Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket spel får dig mest nostalgisk?


str1d

Rekommendera Poster

Helt klart Mario på Supernintendo. Älskar det fortfarande, men nu kör jag de gamala Mario spelen på mitt Wii :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DOOM för bövelen, första spelet man lirade i nätverk också på högstadiet(95/96). Det var så ballt.

 

Första Resident Evil spelet , jävlar va blöt man va i brallan ett par gånger, men värt, jajjemen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Popolous 2

Syndicate Wars

Full Throtle

tetris

C&C1

Sim City

Några spel som jag verkligen älskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Yi Ar Kung Fu till C64an...

Sim City (orginalet) till Amigan

Police Quest 1 även det till Amigan

Wonder Boy till Atarin

Bomberman till C64an

 

oj oj det fanns så många bra spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klart! Det bästa spel jag någonsin spelat. Lucas Arts varför gjorde ni ingen efterföljare.... <_<
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashback spelen till Amiga får man inte glömma heller ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Snood...och Boom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Flashback spelen till Amiga får man inte glömma heller ^^

 

OH YES!

Den tredje världen i Flashback var sjukt svår!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elite för Commodore 64!

Känslan att bli ELITE efter att ha offrat en hel vår och fantastisk sommar (hört sägas att den sommaren var ovanligt varm och god) för att sälja virtuellt rymdjox och pangat en miljard minst lika virtuella rymdmonster var helt fantastisk.

Slöaeri med TID är bara förnamnet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elite för Commodore 64!

Känslan att bli ELITE efter att ha offrat en hel vår och fantastisk sommar (hört sägas att den sommaren var ovanligt varm och god) för att sälja virtuellt rymdjox och pangat en miljard minst lika virtuella rymdmonster var helt fantastisk.

Slöaeri med TID är bara förnamnet. :)

 

Suck, slöseri var ordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Lemmings förstås: http://games.funnygames.nl/lemmings/

 

Och visst har man inte glömt Boulder Dash. Tetris var väl kul om än lite enkelt.

 

För mycket länge sedan spelade man ju gärna det där rymdinvasionsspelet, vad det nu heter, när man skjuter på rader av främmande rymdskepp som i långa rader sakta åker neråt och droppar farliga pixlar över en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Ja, Lemmings förstås: http://games.funnygames.nl/lemmings/

 

Och visst har man inte glömt Boulder Dash. Tetris var väl kul om än lite enkelt.

 

För mycket länge sedan spelade man ju gärna det där rymdinvasionsspelet, vad det nu heter, när man skjuter på rader av främmande rymdskepp som i långa rader sakta åker neråt och droppar farliga pixlar över en.

 

menar DU space invaders?

svartvit skärm med påklistrade remsor av genomskinlig plastfilm i rött, gult, blått och grönt. Så såg arkadspelet ut på markan i lumpen (slutet av 70-talet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat grymmespel från Amiga-tiden!!!

 

Deluxe Galaga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland
helt klart! Det bästa spel jag någonsin spelat. Lucas Arts varför gjorde ni ingen efterföljare.... <_<

 

 

Håller totalt med!

 

fast kanske inte så mycket pga nostalgi... men helt klart en av de bästa titlarna ever!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spel som är mest nostalgiska är nog:

 

Lode Runner (svartvita runt 1990 till de riktigt gamla mac:arna)

Baldurs Gate 1+2

Commander Keen

Rock'n'Roll (Bollspelet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar DU space invaders?

svartvit skärm med påklistrade remsor av genomskinlig plastfilm i rött, gult, blått och grönt. Så såg arkadspelet ut på markan i lumpen (slutet av 70-talet).

 

Nostalgia är Space Invaders!! :w00t: :w00t:

Nostalgia på Mac är Space Junkies :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

MS Röj.

 

Nej, allvarligt:

Day of the tentacle, Sam&Max hit the road& Full throttle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super Mario Land - spelet de skyltade med i butiken där man kunde hyra Game Boy. Efter en hel del tjat fick jag äntligen hyra spelet. Fantastiskt var mitt betyg - detta trots att jag inte ens klarade första nivån :) För övrigt kunde jag läsa lite men inte på engelska. Min strategi då jag inte visste något ords betydelse var därför att läsa det jag trodde det stod. "Game Over" - översattes egenhändigt till "Gammal Otur", något mamma hade roligt åt. (jag också i efterhand)

 

Mega Man - spelet jag såg mina tremänningar spela, det som fick igång suget efter en NES. Minns att jag började tjata på min lillebror om kvällarna. Jag berättade hur fantastiskt det var med TV-spel och att även han skulle tjata om att han ville ha.

 

Super mario bros 1 - spelet som följde med den NES mamma och pappa köpte till familjen 1989. Jag var sex år och världens lyckligaste. En som däremot inte var glad var brorsan, två år yngre - han klarade nämligen inte första nivån, något jag gjorde vilket resulterade i mycket gråt. På den tiden följde såväl spel som två kontroller med konsolen och hela kalaset kostade 995:-. Och ja, självklart har jag spel, kontroller (trasiga dock, bara kvar för att de är kul att ha kvar), låda samt bruksanvisning finns kvar. Minns även att det i bruksanvisningen stod att man efter varje spelsession skulle dra ur nätsladden till TV-spelet, något vi var strängt tvungna att göra, även om vi bara skulle stänga av för att äta...

 

Golden Eye - 4 personer, en N64, två TV-apparater (brorsan gjorde en specialkontakt) mycket wellpapp och så kunde man köra utan att "fuska" genom att se de andras bild. Körde en hel del med brorsan och hans kompisar!

 

Sim City 2000 - Först i gymnasiet, men bästa kompisen och jag byggde städer, sparade på disketter och bytte således med varandra. Man kunde antingen bygga en utopi eller en katastrof eller nåot mitt emellan. Inte sällan utgick vi från en stad på diskett och jämförde dagen efter resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Appropå Lode Runner,

sprang på en klon som fungerar i OS X, Explode Runner. Webbsidan där den laddas ner är på japanska, men nedladdningslänk bifogas nedan:

 

http://segabito.biford.com/Explode/Explode...rMac-080415.zip

 

Okay, grafiskt är det väl inte samma upplevelse som gamla härliga varianten, men den fungerar väldigt bra med en Logitech gamepad. Nu vet jag vad jag skall göra ikväll när frun tapetserar om sovrummen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag och igår hade jag lite retorkväll hemma hos mig. Jag plockade fram det gamla NESet och spelade lite Nintendo World Cup med brorsan, samt så spelade jag själv lite av följande spel, alla vilka jag har växt upp med, så alla dom gör mig ordentligt nostalgisk:

Super Mario Bros 1

Zelda II

Tale Spin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Återupplevde nyss gamla minnen med spelet Rock 'n' Roll Racing till SNES. Spelet är ett racing-spel (som namnet antyder) där soundtracket är gamla klassiska rocklåtar såsom Paranoid med Black Sabbath och Highway Star med Deep Purple. Dessutom har dom en av dom underbaraste kommentatorerna nånsin. Och sen är spelet sjukt kul också!

Funny fact: Spelet utvecklades av Silicon & Synapse som senare kom att bli Blizzard Entertainment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina personliga favoriter är något i stil med:

 

Amiga:

Monkey Island

Monkey Island II

Ports of Call

Sim City

Zak McKracken

 

PC:

Day of the Tentacle3

Frontier - Elite II

Grim Fandango

Pinball Fantasies (som jag spelade på min PC och inte Amiga)

Scorched Earth (både själv och med kompisar)

Transport Tycoon / Transport Tycoon Deluxe

 

Andra bra spel var (blandade platformar):

Future Wars, Operation Stealth, Cruise for a Corpse

Lemmings

Loom

Descent (som jag av någon anledning tyckte var bättre än Doom)

Commander Keen (kommer inte ihåg vilka)

 

och säkert en massa andra jag glömt.

 

Ibland när jag får fnatt så spelar jag en del OpenTTD på min Mac. Och ScummVM är underbart att ha när man bara måste spela lite gamla äventyrsspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...