Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den är för IPRED-lagen borde läsa detta


snowreeler

Rekommendera Poster

Grisigt, allt är upp och ner. Fel lösning på problemet med olaglig fildelning. Det värsta är väl att de flesta svenssons inte förstår vad detta innebär. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara själva argumentationstekniken och invektiven från bloggaren räcker för mig för att inte kunna ta det allvarligt eller ens seriöst.

Sen detta missbruk av ordet "lobby". Vade är det för fel med lobbying? Varje inrtresseorganisation använder lobbying, politisk, facklig eller den minsta frimärkssamlarförening.

Varje förening, företag eller annan sammanslutning skall väl ha rätt att bevaka sina rättmätiga intressen. Sen när blev det nåt fult?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara själva argumentationstekniken och invektiven från bloggaren räcker för mig för att inte kunna ta det allvarligt eller ens seriöst.

Sen detta missbruk av ordet "lobby". Vade är det för fel med lobbying? Varje inrtresseorganisation använder lobbying, politisk, facklig eller den minsta frimärkssamlarförening.

Varje förening, företag eller annan sammanslutning skall väl ha rätt att bevaka sina rättmätiga intressen. Sen när blev det nåt fult?

 

Även om det är trist med alla som ska bevaka sina särintressen och enögt sätta dem framför allmänintresset, så är det kanske ingen stor panik om filatelistklubben i Svenljunga försöker påverka de lokala politikerna att sänka hyran för deras klubblokal. De riktigt tråkiga effekterna av storskalig, systematisk och skickligt genomförd lobbing visar sig kanske snarare i tex diskussioner på forum som dessa, när folk med dålig träning i självständigt tänkande rapar upp de meningar lobbygruppen spridit och presenterar dem som egna åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje förening, företag eller annan sammanslutning skall väl ha rätt att bevaka sina rättmätiga intressen. Sen när blev det nåt fult?

Balooba lobbar för lobbyisterna... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela ipredlagen är ju helt sjuk, det borde ju ringa varningsklockor även hos politiker när dom ger privata aktörer större befogenheter än polisen. Dessutom är lagen helt meningslös, för den som vill fildela kan fortsätta göra det utan problem. Det finns ju ett flertal sätt för den som har kunskap om datorer, dom enda som dom kommer åt med denna typ av lag är svensson. Gemene man är ju knappast den stora boven i fildelningsdramat, men som vanligt i konungadömet Sverige så tror man att man kan lagstifta bort ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela ipredlagen är ju helt sjuk, det borde ju ringa varningsklockor även hos politiker när dom ger privata aktörer större befogenheter än polisen. Dessutom är lagen helt meningslös, för den som vill fildela kan fortsätta göra det utan problem. Det finns ju ett flertal sätt för den som har kunskap om datorer, dom enda som dom kommer åt med denna typ av lag är svensson. Gemene man är ju knappast den stora boven i fildelningsdramat, men som vanligt i konungadömet Sverige så tror man att man kan lagstifta bort ett problem.

 

Ungefär som stöldskydden i bilar, man kunde ju lika gärna skippa dom, tjyvarna kommer ändå på nya sätt att ta sig förbi skyddet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som stöldskydden i bilar, man kunde ju lika gärna skippa dom, tjyvarna kommer ändå på nya sätt att ta sig förbi skyddet.

 

Nej, men man kanske skulle se till att hitta andra väga för att lösa just detta problem. För om folk kunde välja på att betala en summa för att få tillgång till materialet på ett enkelt och bra sätt så skulle fildelningen försvinna av sig själv. Sen så måste jag ju säga att jag blir mäkta förvånad över hur många macanvändare som faktiskt verkar tycka att ipred är bra?? Ni kan väl för allt i världen inte mena att ni aldrig någonsin laddat ner den endaste lilla låt sen ni skaffade internet?

 

Man borde lösa problemen istället för att lagstifta bort dom anser jag, det enda som händer nu är att folk blir ännu surare på film/skivbolagen och helt enkelt fortsätter ladda ner på ett eller annat sätt.

 

Sen förstår jag inte att folk verkar tycka det är helt okej och ge privata intressen större befogenheter än POLIS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De riktigt tråkiga effekterna av storskalig, systematisk och skickligt genomförd lobbing visar sig kanske snarare i tex diskussioner på forum som dessa, när folk med dålig träning i självständigt tänkande rapar upp de meningar lobbygruppen spridit och presenterar dem som egna åsikter.

 

Självklart tar vi alla intryck av vad andra tänker och uttryckt, det är sällan vi är först med något. Men om man som debattör alltid betraktar motståndarens argument som tecken på osjälvständigt tänkande, då är ju all debatt och argumentation bortkastad?

Jag har lyssnat på båda parters rapande, tagit ställning till att piraterna rapar värst, rapar som stinker, rapar som med konstruerade argument försöker försvara ett dåligt beteende, och att ju fler som som tänker snett ju sannare blir villfarelsen. Pöbelhandlingar blir rättfärdigare ju fler man är.

Och nu när ju hela MacWorldredaktionen med :leijon: i spetsen fallit in i denna massiva kör av falsksång, då måste man ju ha rätt?

Vilken lobbygrupp skall man tro på, företrädarna för rättighetsinnehavarna eller piraterna? Eller är det bara så enkelt att den senare har den enastående förmågan att tänka självständigt, i motsats till den förra som bara likt köpta zombies upprepar mantran från storkapitalet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man kanske skulle se till att hitta andra väga för att lösa just detta problem. För om folk kunde välja på att betala en summa för att få tillgång till materialet på ett enkelt och bra sätt så skulle fildelningen försvinna av sig själv. Sen så måste jag ju säga att jag blir mäkta förvånad över hur många macanvändare som faktiskt verkar tycka att ipred är bra?? Ni kan väl för allt i världen inte mena att ni aldrig någonsin laddat ner den endaste lilla låt sen ni skaffade internet?

 

Man borde lösa problemen istället för att lagstifta bort dom anser jag, det enda som händer nu är att folk blir ännu surare på film/skivbolagen och helt enkelt fortsätter ladda ner på ett eller annat sätt.

 

Sen förstår jag inte att folk verkar tycka det är helt okej och ge privata intressen större befogenheter än POLIS!

 

Om du läser trådarna och artiklarna på MacWorld så ser du det inte så väl dolda jublet över att nån i Kina kommit på hur man knäckt ett iTuneskonto, och sen säljer möjligheten att till en bråkdel av den redan låga kostnaden kunna tanka hem musik.

Alltså är det bara så nära gratis man kan komma som räknas, allt annat snack om lagom pris på en låt för att inte fildela är bara tom prat!

Snart är kinesens knep knäckt och först då är vi framme till helt gratis. Resultatet kommer att bli att ingen är intresserad att lägga upp sin musik på AppleStore, alltså kommer fildelningen att fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser trådarna och artiklarna på MacWorld så ser du det inte så väl dolda jublet över att nån i Kina kommit på hur man knäckt ett iTuneskonto, och sen säljer möjligheten att till en bråkdel av den redan låga kostnaden kunna tanka hem musik.

Alltså är det bara så nära gratis man kan komma som räknas, allt annat snack om lagom pris på en låt för att inte fildela är bara tom prat!

Snart är kinesens knep knäckt och först då är vi framme till helt gratis. Resultatet kommer att bli att ingen är intresserad att lägga upp sin musik på AppleStore, alltså kommer fildelningen att fortsätta.

 

Nu var det dock inte applestore som jag menade, eller ens brydde mig i av den enkla anledningen att nästan ingen musik som jag lyssnar på finns där. Utan jag menade ipred-lagen, och dess vansinnghet i att just ge privata aktörer mer makt än polis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det dock inte applestore som jag menade, eller ens brydde mig i av den enkla anledningen att nästan ingen musik som jag lyssnar på finns där. Utan jag menade ipred-lagen, och dess vansinnghet i att just ge privata aktörer mer makt än polis.

 

Standardförseelser som felparkering hanteras sällan av polisen, det är kommunala och privata bolag som hanterar detta.

Fildelningen är ju också en standardprocedur, varför skall vi belasta polisen med sådant som på ett enkelt och standardiserat sätt kan skötas av av intressenterna? Rättsapparaten är ju inkopplad för att rättssäkerheten ändå skall kunna upprätthållas. Och jag är helt övertygad om att innan vi hinner få ett statsskick likt Nordkorea kommer de demokratiska krafterna se till att lagen inte missbrukas. Åklagarämbetena klagar redan på för stor arbetsbelastning och grova brott läggs till handlingarna i brist på resurser.

Hur skulle IPRED-lagen i vårt upplysta samhälle kunna missbrukas, när både media och piratlobbyisterna kommer att nagelfara varenda steg och åtgärd som rättighetsinnehavarna kommer att ta? Att ta bort rättighetsinnehavarnas få möjligheter att bevaka sina intressen skulle däremot bli fritt fall för demokrati och rättssäkerhet.

Det kommer ändå att bli många snyfthistorier i media från personer med tårar i de ljusblå ögonen som kommer att betyga sin oskuld, oavsett styrkan i bevisföringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Balooba lobbar för lobbyisterna... :D

Skönt för dem, det är ju inte det tacksammaste jobbet man kan ha, om än lyckligtvis ganska anonymt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardförseelser som felparkering hanteras sällan av polisen, det är kommunala och privata bolag som hanterar detta.

Och det fungerar bra tycker du.....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det fungerar bra tycker du.....?

 

Ja, åtminstone de senaste gångerna jag blivit lappad.

Parkeringsvakterna noterade bilens registreringsnummer, plats för förseelsen, tiden för densamma. Via bilregistret får de fram mig som ägare av bilen och därmed också den ansvarige för bilen.

Lätt som en plätt med minsta möjliga insats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje förening, företag eller annan sammanslutning skall väl ha rätt att bevaka sina rättmätiga intressen.
Självklart, men bara för det behöver man inte lämna förnuftet och logiken under kudden hemma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, åtminstone de senaste gångerna jag blivit lappad.

Parkeringsvakterna noterade bilens registreringsnummer, plats för förseelsen, tiden för densamma. Via bilregistret får de fram mig som ägare av bilen och därmed också den ansvarige för bilen.

Lätt som en plätt med minsta möjliga insats!

Mig har de lappat, & gjort fel 2 ggr av 2 möjliga. Bara hävdat rakt av att biljett ej är synlig, trots att den till 100% varit det. Har ej gått till tingsrätten, orkar inte. Tycker det funkar helt värdelöst... (Vet flera med exakt samma problem. I Sthlm ska tilläggas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig har de lappat, & gjort fel 2 ggr av 2 möjliga. Bara hävdat rakt av att biljett ej är synlig, trots att den till 100% varit det. Har ej gått till tingsrätten, orkar inte. Tycker det funkar helt värdelöst... (Vet flera med exakt samma problem. I Sthlm ska tilläggas).

 

Det där är ju ett stort problem. Mig veterligen sitter det bara oskyldigt dömda på Hall och andra fängelser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, men bara för det behöver man inte lämna förnuftet och logiken under kudden hemma.

 

Här slänger du ut ett uttryck, en klyscha, låter bra, men vad menar du?

Jag kan uttrycka samma sak från andra hållet, men vad bidrar det till diskussionen?

 

Jag säger så här: Sunda förnuftet och den enklaste logik säger att illegal fildelning är kriminellt, borde ge livstid och helst kastrering. Är du av annan åsikt saknar du alltså både förnuft och logik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här slänger du ut ett uttryck, en klyscha, låter bra, men vad menar du?
Om du läser lite så kanske du kan förstå, om du vill. men du kanske missade att jag höll med dig, av ren vilja. Fast du kanske inte vet det än...

 

Om man försvara en "industri" som håller på att gå under med näbbar o klor så blir inte heller lobbysiterna speciellt långvariga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipred - svar på fem centrala frågor Finns även i senaste STIM-nytt i kortare ordalag. Har inte hunnit läsa den än.

 

Jag har just läst den åt dig!

Mycket sansat och sakligt skrivet, men frågan är om det räcker, hotet från Nordkorea- och Kinesinfiltratörerna kommer nog fortfarande att spöka i debatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just läst den åt dig!

Mycket sansat och sakligt skrivet, men frågan är om det räcker, hotet från Nordkorea- och Kinesinfiltratörerna kommer nog fortfarande att spöka i debatten?

De bryr sig m a o inte om goodwill och sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...