Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Router med extern hårddisk - Fel behörighet


cycure

Rekommendera Poster

Goddagens.

 

Jag har lite problem med min Router från Telia, en såkallad Telia Smart, eller Thomson TG787 som den heter.

Jag har nu kopplat in en WD My Book 500GB hårddisk i en utav de två usb portarna. Hårddisken är formaterad i FAT32 och allt fungerar förutom filöverföring.

Från min Windows dator fungerar allt utan problem, går att föra över filer och skapa mappar osv.

Problemet är min Mac, det går att skapa mappar och spara textdokument till hårddisken osv.

Men det går inte att flytta eller kopiera filer via finder (har även testat Path Finder).

När man gör detta så efter att "vänta" stapeln i kopieringsfönstret är full så kommer meddelandet

 

"Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt."

 

Filen skapas på hårddisken och man ser att utrymmet på disken blir mindre, men när det är klart så kommer meddelandet upp och filen tas bort när man trycker på OK.

 

Tar jag och kopplar disken direkt till min macbook så kan jag flytta och skapa filer bäst jag vill.

 

Enligt Thomson så ska man inte behöva något användarnamn eller liknande för att kunna skriva och använda disken, men jag har ändå testat med Administrator som användare och Gäst osv utan resultat. När jag mappar enheten i windows så används bara Gäst konto, så borde ju inte vara några problem där.

 

Men det skumma tycker jag är att jag kan skapa mappar/filer (om jag tex sparar en text från textredigeraren) men inte kopiera och flytta filer/mappar till disken.

 

Är väldigt tacksam för alla tips då det är fruktansvärt surt att skicka filer till windows datorn för att sen skicka upp dom till routerns hårddisk.

 

(Jag har kört reparera skivbehörigheter på macen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under info för din externa hårddisk, finns det en ruta om att bortse från behörigheter längst ner. Är den ibockad eller urbockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under info för din externa hårddisk, finns det en ruta om att bortse från behörigheter längst ner. Är den ibockad eller urbockad?

 

Hittar tyvärr ingen sådan ruta.

Hårddisken är ju inkopplad på min router så den delas ut som en PC server via SMB.

Så här ser den ut i "visa info" i finder.

 

Dumpen.tiff

 

Gjorde nyss ett litet Automator flöde, eller vad de kallas. som tar min markerade fil eller mapp i finder och kopierar över den till hårddisken. Detta fungerar oftast. Ibland tar det ohyfsat lång tid dock. Och jag vet inte hur man gör (om man kan göra) en progress bar som visar hur långt kommet men är med kopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har samma problem.

Fungerar från en Windowsdator men inte från macen.

Vet inte om det beror på ifall Routern inte stödjer sambaprotokollet fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm, låter vettigt men jäkligt trisst iaf. hade så hoppats på att det skulle fungera smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ingen som lyckats lösa detta? Jag sitter med samma problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...