Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utelåst efter archive/install


falafeln

Rekommendera Poster

Installerade nyss en ny hårddisk, som jag klonat från min gamla hårddisk i macbooken. det fungerade fint att köra och logga in efter jag satt i den. Efter det körde jag archive/install och då börja det klydda.

Har inte kunnat logga in på mitt vanliga konto efter det, kommer in på ett konto men det saknar helt administratörsrättigheter så jag kan inte göra mkt här (tex ändra lösenord på mitt vanliga konto). Jag har dock gått återställt lösenorden på mitt vanliga konto samt root-kontot från installationsskivan men det gör ingen skillnad, när jag ska logga in med det "skakar" inloggningsrutan bara av sig det. Har också kontrollerat skivrättigheter men det var ok. Mitt kontos mapp är också kvar och vad jag kan se är också alla rättigheter rätt där, hur som helst kvittar det eftersom utan ett admin-konto skulle jag inte kunna ändra dem iaf.

Har försökt logga in som single user med contol+s vi uppstart, men jag får inte det att funka, har aldrig behövt använda det för, gör jag nån fel? ska man hålla i det länge eller bara trycka snabbt?

Kollade med att köra su i Terminal precis men mitt lösenord för root funkar inte där heller. Kan det va problem för jag installerade OS X på engelska nu, senaste gången använde jag svenska vid installation, så nu är det (troligtvis) us-keyboard som gäller vid uppstart, men jag har tagit det till väga men lösenorden fungerar ändå inte.

börjar bli frustrerande nu, hjälp :irriteradtjej:

 

aha, var det command+s, inte control+s för single-user?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen fara gott folk, det fixade sig. är inte riktigt säker hur, kanske med "repair ACL"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gott! :yeahbaby:

 

Det var ju inte ett problem med en färdigpaketerad lösning om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...