Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Imac + externa ljudkort


rufferto

Rekommendera Poster

Hej

 

Har beställt en ny iMac 24" 2,6, och är väldigt taggad på att byta från windows. Har tänkt använda den till allt möjligt, bla för att spela in trummor.

Tyvärr verkar jag i min iver ha varit lite för snabb med att beställa, för jag utgick från att det gick att få tag i externa ljudkort med firewire 800.. vilket tyvärr inte verkar vara fallet om man inte vill spendera ytterligare en smärre förmögenhet. Enligt den lokala musikhandlaren hade Apple skjutit sig i foten när de tog bort fw 400... så illa hoppas jag inte det är :/

Så jag undrar om..

 

1) Konverterare från fw 800 till fw 400. Någon som har en sån? Tips på hur det funkar osv.

2) Erfarenheter av USB ljudkort till Mac. Behöver 8 in samtidigt... någon som kör med ett större usb kort till logic?

Tips mottages tacksamt :)

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello!

Det fungerar bra med en sladd som har 800-400 i ena endan.

Använder det själv i olika sammanhang , bla till Firewireljudkort.

Kostnad ...... typ en 150:- pix

 

Mvh Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vincentmedia

Tjena Andreas!

Själv sitter jag på ett EDIROL UA-25EX som är ett usb-ljudkort som jag kör till min imac, dock är det inte 8 in eller ut på den. Men kanske funkar det att koppla till ett mixerbord? Ska du dunka in trummor så är det klart att du behöver ett kort med lite tryck i.

Lycka till!

Peace/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fw 800 är bakåtkompatibel till Fw 400, gå bara in på någon bättre sorterad Apple försäljningsställe så har dom en kabel som har en 9 pins Fw 800 kontakt i ena ändan & en 6 pins Fw 400 kontakt i andra. Köpte en sådan på Kullander i Malmö för 50 kr som var 50 cm så det är inga dyra saker.

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Razorflower
Hej

 

Har beställt en ny iMac 24" 2,6, och är väldigt taggad på att byta från windows. Har tänkt använda den till allt möjligt, bla för att spela in trummor.

Tyvärr verkar jag i min iver ha varit lite för snabb med att beställa, för jag utgick från att det gick att få tag i externa ljudkort med firewire 800.. vilket tyvärr inte verkar vara fallet om man inte vill spendera ytterligare en smärre förmögenhet. Enligt den lokala musikhandlaren hade Apple skjutit sig i foten när de tog bort fw 400... så illa hoppas jag inte det är :/

Så jag undrar om..

 

1) Konverterare från fw 800 till fw 400. Någon som har en sån? Tips på hur det funkar osv.

2) Erfarenheter av USB ljudkort till Mac. Behöver 8 in samtidigt... någon som kör med ett större usb kort till logic?

Tips mottages tacksamt :)

 

/Andreas

 

 

Tjena! Kolla in kabelgiganten.se .Jag köpte just en sån sladd där! Guldplätterad 225 kr och skitsnabb leverans med posten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen

 

Om det (mot förmodan) är någon som har erfarenhet av något av dessa ljudkort (kompatibilitet, funktion) skulle jag gärna höra vad ni har att säga.

Har lite svårt att bestämma mig, båda tycks ha fördelar och nackdelar.

 

Ljudkorten jag väljer mellan är Presonus Fp10 eller M-audio fast track ultra 8r

 

Läste någon tråd i studio forum om kompatibilitetsproblem mellan iMac och Presonus, vilket inte lät så lovande...

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...