Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vit Macbook eller den i aluminium?

gagge

Recommended Posts

Är i köpartagen nu, och funderar antingen på en Mac Mini eller en Macbook, men, ja, jag är lite osäker.

Vad är skillnaden i prestanda mellan den vita och den i aluminium?

Ingen.

Förutom batteritiden som är 30min kortare på den vita.

Prestandamässigt är det, vad jag har förstått, inte mycket som skiljer modellerna åt. Dock finns det en del för och nackdelar med den vita modellen.

+ Fireware

+ Bättre pris

+ Vitt tangentbord

- Ingen displayport (såvitt jag vet)

- Tjockare än den i aliuminium

- (Troligtvis) mindre stryktålig

Huruvida du ska köpa en Mac mini eller en Macbook är nog upp till dig själv att avgöra. Reser du ofta? Pluggar du? Du får helt enkelt köpa datorn efter dina behöv. Min rekommendation är dock att köpa en Macbook om du ändå tänkt att köpa den dyrare versionen av Mac minin. Köper du Macbooken får du både tangentbord och skärm "på köpet".

Med reservation för felskrivbingar samt faktafel.

Dessutom, som nämns i ett inlägg här ovan, har den i aluminium LED-belyst skärm.

Med resevration för faktafel samt felskrivningar.

Arbetsminne i MAlu är DDR3 istället av DDR2 på den vita. DDR3 påstås var en smula snabbare om jag har förståt det hela rätt.

Kan undrar om det är busens hastighet som också spelar in här?

Ronny Nilsson

Fel! Det finns en mini-dvi port. Jag sitter med en MacBook på jobbet och kör med en 19" widescreen samtidigt som datorskärmen. Inte spegling. Funkar perfekt.

Nya Metal MacBook har en micro-dvd port. Adaptrarna kostar ungefär lika mycket (165 kr mikro - 195 kr mini).

Mitt råd är: ska du använda datorn i en miljö som inte nödvändigtvis kräver det extra skydd för stötar som metall Macbooken har - spar 2000 kr och plastmodellen. Maxa minnet istället för de pengarna och köp en extern hårddisk också för backup. Om skärmen är bättre på den nya (blank) eller den (gamla) är mer en smaksak tycker jag. Jag har båda hemma och tycker varken eller om skärmarnas kvalitet.

Fel! Det finns en mini-dvi port. Jag sitter med en MacBook på jobbet och kör med en 19" widescreen samtidigt som datorskärmen. Inte spegling. Funkar perfekt.

Nya Metal MacBook har en micro-dvd port. Adaptrarna kostar ungefär lika mycket (165 kr mikro - 195 kr mini).

Mitt råd är: ska du använda datorn i en miljö som inte nödvändigtvis kräver det extra skydd för stötar som metall Macbooken har - spar 2000 kr och plastmodellen. Maxa minnet istället för de pengarna och köp en extern hårddisk också för backup. Om skärmen är bättre på den nya (blank) eller den (gamla) är mer en smaksak tycker jag. Jag har båda hemma och tycker varken eller om skärmarnas kvalitet.

Det som avses är nog den nya "displayport" till skillnad från mini-dvi ut.

Ronny Nilsson

Bänktest-resultat enl Mactracker:

Vit MacBook 2,1 2008 års modell: 2371

Alu MacBook 2,4 GHz 2008 års modell: 3139

Det sitter samma minnestyp i båda (DDR2 SDRAM) men aluMB har snabbare bus-hastighet (1066 MHz mot 667 MHz).

Den känns inte 2000 kr snabbare, tro mig.

Nonsens! Det finns inte ens något som heter micro-dvd. Du tänker på micro-DV, vilket bara användes på den första Macbook Air. Det som används på de nyare Macbookarna är mini-displayport.

jakob.bohem

Det som jag faller för med nya macbook i aluminium är vikten.. Jag vet inte vilken erfarenhet du har av bärbara, men varje sparat gram är värt mycket, som jag ser det.. Man får alltid kompromissa med skärmstorlek osv. men jag skulle inte ens överväga att köpa den gamla (tunga) macbook:en

Macbook White:

- DDR2 är långsammare eftersom 9400M delar minnet med RAM så du kommer känna av det i grafiken troligtvis om än inte jättestor skillnad.

- Ingen Mini Display Port utan här kör man med Mini-DVI och det betyder att du inte kommer kunna använda Apples Cinema Display 24" och de framtida som kommer...

- Väger mer än Unibody Macbook och är dessutom lite tjockare

- Mindre hållbar, plasten repas lättare och fläckar kan synas på armstödet efter ett år eller så.

- Ingen LED i den vita (LED sparar energi, lyser starkare och så fort den slås på så når den full ljusstyrka)

- Finns ingen möjlighet till bakgrundbelyst tangentbord

- inte lika miljövänlig som Unibody

- Saknar multi-touch trackpad

Unibody Macbook:

- Kostar lite mer

- Ingen Firewire 400 (som den vita har)

Sen vad som är snyggast är subjektivt och upp till dig, jag tycker att om du har råd kör med en unibody Macbook.

Lycka till!

Bänktest-resultat enl Mactracker:

Vit MacBook 2,1 2008 års modell: 2371

Alu MacBook 2,4 GHz 2008 års modell: 3139

Det sitter samma minnestyp i båda (DDR2 SDRAM) men aluMB har snabbare bus-hastighet (1066 MHz mot 667 MHz).

Den känns inte 2000 kr snabbare, tro mig.

Om du inte vet så gissa inte.

Nya unibody Macbook har inte en Micro-dvd (vad det än kan vara) den har Mini Display Port. Tror du tänker på Micro-DVI till 1 Gen MacBook Air.

Vad gäller ditt lilla test så är det den gamla vita Macbooken och inte den nya med 2,0 GHz processor. Det är mindre skillnad mellan nya vita Macbook och unibody Macbook.

Minnestypen är INTE samma, vita Macbook kör med DDR2 på 667 MHz, unibody Macbook kör med DDR3 1066 MHz

bushastigheten på den vita är 800 MHz och inte 667 MHz!

Varför skriver du en massa saker som du inte vet något om? Killen kommer ju att basera sitt beslut på flera tusentals kronor på det du skriver, vilseled honom inte!

Prestandamässigt är det, vad jag har förstått, inte mycket som skiljer modellerna åt. Dock finns det en del för och nackdelar med den vita modellen.

+ Fireware

+ Bättre pris

+ Vitt tangentbord

- Tjockare än den i aliuminium

- (Troligtvis) mindre stryktålig

Huruvida du ska köpa en Mac mini eller en Macbook är nog upp till dig själv att avgöra. Reser du ofta? Pluggar du? Du får helt enkelt köpa datorn efter dina behöv. Min rekommendation är dock att köpa en Macbook om du ändå tänkt att köpa den dyrare versionen av Mac minin. Köper du Macbooken får du både tangentbord och skärm "på köpet".

Med reservation för felskrivbingar samt faktafel.

Jag pluggar inte just nu, men kommer göra det efter sommaren... Och iofs, jag sitter i flera styrelser och sånt, bla som sekreterare. Så det kanske är bra med en bärbar.

Men då är ju frågan, vilken, plast eller aluminium... Jag får helt enkelt låta smaken och plånboken avgöra, eftersom det inte verkar vara några större skillnader.

Tack för alla svar! :crossfingers:

Stod i exakt samma val som du, valet föll på aluminium modellen. Har inte ångrat mig en sekund.

Touchpaden är helt underbar på alu ;)

Touchpaden är helt underbar på alu ;)

Jag har en äldre MacBook Pro och efter det att jag testade de nya "touchpad:arna" skulle jag nästan kunna byta om det bara var det som skiljde. De är grymma med andra ord.

Jag har en äldre MacBook Pro och efter det att jag testade de nya "touchpad:arna" skulle jag nästan kunna byta om det bara var det som skiljde. De är grymma med andra ord.

Håller helt och hållet med dig, de är så himla användbara och underlättar allting. Så många gånger jag tänkt på att sälja min Macbook och köpa en av de nyare Pro... eller unibody Macbook.

Det finns 2 sorters CPU i macbook 13" modellerna som säljs idag:

2.0 GHz och 2.4GHz.

Den vita med plast-skal och den enklare unibody-modellen kör med 2.0, vilket är en P7350.

Den häftigare unibody-modellen kör med 2.4GHz och således en P8600.

Någorlunda jämförelse:

http://optimitza.cat/news/2008/09/17/lapto...00-t8100-p7350/

Sen är det väl endast det upplysta tangentbordet som skiljer dom två unibody-modellerna åt, sinsemellan.

Edit: Själv har jag bestämt mig för att köpa en 2.4GHz unibody på torsdag. Bättre CPU och tangentbordet är det som lockar, vill inte ha den vita modellen av flera anledningar, bla storleken, vikten skärmen osv.

• 4 months later...

Den vita MacBooken fick en mindre uppdatering den 27 Maj. 2,13GHZ processor, 800MHz minne, från 120GB till 160GB hårddisk i grundutförande och bättre batteritid från 4,5 timmar till 5 timmar samt en prishöjning till 10495 kronor. En ökning med 1000 kronor jämfört med 21 Januari-uppdateringen.

Vad som förbryllar mig är att modellidentifieraren verkar vara densamma i båda "modellerna" dvs MacBook5,2

Den brukar väl skilja mellan uppdateringarna?

Från säkra källor har jag också hört att den senaste 27 Maj MacBooken finns att köpa på MediaMarkt för 8495 kronor. I alla fall i Skövde!

Den vita MacBooken fick en mindre uppdatering den 27 Maj. 2,13GHZ processor, 800MHz minne, från 120GB till 160GB hårddisk i grundutförande och bättre batteritid från 4,5 timmar till 5 timmar samt en prishöjning till 10495 kronor. En ökning med 1000 kronor jämfört med 21 Januari-uppdateringen.

Vad som förbryllar mig är att modellidentifieraren verkar vara densamma i båda "modellerna" dvs MacBook5,2

Från säkra källor har jag också hört att den senaste 27 Maj MacBooken finns att köpa på MediaMarkt för 8495 kronor. I alla fall i Skövde!

Och sedan så finns MacBook bara i vit plast, inte i aluminium.

Och sedan så finns MacBook bara i vit plast, inte i aluminium.

Numera, ja. Det finns ju en anledning till varför man säger vit MacBook fast det inte behövs längre. Men det visste du nog redan.

Bump. Glömde tala att jag lånade tråden lite grann, sorry.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...