Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seeegt som s-t-n i blandat nätverk


borisbrutal

Rekommendera Poster

borisbrutal

Kör ett blandat nätverk, med fyra macar, en pc, två routrar och en hub

 

– 9500 sonnet G3 266 MHz, MacOS 8.6, som "lågnivåserver" men som det funkar den suveränt.

– G3 233 med Sonnet G4 1GHz, MacOS 9.2.2 (den vägrar att ta emot 10.x)

– G5 1,6 GHz med MacOS 10.3.3

– PB G4 (17") med MacOS 10.3.3

– PC med Windows XP

– en D-link router

– en D-link router med trådlös accesspunkt

 

Problemet är att mellan X-datorerna går filöverföring via AFP snabbt, mellan 8- och 9-datorer lika så, men mellan X och 8/9 verkar det vara mer solfläckar eller Greenspans morronhumör (eller om det är Castros rökhosta) som avgör. Ena dagen snabbt via AFP, nästa dag åt h-e. Då provar jag FTP, det skiter sig också kraftfullt, provar Hotline, funkar vissa dagar men inte andra. Nej jag har inte ändrat några inställningar emellan. Nu denna gång funkar inte Hotline, men däremot funkar AFP, men inte FTP i Findern. FTP-program går ibland, men lika ofta inte.

 

Det enda mönster jag kan se är att X till X funkar, 8/9 till 8/9 funkar. Men mellan X och 8/9 får man lita till hoppet. Nej, att flytta över allt till G5 och PB är inte aktuellt, jag saknar USB-dongel till Quarken och vill inte krångla en gång till med att installera X på G3/G4:an eftersom den vägrar ta installationen.

 

Jag har provat FTP och även luskat i andra fildelningsprogram, men det här är endast för internt bruk och jag tycker de känns lite väl "inbjudande".

 

Någon vänlig själ som har tips på åtgärd eller "tech-doc" som jag kan läsa...?

 

God natt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka tider är det vi talar om?

Hur stora filer?

 

Sen i OS9 inbyggda fildelning är inte alls lika snabb som i OSX du kan vara glad om du kommer upp i runt 10Mbit internt oavsett hastighet på nätverket mot en OS9 maskin med ren fildelning det är först med ASIP som man kommer upp i fart.

 

Det är faktiskt det enda jag kan komma på förutom uppenbara saker såsom felaktiga kablar, uttag m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borisbrutal

ja, allt från att en 10 KB fil går så snabbt att jag inte hinner se "kopiera"-fönstret, till att samma fil tar flera minuter, G3/4-macen hänger sig och humöret går i botten.

 

Det handlar om filer i alla storlekar, både enskilt och i mappar i flera nivåer. Och hastigheten, ja allt från blixtsnabbt till tvärstopp. Och går det fort går det fort med allt, och är det stopp är det stopp med allt. Det handlar om dagsform... Och om jag provar en annan metod (FTP, Hotline etc) _kan_ det hjälpa, men det är långt ifrån säkert.

 

Kablar, ja, uttag, jo det borde jag ju kommit på själv, men det motsägs av att det går galant "inom generationerna" (mellan G3/4 och 9500/G3 och mellan PB G4 och G5) men däremot "över generationsgränserna" ibland funkar och oftast inte.

 

Det enda jag egentligen gör är att jag plockar med mig PBn på dagarna…

 

Tack för input so far

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...