Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows på en ny macbook


PumaPeter

Rekommendera Poster

hej jag har köpt den nya generationen av mac book med leopard os x 10.5

jag kan säga direkt ja är ingen mac människa, jag vill ha xp.

har ju ett exemlar av xp, men min fråga är kan ja ha den utan boot camp?

och kan jag ta bort leopard helt?

som exempel när man köper en pc så har man ju xp funkar det samma med en mac?

och hur gör jag med drivrutiner?

 

:kramis:

tack på förhand

Peter W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har köpt den nya generationen av mac book med leopard os x 10.5

jag kan säga direkt ja är ingen mac människa, jag vill ha xp.

har ju ett exemlar av xp, men min fråga är kan ja ha den utan boot camp?

och kan jag ta bort leopard helt?

som exempel när man köper en pc så har man ju xp funkar det samma med en mac?

och hur gör jag med drivrutiner?

 

:kramis:

tack på förhand

Peter W

 

Varför köper man en mac om man inte ens tänker använda os x lite?

 

Ok till din fråga. Drivrutiner finns på din leopard dvd. Om du kan installera xp utan bootcamp vet jag ej då jag ej prövat, men enligt andra trådar här så skall det gå, googla och kolla om du hittar någon guide, men som sagt känns ju lite dumt att köpa en mac om man inte skall använda os x överhuvudtaget, då kan man ju lika gärna köpa någon annan pc. Hela grejen med en mac är ju att du kan köra os x OCH andra os som win och linux samt att datorn är skräddarsydd för en bra upplevelse med os x.

 

Hoppas det rätade ut några frågetecken och att du tar dig en funderare till om du verkligen inte vill lära dig os x också. Ju fler os du kan ju bättre blir du på att använda datorer i almmänhet skulle jag vilja påstå.

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ville prova något nytt för jag dömmer inte vad jag hör utan vad jag ser..

och mac är bra visst är det! men gta 4 och dom andra spelen jag vill spela funkar inte:(

jag gillar stilen på appels saker dom är snygga och har bra prestanda, vill ha det som en spel dator och det funkar inte med appels system:/ därför jag vill ha xp,

mvh peter W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidhildor

Mitt tips nr 1 är att köra dem spel du vill spela i xp genom bootcamp och gör allt annat i os x. På så sätt kanske du lär dig uppskatta allt det fantastiska i os x tills dina favoritspel kommer till osx vilket jag är säker på att ett så populärt spel GTA 4 gör.

 

Som läget är nu så har du en dyr dator som inte är speciellt bra till spel (i förhållande till priset). Hade du istället lagt pengarna på en Pc direkt hade du fått en riktigt bra speldator. Mitt tips nr 2 är att sälja macbooken till mig för ett bra pris så kan du fortfarande få en grym speldator för pengarna. :D Här är en t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437529

MVH David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok där är 3 års garanti på den:P

men min fråga är kan ma ha xp på den?

och hur man gör, ja kan ju installera os x igen för ja har ju kvar skivorna.

men som läget ser ut vill ja ha xp på den så kan man och hur gör man??

MYCKET TACKSAM FÖR ETT SVAR!:)

//Wingman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Du kan lägga in Windows precis som på vilken dator som helst;

stoppa in skivan och håll nere c-tangenten (eller alt-tangenten, i så fall får du klicka på disken (skivan) du vill starta från). Därefter kan du formatera diskarna direkt med installationsskivan. Om du inte sparar någon partition för OSX kan du inte använda det alls!

Om du sedan vill installera OSX igen kan du göra likadant med den skivan -menyerna ser lite annorlunda ut, men du kan välja att partitionera och formatera disken via menyval i Apples installationsprogram.

 

Om du inte redan visste om detta är det antagligen bättre för dig att använda Boot-camp(!)

 

Den sköter all partitionering och formatering via OSX direkt. och du får halva disken var till respektive OS typ.

Då kan du använda OSX till att göra nytta på (ordbehandla, surfa, programmera) och spela spel i Windows, vilket det är bra på!

I båda fallen ligger drivrutinerna på OSX-skivan, men det är antagligen smidigare för dig att lägga in dem om du installerar genom Boot-Camp (jag är inte säkert på hur installationsprogrammet funkar, men jag vet att det t ex. finns en funktion för att starta om i Mac OS, vilket ju borde bli lite kaiko om du nu inte behåller det på en del av disken)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga in Windows precis som på vilken dator som helst;

stoppa in skivan och håll nere c-tangenten (eller alt-tangenten, i så fall får du klicka på disken (skivan) du vill starta från). Därefter kan du formatera diskarna direkt med installationsskivan. Om du inte sparar någon partition för OSX kan du inte använda det alls!

Om du sedan vill installera OSX igen kan du göra likadant med den skivan -menyerna ser lite annorlunda ut, men du kan välja att partitionera och formatera disken via menyval i Apples installationsprogram.

 

Om du inte redan visste om detta är det antagligen bättre för dig att använda Boot-camp(!)

 

Den sköter all partitionering och formatering via OSX direkt. och du får halva disken var till respektive OS typ.

Då kan du använda OSX till att göra nytta på (ordbehandla, surfa, programmera) och spela spel i Windows, vilket det är bra på!

I båda fallen ligger drivrutinerna på OSX-skivan, men det är antagligen smidigare för dig att lägga in dem om du installerar genom Boot-Camp (jag är inte säkert på hur installationsprogrammet funkar, men jag vet att det t ex. finns en funktion för att starta om i Mac OS, vilket ju borde bli lite kaiko om du nu inte behåller det på en del av disken)

 

Lycka till!

 

Jag använder bootcamp för att spela i windows på min mac och man kan välja hur stor partition av dsiken som skall vara till windows, alltså det kan vara mer eller mindre än halva. Det är sjuktsmidigt att installera windows via bootcamp och man kan välja att den skall starta windows istället för osx som standard vid start. Vill du byta och köra det os som inte är standart håller du bara ner alt tangenten när su startar och väljer den andra partitionen svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bootcamp för att spela i windows på min mac och man kan välja hur stor partition av dsiken som skall vara till windows, alltså det kan vara mer eller mindre än halva. Det är sjuktsmidigt att installera windows via bootcamp och man kan välja att den skall starta windows istället för osx som standard vid start. Vill du byta och köra det os som inte är standart håller du bara ner alt tangenten när su startar och väljer den andra partitionen svårare är det inte.

 

Lägger till med denna bild.

post-24444-1236857618.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...