knappen rätt länge dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kringutrustning inkopplad? min dator vägrar stänga av eller gå i vila när jag hade min scanner inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så sitter det ett extra PCI-kort för USB & Firewire i datorn, och det brukar ge dessa symptom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med min om vila, stänga av och slå på när jag har blandat USB 1 och USB 2 tillbehör på samma USB-hubb. Lösningen var att separera dem. Inga problem sen dess.

Nu har jag en USB port till en USB hubb med enbart USB 2 grejjer, och en USB port till en USB hubb med enbart USB 1 grejjer (tangentbord, mus och sådant) Fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tips

 

Jag har ett FireWirekort i som jag misstänker är boven. Skall kolla detta så fort jag har tid.

 

Än en gång 1000-tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...