Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket spel får dig mest nostalgisk?


str1d

Rekommendera Poster

Är sedan några år sedan återvändande macanvändare. Efter mina mörka år i en hembyggd PC-jungel bestämde jag mig för att söka mig tillbaka till min ungdoms macintoshpassion. Det har ju helt klart hänt en del med hårdvaran sedan Macintosh IIx, Quadran och Performan.

Nu till poängen.

Kom att tänka på hur fantastiskt jag tyckte "Riven" var när det dök upp som stolt efterföljare till det första Mystspelet.

 

Nu när jag äntligen som långtida forumläsare vågar mig på några inlägg tänkte jag kolla om någon delade min passion för de två första spelen i serien, alternativt om ni har något annat gammalt spel som värmer hjärtat lite extra när ni drömmer er tillbaka.

 

Någon mer som var hooked på Maze-wars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sim City 2000. Brukade spela det hur mycket som helst, älskar det spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det första SimCity, trots det idiotiska kopieringsskyddet!

- Dark Castle och Beyond Dark Castle, vilket jag startade upp igår för att visa dottern. Hon blev väl inte superimponerad utan tyckte musen på MacPlus:en var mer intressant. Ja se dagens barn...

- Tetris, så klart!

- Railroad Tycoon.

- Myth I, II och III.

 

Har glömt en massa.

Var är Macintosh Garden när man behöver den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nostalgisk när jag tänker på de flesta spel från mina yngre dagar.

 

Från C64-tiden (88-93):

Gunship

Outrun

 

Från Amiga-tiden (93-98):

Frontier - Elite II

Superfrog

Syndicate

B-17 Flying Fortress

Combat Air Patrol

Gunship 2000

Zak McKracken

 

Från PC-tiden (95-00):

Sim City 3000

Jane's F-15

Jane's F/A-18

EF2000

Jane's 688i Hunter/Killer

Jane's Longbow II

Enemy Engaged - Comanche/Hokum

Vampire: The Masquerade - Redemption

Half-Life

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sedan några år sedan återvändande macanvändare. Efter mina mörka år i en hembyggd PC-jungel bestämde jag mig för att söka mig tillbaka till min ungdoms macintoshpassion. Det har ju helt klart hänt en del med hårdvaran sedan Macintosh IIx, Quadran och Performan.

Nu till poängen.

Kom att tänka på hur fantastiskt jag tyckte "Riven" var när det dök upp som stolt efterföljare till det första Mystspelet.

 

Nu när jag äntligen som långtida forumläsare vågar mig på några inlägg tänkte jag kolla om någon delade min passion för de två första spelen i serien, alternativt om ni har något annat gammalt spel som värmer hjärtat lite extra när ni drömmer er tillbaka.

 

Någon mer som var hooked på Maze-wars?

 

Äntligen en själsfrände!! Du har väl läst min MYST-tråd här? Riven - klockren 5:a!

 

Maze-wars har jag aldrig spelat.. Men ser det inte litet tråkigt ut?

 

http://www.slimeland.com/games/mazewars/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Curse of Monkey Island

The Legend of Zelda - Link's Awakening

 

mm :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Legend of Zelda - A Link to the Past

Fallout 1 och 2

Megaman 3

Heroes 3

 

För att nämna några..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen en själsfrände!! Du har väl läst min MYST-tråd här? Riven - klockren 5:a!

 

Maze-wars har jag aldrig spelat.. Men ser det inte litet tråkigt ut?

 

http://www.slimeland.com/games/mazewars/

 

Måste leta upp tråden! Toppen med någon annan som uppskattar peka&klicka i sin vackraste form ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Legend of Zelda - A Link to the Past

Fallout 1 och 2

Megaman 3

Heroes 3

 

För att nämna några..

 

Superb smak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Megaman 2 och 4, spel jag växte upp med (och bättre musik till spel får man leta länge efter). Samma med den ultimata klassikern, Super Mario Bros 1. Och 3:an är inte dum den heller.

Jag säger bara en sak: Det var bättre förr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är Macintosh Garden när man behöver den?

De verkar ha lagt ner helt, även de garden-siter med PC-spel.

 

Det finns ett par rätt bra franska alternativ annars som kan vara värda ett besök: http://www.abandonware-france.org/ltf_aban...listes_jeux.php och http://www.grenier-du-mac.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hugo, det var så roligt att få honom och smaska in i tåget! :devil: Men det spelet försvann någonstans vid 8.0 eller om det var när Power-processorn kom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

noname93>> Wow, äntligen någon som gillar/gillade Boulder Dash! Det känns annars som en bortglömd pärla. Jag skrev nämligen om just det spelet i min blogg, där jag har en särskild avdelning för just gamla bortglömda spel som betyder mycket för just mig.

Ibland måste man tillåta sig att bli nostalgisk: http://poppos.wordpress.com/tag/spel/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De verkar ha lagt ner helt, även de garden-siter med PC-spel.

 

Någon som laddade ner en kopia på sajten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Bugdom som kom med gamla macar med mac os 9 eller nåt sånt. Synd att den kräver classic :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

noname93>> Wow, äntligen någon som gillar/gillade Boulder Dash! Det känns annars som en bortglömd pärla. Jag skrev nämligen om just det spelet i min blogg, där jag har en särskild avdelning för just gamla bortglömda spel som betyder mycket för just mig.

Ibland måste man tillåta sig att bli nostalgisk: http://poppos.wordpress.com/tag/spel/

Haha,.. jag kmr ihåg när jag spelade det spelet varje dag när jag gick i fritids + klubben(fritids för lite äldre) och det var jättekul.. Det känns också som om alla har glömt bort det för mig... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wolfenstein 3D (just nu i min iPhone)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bub and bob!!! Command & conquer (1 tror jag..)

Ceassar 3... Dessa e mina barndoms favoriter.. Starcraft 1 spelar jag fortfarande så e lite svårt att nostligisera..

 

//Alvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Just nu är det StarCraft

 

Jag är beredd att hålla med. Även Quake 3 arena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd att hålla med. Även Quake 3 arena.

japp det vet jag är din favorit

 

jag gillar Rollspel också... Baldurs Gate ... Newervinter Nights

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
DunderBuBBa

Kanske bara är jag men känns det inte som X-com serien bör nämnas när man pratar om nostalgi. Vet inte om det funnits till Mac. Har själv PC men suktar efter att byta upp mej till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...