Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äntiligen


Nissen

Rekommendera Poster

Det har väl bredbandsbolaget efbjudit länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ngn som provat detta IRL ännu - utan att försöka vara ”rolig” - ??????

 

Klart intressant men som alltid i startskeden brukar det vara en massa om o men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man med landtelefon till? Lämnade Telia för länge sen - har mobiltelefon :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ip-telefoni här hemma ett bra tag nu via Digisip och det funkar helt okej faktiskt. Enda nackdelen är att jag inte fått något telenummer i mitt eget riktnummer ännu.

Sen så har jag inte skaffat mig nån burk o koppla in vanliga telefoner i ännu så jag krö via headset än så länge tyvärr mest pga jag inte haft tiden och behovet ännu ringer typ allt i mobilen numer. Men flickvännen vill ju ha en "landline" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg: Vet inte, för att undvika hjärntumörer? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om och men var det, sannerligen...

Testade IP-telefoni med separat Cisco-burk för två år sedan åt en stor nätoperatör. Hade fast lina på 100MB på den tiden. Men det var ingen höjdare direkt, alla man ringde till undrade om vi flyttat till en konservburk, samtalen bröts, etc, som GSM i norrland 1992 ungefär. Skulle ha fått köpa ut burken till vrakpris efter provet, men avböjde. Hoppas att tekniken har utvecklats lite sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg: Vet inte, för att undvika hjärntumörer? ;)

Klokt. Gillar man att prata i telefon och pratar mycket och länge bör kan nog köra landlina. Jag personligen har alltid avskytt att prata i telefon - ett uselt sätt att kommunisera. För mig är den blott en walkie-talkie som man använder kort och konsist för att t.ex. stämma ett möte, ändra en plan, etc. Längre utläggningar gör jag IRL eller via mail. Så - när GSM kom så var det en välsignelse för mig. Adios Telia och en ny frihet som ökat min livskvalitet kom. Körde personsökare först - fördelen var att man bara behövde tänka på batteristatus en gång i månaden. Nallen har ju dock SMS som också är mycket användbart.

 

För mig är landbunden telefon passe - en gammal teknik som troligtvis går i graven så småningom. Jag har i alla fall lämnat ångmaskinen.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ip-telefoni här hemma ett bra tag nu via Digisip och det funkar helt okej faktiskt. Enda nackdelen är att jag inte fått något telenummer i mitt eget riktnummer ännu.

Sen så har jag inte skaffat mig nån burk o koppla in vanliga telefoner i ännu så jag krö via headset än så länge tyvärr mest pga jag inte haft tiden och behovet ännu ringer typ allt i mobilen numer. Men flickvännen vill ju ha en "landline" ;)

Det vill jag också ha...! :-)

Men är det bara för windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ip-telefoni här hemma ett bra tag nu via Digisip och det funkar helt okej faktiskt. Enda nackdelen är att jag inte fått något telenummer i mitt eget riktnummer ännu.

Sen så har jag inte skaffat mig nån burk o koppla in vanliga telefoner i ännu så jag krö via headset än så länge tyvärr mest pga jag inte haft tiden och behovet ännu ringer typ allt i mobilen numer. Men flickvännen vill ju ha en "landline" ;)

Det vill jag också ha...! :-)

Men är det bara för windows?

Jag kör i windows nu men X-Lite finns för både mac o pc o ska funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker direkt på vår nya telefonsvarare... ett minne i den sköter inspelningarna - det låter burkigt - mycket snävt omfång. Till skillnad från vår förra som använde sig att ett vanlig kasettband.

 

Så länge man ringer inomområdet man bor i är det väl ok med vanlig tele/priset men när det bär iväg lång så... mycket utlandssamtal = kanske.-..

 

Jag vet många föräldrar som ICQar med sina barn som är långväga bort och studerar...

 

Men utvecklingen går fort mnär den väl börjat.... de där första mobiltelfonerna var ju inte myckatt hänga i julgran.... till skillnad från de man numera använder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör i windows nu men X-Lite finns för både mac o pc o ska funka bra.

Jag hamnade på Rix telecom...

Finns det nån hake med det här? Nackdelar?

Jag pratar ju bara med mamma typ en gång i veckan så det känns lite "overkill" att betala 125 kr i månaden till telia för bara abonnemanget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör i windows nu men X-Lite finns för både mac o pc o ska funka bra.

Jag hamnade på Rix telecom...

Finns det nån hake med det här? Nackdelar?

Jag pratar ju bara med mamma typ en gång i veckan så det känns lite "overkill" att betala 125 kr i månaden till telia för bara abonnemanget!

digisip.com (X-Lite finns att söka på versiontracker.com)

 

Nackdelarna tja du ska se till att ha en stabil Internetlina och du får tänka på att telefonin blir lidande om inte Internetlinan funkar. I övrigt tycker jag inte att det är några direkta nackdelar jag har hört folk som har BBB ip-teleofni att uppkopplingstiden är långsam men jag tycker nog snarare tvärtom att den går mkt snababre än på en vanlig landline.

 

Digisip har så du kan prova på i 15min gratis om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

digisip.com (X-Lite finns att söka på versiontracker.com)

 

Nackdelarna tja du ska se till att ha en stabil Internetlina och du får tänka på att telefonin blir lidande om inte Internetlinan funkar. I övrigt tycker jag inte att det är några direkta nackdelar jag har hört folk som har BBB ip-teleofni att uppkopplingstiden är långsam men jag tycker nog snarare tvärtom att den går mkt snababre än på en vanlig landline.

 

Digisip har så du kan prova på i 15min gratis om du vill.

Ok, tack!

Det verkar helt klart värt att testa... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...