Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa på avbetalning i Apple Store


Scratchen

Rekommendera Poster

Är grymt sugen på nya Mac mini då min nuvarande PowerBook G4 12" börjar bli lite väl seg. Eftersom mitt CSN-kort går ut 31 mars så funderar jag på att köpa en ganska omgående (är inte student längre, så något nytt CSN-kort kommer inte dyka upp i brevlådan). Tyvärr är inte min ekonomi särskilt bra för tillfället, men hoppas att den blir bättre inom 2 månader.

Såg att man kunde köpa på avbetalning i Apple Store via Wasa Kredit. Har någon här gjort det?

 

Minin jag förmodligen kommer beställa är grundmodellen med 120GB hårddisk (har externa diskar så jag behöver inte mer i datorn), men med 2.26GHz C2D och 4GB RAM. Detta hamnar på en kontantkostnad av 9165 SEK.

 

Månadskostnaden på 36 månader blir 295 SEK, vilket i slutändan betyder att man betalar 10620 SEK, alltså 1455 SEK "för mycket" jämfört med kontantkostnaden.

 

På den här sidan http://www.apple.com/se/financing/consumer/ står det "Kostar inget att förtidslösa eller amortera". Betyder detta att jag kan beställa minin med 36 månaders avbetalning och betala 295 SEK i 2-3 månader, för att sedan betala av hela resterande beloppet kostnadsfritt? Då betalar man ju i så fall endast ett par tior "för mycket" jämfört med att betala kontantpriset.

 

Tacksam för snabba svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis så som du funderar på att göra. Beställde min macbook med 36 månaders avbetalning. Betalade 400 kr de första tre månaderna och pytsade sen in resten månaden därpå. Det hela blev väl ett par hundralappar dyrare än vid kontantköp i och med att det var en uppläggningsavgift och tre månaders ränta men i det stora blev det en marginell skillnad.

 

Det kostar inget extra att lösa lånet i förtid, det är bara att betala in pengarna som är kvar på lånet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis så som du funderar på att göra. Beställde min macbook med 36 månaders avbetalning. Betalade 400 kr de första tre månaderna och pytsade sen in resten månaden därpå. Det hela blev väl ett par hundralappar dyrare än vid kontantköp i och med att det var en uppläggningsavgift och tre månaders ränta men i det stora blev det en marginell skillnad.

 

Det kostar inget extra att lösa lånet i förtid, det är bara att betala in pengarna som är kvar på lånet.

Bra att det fungerade som jag tänkte i alla fall. Men jag såg att Wasa Kredit hade ett baskrav som lyder "Fast anställd sedan 6 månader". Så det sket sig direkt eftersom jag inte är det.. :(

 

Får väl vänta och köpa utan CSN-rabatten senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl vänta och köpa utan CSN-rabatten senare.

 

Känner du inte någon företagare då? Då försvinner ju 20% på en gång... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det fungerade som jag tänkte i alla fall. Men jag såg att Wasa Kredit hade ett baskrav som lyder "Fast anställd sedan 6 månader". Så det sket sig direkt eftersom jag inte är det.. :(

 

Får väl vänta och köpa utan CSN-rabatten senare.

 

Jag köpte min iMac med hjälp av min far plus mitt CSN-kort, lånet står alltså på min far men jag fick ändå studentrabatten. Ringer man Apple Store kan man få hjälp att ordna detta (men då gäller du att du har en far eller liknande som är villig att hjälpa till :P).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också använt avbetalningen, på samma sätt som du ville göra. Hade inga pengar just då, men 2 månader senare betalade jag in rubbet. Funkar kanon!

Dock tänkte jag på ditt CSN-kort. Frågan är vad du tjänar mest på. 10% på datorn, men räntekostnad i några månader, eller köpa utan CNS-kortet om några månader (då du har pengarna) och slippa räntan?!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man köpa loss macen till en viss summa efter avbetalningen? Vissa företag har ju sånna regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...