Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Program krashar

Jeppeo

Recommended Posts

Hej

Jag har problem med min macbook. Vissa program stängs direkt när jag öppnar dem och den här osköna varningsrutan dyker upp.

post-18058-1236788779_thumb.png

Vad beror det på? Jah kan inte komma på att jag har installerat några nya program på sistone. Det har hänt lite sporadiskt med word och firefox under dagen men de programmen har jag fått igång efter ett par försök. Logic vill däremot inte alls, hur många gånger jag än försöker och startar om datorn.

Tacksam för tips!

Testa med att leta upp programmens plistfiler, ligger i regel i Hem > Bibliotek> Preferencer, och dra dem till Papperskorgen, försök sedan starta programmen igen..

Tack för snabbt svar!

Det hjälpte dock inte. Är det en plistfil per program? Och vad är en plistfil?

Jag har också skapat en ny användare och försökt köra programmet där men utan att lyckas.

Något annat bra förslag?

normalt brukar det hjälpa att slänga .plist filerna när ett program inte vill starta. men då brukar det ofta handla om ett enskillt program. inte flera stycken från olika tillverkare dessutom.

i brist på annat tipsar jag om att du kan testa att kontroller skivan och behörigheterna med programmet skivverktyg.

och som pocka tippsade om så kan du ju ändå försöka lera reda på logicks .plist filer så har du i alla fall något att pyssla med.

har du loggat in som en annan användare så kan vi i alla fall utesluta att det skulle vara någon .plist fil i din användar mapp.

kort om .plist filer

---

.plist filer är inställningsfiler som programmen skapar för att hålla reda på vilka inställningar man gjort.

slänger man en .plist fil så skapas en ny med orginalinställningarna.

om ett program beter sig konstigt så kan man pröva att slänga den filen. för ibland blir .plist filerna korrupta.

filer som rör hela datorns alla användare finns i hårddisken med operativsystemet> biblotek> preference

men majoriteten av alla inställningarna rör användarens inställningar de ligger i användarmappen med användarens kontonamn med hus ikonen > bibliotek > Preferences

edit:

jag tycker vi ska börja i en anna ände än .plist filerna.

har du hunnit köra skivkontroll.

markera startdisken och kör behörighetsreparation och diskkontroll.

Ok. Jag hittade bara en fil som hette något med plist och logic. Bör det finnas flera?

Ok så kollade jag i skivverktyg men jag har aldrig använt det förut så jag fattade egentligen inget. Skulle du kunna ge en utförligare beskrivningen av vad det är som ska göras där?

Tack!

Det kan vara problem med hårddisken, gå in i Skivverktyg och checka hårddisken. Om det är problem med den får du starta Skivverktyg från original-skivorna med Mac OS X och därifrån reparera hårddisken. Det kan även hjälpa checka och reparera behörigheter. Dessa är val i Skivverktyg, du ser dem när du öppnar programmet. Programmet ligger i Verktygsmappen.

Du skall alltid reparera Skivbehörigheterna från Verktygsmappen som ligger på hårddisken, och Reparera skiva från den installationsskiva som tillhör det System som ligger i datorn

Ok, tack för all hjälp!

Jag har tyvärr inte tillgång till installationsskivan just nu så jag får väl återkomma när jag har testat det.

När ni säger att det kan vara fel på hårddisken, kan det var ett fel som uppstår av en smäll?

Jag kom nämligen precis på att min ryggsäck föll i golvet igår och i den låg datorn som var på, om än i viloläge.

Hmm, man borde vara mer försiktig.

Nu har jag reparerat både skivbehörigheter (från verktygsmappen) och skivan (från installationsskivan). Det fanns mycket riktigt fel att reparera. Men när jag reparerade skivan så sa den först att sivan reparerades och sen när allt var klart stod det att en enhet inte kunde repareras. Jag testade sedan att starta Logic igen utan att lyckas. Då körde jag skivverktug (återigen från installationsskivan) och kontrollerade skivan och då sa den att enheten verkade felfri.

Kan det vara något annat som är fel? Jag blir galen på att de tär just logic som krånglar då jag har ett gäng viktiga spelningar på gång och mycket jobb att göra i logic innan dess.

Kan jag, även fast logic inte går att öppna, avinstallera det så att alla tillhörande filer försvinner (det är ju typ 40 gb ljudfiler) och sedan installera det igen?

Jag har nu avinstallerat logic med hjälp av AppDelete (men den tog inte alla ljudfiler och sånt) och sen installerat det igen. Samma sak händer.

Är det ingen som vet vad som kan vara fel?

Finns det nån möjlighet till support för såna här grejer som inte kostar skjortan? Finns det nåt liknande som på apple store i tex london där man kan gå in med sin dator och få hjälp på plats?

Jga funderar på en nödlösning. Det är nämligen så att jag skaffade ny hårddisk för ett par månader sen och på den gamla som jag tog ut borde väl allting ligga kvar? På den körde jag nämligen också logic så jag skulle väl bara kunna byta tillbaka så borde det fungera, eller?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...