Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time machine mot nya airport extreme med usb-disk


cederlallen

Rekommendera Poster

cederlallen

Som titeln antyder, fungerar nya airport extreme parat med en usb-disk som giltigt mål för säkerhetskopiering med time machine? Isf hur bär man sig åt för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det ska gå.

 

Macworld.com har skrivit om det förra våren. Då gällde det den nyaste AP Extreme med gigabit ethernet (aug 2007 och senare).

 

http://www.macworld.com/article/132613/200...irporttime.html

 

Vet inte om det fortfarande stämmer, men det verkar som det gäller att koppla in en hårddisk formaterad som HFS+, och sen kan du välja den som timemachine-volym via din AP Extreme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar finfint för mig. Jag har en disk inkopplad som jag har tre partitioner på, en backup till min macbook, en till tjejens och en fat32 till stationär PC. Båda mac-backup-partitionerna är HFS+.

 

Kopplade först in disken direkt i macbooken och partitionerade och formaterade som jag ville ha de med skivverktyg. Sen körde jag in den i extremen och det rullar på perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar finfint för mig. Jag har en disk inkopplad som jag har tre partitioner på, en backup till min macbook, en till tjejens och en fat32 till stationär PC. Båda mac-backup-partitionerna är HFS+.

 

Kopplade först in disken direkt i macbooken och partitionerade och formaterade som jag ville ha de med skivverktyg. Sen körde jag in den i extremen och det rullar på perfekt!

 

Gjorde nog likadant jag. Kom hem med en ny opartitionerad på 640gb. Pluggade in den i macbook'en och gjorde en journalför på 300gb och en fat32 på 340gb. Satte i den i min extreme och kunde sen direkt välja den som tm-backup disk. fungerar klockrent. Har dock inte testat att återställa från min backup än så vet iofs inte om det kommer innebära några problem. Men med OSx's oklandriga värld kommer jag väl heller aldrig behöva testa... Eller? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får ni det att funka??

 

Jag köpte nyss till mig ett helt nytt apple system hemma kan man väl säga. macbook + airport extreme + 1 TB extern hd + skrivare.. man iaf, första gången jag plugga in min HD i APE så kände den igen den i timemachine, men nu mer funkar det inte, får massa felmeddelande, någon som har en guide på hur man ska få allt funka?? =/

 

Mvh

zencor (rookie-blood) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Time Machine via USB sen Leopard släpptes, och har funkat hur bra som helst. Nu införskaffade jag en AP Extreme, strax innan jul. (Antar att det är den nyare?) När jag pluggar in den där står det att det för lite utrymme för att köra Time Machine på den, ska den inte ta bort gamla backups och lägga till nya?

 

Går det att flytta direkt från lokal USB till Airport, utan att konfa något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Time Machine via USB sen Leopard släpptes, och har funkat hur bra som helst. Nu införskaffade jag en AP Extreme, strax innan jul. (Antar att det är den nyare?) När jag pluggar in den där står det att det för lite utrymme för att köra Time Machine på den, ska den inte ta bort gamla backups och lägga till nya?

 

Går det att flytta direkt från lokal USB till Airport, utan att konfa något?

 

Hej, jag gjorde först en backup med timemachine via usb för att det inte skulle ta så lång tid tänkte jag men när jag sedan satte den i extremen så märkte jag att det görs en komplett backup till.

Det kan vara det du råkat ut för kanske och därav att din backup nu helt plötsligt har dubblat i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får alla det att funka via airport extreme och usb disk??

 

Jag kör iofs med usb hub, tror inte det ska påverka något.. men jag får det inte att funka, och jag misstänker att det har med alla dessa små uppdateringar datorn och routern gjorde efter dem pluggades in till nätet.. någon som har lite tips??

 

Ringde till apple och fråga supporten där, då sa han att time machine stöds ej via airportextreme, det gör hela produkten "Time Capsule" onödig att sälja... Slutsatsen man kan dra är väl att dem har strypt förmågan att kunna köra time machine via airport extreme pga att dem vill öka försäljningen av deras TC...

 

Kommentar: Kapitalism med sitt finaste ansikte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här:

Först pluggade jag in disken i macbooken och körde skivverktyg för att få disken partitionerad som jag ville. Sedan kopplade jag in disken i en hubb tillsammans med en skrivare i AE:n. Sedan för den första överföringen, så att det inte skulle ta fjörton år, så kopplade jag macbook till Ap:en med nätverkskabel. Då sitter ju lixom disken "på samma ställe" i nätverket som sedan när man kör trådlöst.

 

Jag har hört om flera som kört disken via usb direkt först, men ingen som inte har fått börja om när de kopplat till Airport Extreme/Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Det ska gå.

 

Macworld.com har skrivit om det förra våren. Då gällde det den nyaste AP Extreme med gigabit ethernet (aug 2007 och senare).

 

http://www.macworld.com/article/132613/200...irporttime.html

 

Vet inte om det fortfarande stämmer, men det verkar som det gäller att koppla in en hårddisk formaterad som HFS+, och sen kan du välja den som timemachine-volym via din AP Extreme.

Hej, väcker liv i den här gamla tråden istället för att starta en ny. Min fråga är om detta kan funka även för mig, har en AirPort Extreme A1034 (UFO-modellen)? Är själv tveksam till detta då AirPort-verktyget inte verkar hitta min externa hårddisk som jag anslutit till USB-kontakten på AirPorten. Någon som kan ge mig ett definitivt svar på detta? Vore tacksam då jag i så fall får leta efter en AE av senare modell...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, väcker liv i den här gamla tråden istället för att starta en ny. Min fråga är om detta kan funka även för mig, har en AirPort Extreme A1034 (UFO-modellen)? Är själv tveksam till detta då AirPort-verktyget inte verkar hitta min externa hårddisk som jag anslutit till USB-kontakten på AirPorten. Någon som kan ge mig ett definitivt svar på detta? Vore tacksam då jag i så fall får leta efter en AE av senare modell...

 

/LexVer

Nej det går inte, den porten är till för skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte, den porten är till för skrivare.

Ok, tack för det svaret, får försöka hitta en lite nyare version då...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...