Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut Studio 2 på ny MacBook Pro 15"


AndieB

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

 

Kan jag köra Final Cut Studio2 (och dess innehållande program) på min nyinköpta 15" MacBook Pro med 2,8GHz CPU, 4GB minne och 320GB hårddisk??

 

Tack på förhand!

 

--Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Det går inte enligt Apple men det funkar med en vanlig installation. Color funkar på liten skärm men det blir inte bra, grading på 15" tycker jag är svårt. FCP och Motion fungerar helt ok på MB men visst det gör sig bättre på Mac Pron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Det går inte enligt Apple men det funkar med en vanlig installation. Color funkar på liten skärm men det blir inte bra, grading på 15" tycker jag är svårt. FCP och Motion fungerar helt ok på MB men visst det gör sig bättre på Mac Pron.

 

Okej - tackar för feedback.

Men du skriver att det fungerar helt OK på en MB (MacBook), men hur är det på en MBP (MacBook Pro)?

 

Om man har en Mac Pro (inte bärbar) så tror jag nog att det flyter rätt fint - om man har en bra hårdvaruspecification så klart. :)

 

--Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, vad menar ni nu? Final Cut Studio 2 rullar ju alldeles utmärkt på både MacBook Pro och t.o.m iMac (som inte har 9400M) , samt givetvis Mac Pro.

Jag kan tänka mig att vissa program (t.ex Color) inte funkar på MacBook och Mac Mini, men alla över det har ju tillräckliga speccar för att köras, om inte på hyperfart, men åtminstone drägligt.

MBP ligger ju lätt en hyfsad bit över medelmåttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder FC2 dagligen på min MBP (2,8ghz, 4gb ram) kopplad till en ACD 23" - Det fungerar verkligen smärtfritt!

 

Självklart är en MacPro snabbare men i en bärbar dator finns det inget som är snabbare. (Förutom MBP 17" med 2,93ghz & 8gb såklart:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hollow88manp

jag har den datorn och kör final cut studio 2 och det funkar utmärkt, ibland kan man vilja ha en större skärm men datorn klarar det galant. FCS går ej att använda på macbook, då är det FCE som gäller.

Så är det så att all programmen i FCS jobbar bara mot grafikkortet så i dom programmet är det så att ju större grafikkort man har ju snabbare kommer allt gå. och jag har gått en Certifieringsutbildning på apple om FC pro så jag vet att det är så!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att ju större grafikkort man har ju snabbare kommer allt gå.

 

OJ! Okej, så om mitt grafikkort är 1x1 meter stort, går det snabbt då?! shit va fresh.

eh.

 

och jag har gått en Certifieringsutbildning på apple om FC pro så jag vet att det är så!!!!!!!

 

Är du på riktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har den datorn och kör final cut studio 2 och det funkar utmärkt, ibland kan man vilja ha en större skärm men datorn klarar det galant. FCS går ej att använda på macbook, då är det FCE som gäller.

 

Vad är det som inte fungerar i FCS 2 på en MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hollow88manp

ju större kanske var fel sagt men ju mera MINNE i grafikortet man har ju snabbare kommer arbetet gå. tex renderingar. final cut cachear ingen data och på så sätt gör att arbetsflödet går snabbare.

macbook har för klent grafikkort för att driva final cut studio 2. testade final cut pro på den nya alu macbooken och allt man gjorde gick bara jävligt segt. final cut express går utmärkt att använda på en macbook däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inte sett det som du säger, kan du ge ett exempel som blir problem på en MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har den datorn och kör final cut studio 2 och det funkar utmärkt, ibland kan man vilja ha en större skärm men datorn klarar det galant. FCS går ej att använda på macbook, då är det FCE som gäller.

Så är det så att all programmen i FCS jobbar bara mot grafikkortet så i dom programmet är det så att ju större grafikkort man har ju snabbare kommer allt gå. och jag har gått en Certifieringsutbildning på apple om FC pro så jag vet att det är så!!!!!!!

 

Det är bara Color som man inte kan köra på MacBook... Allt annat fungerar utmärkt, förutom att renderingar och konverteringar tar längre tid då.

 

 

ju större kanske var fel sagt men ju mera MINNE i grafikortet man har ju snabbare kommer arbetet gå. tex renderingar. final cut cachear ingen data och på så sätt gör att arbetsflödet går snabbare.

macbook har för klent grafikkort för att driva final cut studio 2. testade final cut pro på den nya alu macbooken och allt man gjorde gick bara jävligt segt. final cut express går utmärkt att använda på en macbook däremot.

 

Jag kan spela upp och klippa både DV och DVCPRO HD / Apple ProRes utan problem på MacBook. Iofs så gör jag detta bara när jag är ute och filmar och kollar igenom lite snabbt så det inte är några konstigheter med materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer funka fint. Kanske skaffa en extern skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara Color som man inte kan köra på MacBook... Allt annat fungerar utmärkt, förutom att renderingar och konverteringar tar längre tid då.

 

Vad är det i Color som inte funkar. Jag har "nödkorrigerat" med bara tillgång til en MacBook, det fungerar men visst är det smidigare på en Mac Pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det i Color som inte funkar. Jag har "nödkorrigerat" med bara tillgång til en MacBook, det fungerar men visst är det smidigare på en Mac Pro...

 

Oj, jag kan inte köra det på min eller skolans iaf. Men så är min 1:a generationen från med GMA950 2006 och skolans vet jag inte.

Det klagar på att jag inte har ett vettigt grafikkort och vägrar starta. Är din en Alu?

 

Själv överlåter jag jobbet till Mac Pro. :P

 

edit: ok det verkar inte kräva bättre grafikkort men det kommer en ruta om att det rekommenderas, men när jag trycker continue så startar det inte iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ju större kanske var fel sagt men ju mera MINNE i grafikortet man har ju snabbare kommer arbetet gå. tex renderingar. final cut cachear ingen data och på så sätt gör att arbetsflödet går snabbare.

 

Fast just minnes-grejen är inte lika intressant som grafikprocessorns faktiska hastighet och alla mystiska gigaflops-beteckningar som jag inte orkat sätta mig in i.

Jag skulle generalisera och säga att 90% av dagens grafikkort har 256mb minne, men det är en jäkla skillnad på de i det nedre hastighetsblocket och dem i det mellan/övre, och det som spelar roll där är allt annat än just grafikminne.

 

Genast tänker jag på alla reklamer från typ Elgiganten där det står t.ex "Ny dator från HP med hypersnabbt grafikkort med hela 256 MB minne!" och sedan när man lusläser lite står det att det är typ ett GeForce 6150...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag kan inte köra det på min eller skolans iaf. Men så är min 1:a generationen från med GMA950 2006 och skolans vet jag inte.

Det klagar på att jag inte har ett vettigt grafikkort och vägrar starta. Är din en Alu?

 

Själv överlåter jag jobbet till Mac Pro. :P

 

edit: ok det verkar inte kräva bättre grafikkort men det kommer en ruta om att det rekommenderas, men när jag trycker continue så startar det inte iaf.

 

På en vit MacBook med GMA X3100 chip klagar den inte.

Visst är Mac Pro att föredra, men under Vasaloppet hade jag bara tillgång till min MB och kunde göra en "grade" på en klipp från helikoptern och göra kunden väldigt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...