Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa rättighet till att använda sång, hjälp!


moonbeams

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller för tillfället på med en animation. Tidigare animationer jag gjort har jag klippt ihop ett soundtrack i garageband, men nu har jag hittat en perfekt låt av Kraftwerk som passar videon som handsken.

 

Därför undrar jag om någon vet hur man går till väga om man vill köpa rättigheten att använda en låt i en film/konstverk. Är priset baserat på hur spritt verket blir, var det ska visas etc. Är det väldigt dyrt eller överkomligt? Någon som vet?

 

Om det visar sig vara hutlöst dyrt så får jag väl försöka få ihop något i liknande stil själv, men kommer självklart inte att bli lika bra.

 

En annan fråga: om man köper rättigheten till en upphovsrättskyddad sång, kan man då klippa i den, t ex ta bort den del där de sjunger och klippa ihop de instrumentala bitarna eller måste den framföras i sin ursprungliga form. När man ser reklamfilmer på TV så klipper ju de iallafall i sångerna.

 

Någon som vet vart man vänder sig, om det är skillnad på om man vill skaffa svensk/internationell rättighet att använda låten etc. Jag bor på Irland.

 

Jag kan noll om sånt här ;)

 

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt intressant fråga (eller snarare frågor) som jag också är intresserad av att veta svaret på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, man börjar med stim. Man betaler för de x antal sekunder man spelar. och så tillkommer det ett visst pris om det ska användas på internet, ska filmen tryckas på skiva så pyntar man per skiva.

 

Det är inte jättedyrt, men inte billigt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många reklammakare spelar in låten på nytt, med andra artister. För det blir oftast billigare än att köpa originalinspelningen.

Då köper man enbart rättighet att spela in låten, men man äger sin egen inspelning som man sen kan använda som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Ska kolla upp det, men blir nog mest troligt att jag får spela in nåt eget om man nu måste betala för varje upplaga, webb etc. Och så kommer ju låten vara med i ca 4 min i så fall så det kommer nog ticka på och min ekonomi är väl inte den bästa just nu ;) Bra att veta iallafall och ska kolla upp stim åtminstone :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just kraftvekrs bolag är lite av nasister om ni ursäktar utrycket.

tror att förutom ifpi, stim, sami måste du höra med skivbolaget själv i det här fallet tror jag.

 

och de tillåter inte cowers på de låtarna heller. en kompis till mig gjorde kraftvärk på svenska med svensk text. de fick förstöra varenda skiva och lova att inte sprida det för då blev det dryga böter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...