Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min USB HD monteras inte

pëhrzzon

Recommended Posts

Av någon anledning så har min USB 2.0 hårddisk försvunnit från skrivbordet. Om jag går in i skivverktyg så syns hårddisken där som 'inte på skrivbordet' Men om man trycker på montera på skrivbordet så händer det inget. Vad ska jag göra?

Höll på att glömma, jag kör Panther och beige G3 med USB 2-kort

Starta om det är ju USB....

...plug and Play är FW....

..så måste jag göra... som har båda delarna.. USB o FW....

Nä det funkar inte. Jag har testa det mesta, dock inte att koppla in mej på en WinDoze och testat. Kanske får göra det.

Både USB är också Plug and play. Annars hade det inte funkat med t.ex. USB minnen.

Jag har kollat att byta plats på kabeln till en annan port. Dom andra USB tillbehören funkar som dom ska. Jag har också testat med en annan USB kabel.

Då skulle jag pröva den mot en en annan dator hur den uppför sig där.... har du ingen annan gå till ngn anna.,.....

Jag testade att boota upp i OS 9 och då funkade disken så det måste vara något i Panther. Disken funkade ju visserligen under X från början men det kanske ändå kan vara en bugg i Panther eller något.

Aha..... där har du säkert felet... läs detta - det kanske gäller dig med???

Så här skirver i alla fall LaCies support till mig ang en disk jag har:

”För att disken skall fungerar på både Mac OS 9 och X så måste disken vara

formaterad med Mac Os X's diskvertyg.”

nordic.support@lacie.se

Hoppas det är så ”enklet” !!!

Disken är formaterad som FAT (tror jag) för att kunna köras även på WinDoze. Går det föresten att formatera en USB2 disk som sitter på ett kort? Gick ju i alla fall inte under os 9.

Vet inte om det är något nytt i Panther, men har disken två partitioner? Kan hända att den inte gillar fler partitioner i FAT (fast det går att ha en). Om du har möjlighet, prova formattera om disken (för syns den i Diskvertyg är det ju lite hopp).

Jag har bara en partiton på disken. Tänker vänta lite med att försöka att formatera om eftersom jag då skulle vara tvungen att boota om i os 9 och kopiera över via USB 1 till den interna disken.

Enkelt - låt datorn jobba när du sover:-)))))

Jag har datorn i samma rum som jag sover så jag kan inte sova om den är på.

Kom på att den kan få stå på när jag är i skolan för då kan jag ju inte bli irriterad av den. För vem bryr sej om farsan klagar på att den står på under dan :lol:

ajabaja hedra din fader :rolleyes:

Men ok jag vet vår son har ungefär samma inställning - Han sover då o då på balkonegn eller i källaren:-))))))) (w00t)

Nu vet jag inte vad jag gjorde men jag var inne i os 9 för att kopiera några filer som jag behövde just då och när jag kom tillbaka till os x så dök USB disken upp igen :wacko:

700 inlägg!!!

Efter att ha kört Mac ett antal år och har olika Macar med standardmoterat USB så vågar jag påstå att USB är inte 100%... ;) ... Det klickar ibland.... Jag kan tänka mig att en blandning av gammal Mac, nytt OS och eftermonterad USB-kort är en utmaning i sig.... (w00t) (w00t)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...