Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fick inte komma till jobbet pga åsikter


the_fine

Rekommendera Poster

ernst9hugo

Det är riktigt fult att säga upp någon p.g.a. en sån sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Fördelen med konsulter är ju att man snabbt och smidigt kan slänga ut dem.

Oavsett orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju väldigt demokratiskt gjort.

Om man så lätt kan bli uppsagd som konsult hade jag aldrig vågat vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade han haft nazistsympatier hade folk på det här forumet hurrat. Lustigt det där med inkonsekvens. :P

 

Men självklart är det fel att avskeda någon pga åsikter, man får tycka vad man vill vi lever i ett fritt land (även om vissa åsikter kan te sig fel för de flesta av oss).

 

 

Annars hurrar jag för att det är en konsult mindre i världen, vilket är värt att fira. Mina egna erfarenheter av konsulter är inte särskilt goda (framförallt managementkonsulter), i min erfarenhet levererar de skit (i förhållande till vad de kostar) och flyr undan alla former av ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu ska vi inte tro allt som skrivs i pressen.. :borstatanderna:

 

Han hade kanske något fuffens för sig med chefens fru eller så.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att han uppfattat/tolkat att han fått sparken pga åsikter, men arbetsgivaren har en annan anledning. Men det är ju lättare att få ut sin story i media om det kan kopplas till åsiktsfrihet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att han uppfattat/tolkat att han fått sparken pga åsikter, men arbetsgivaren har en annan anledning. Men det är ju lättare att få ut sin story i media om det kan kopplas till åsiktsfrihet...

 

Jag tror också detta är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att han uppfattat/tolkat att han fått sparken pga åsikter, men arbetsgivaren har en annan anledning. Men det är ju lättare att få ut sin story i media om det kan kopplas till åsiktsfrihet...

 

Det är tyvärr ofta på det viset att människor inte vill se den riktiga anledning till att de exempelvis blir uppsagda utan att de söker andra, kanske för dem, mer hanterbara, anledningar: politiska sympatier, hudfärg, sexualitet etc.

 

Nu säger jag inte att det inte förekommer att exempelvis hudfärg ligger till grund för uppsägningar...

 

En sak jag skulle vilja tillägga är att jag anser att företag borde kunna säga upp personal som inte stämmer in på företagsprofilen. Tänk er att ni har en exklusiv klädbutik och anställer en anständig kvinna i 20-årsåldern som klär sig elegant och verkar vara en psykiskt stabil individ. Två veckor senare kommer hon in i butiken och är klädd i kort läderkjol, har tatuerat sig på synliga ställen, har piercingar i näsan etc. Vad ska företagaren göra i den situationen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er att ni har en exklusiv klädbutik och anställer en anständig kvinna i 20-årsåldern som klär sig elegant och verkar vara en psykiskt stabil individ. Två veckor senare kommer hon in i butiken och är klädd i kort läderkjol, har tatuerat sig på synliga ställen, har piercingar i näsan etc. Vad ska företagaren göra i den situationen...?

Utnyttja den! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag skulle vilja tillägga är att jag anser att företag borde kunna säga upp personal som inte stämmer in på företagsprofilen. Tänk er att ni har en exklusiv klädbutik och anställer en anständig kvinna i 20-årsåldern som klär sig elegant och verkar vara en psykiskt stabil individ. Två veckor senare kommer hon in i butiken och är klädd i kort läderkjol, har tatuerat sig på synliga ställen, har piercingar i näsan etc. Vad ska företagaren göra i den situationen...?
Följa avtalet den skrivit med den som är anställd.

 

Varför skulle den inte följa skrivna avtal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det VERKLIGEN handlar om åsikter (vilket jag betvivlar) så KAN det finnas visst fog för att säga upp konsultavtalet.

 

Vad jag förstår så är the_fine moderat politiker. Skulle h*n vilja anställa en vänsterpartist på moderaternas partikansli? Eller kanske försöka bli av med någon som efter anställningen visat sig vara vänsterpartist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en präst i Danmark som inte var troende... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är the_fine moderat politiker. Skulle h*n vilja anställa en vänsterpartist på moderaternas partikansli? Eller kanske försöka bli av med någon som efter anställningen visat sig vara vänsterpartist?

 

Nu tror jag iof att det finns/funnits en del konsulter som är/varit vänstervridna som jobbat med diverse konsultarbeten t ex på moderaternas partikansli. Åsikter spelar ingen roll om du levererar den tjänst/produkt du förväntas leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är the_fine moderat politiker. Skulle h*n vilja anställa en vänsterpartist på moderaternas partikansli? Eller kanske försöka bli av med någon som efter anställningen visat sig vara vänsterpartist?
Troligen skulle det inte hända då man inom dessa kretsar oavsätt parti rekryterar internt. ;) men konsulter hyrs in och man får där inte ha kriterier som politiska åsikter enligt svensk lag.

 

Men om någon som fritidspolitiker inte får en tjänst den har kompetens till pga att den har ett engagemang på sin fritid så är det inget annat än just diskriminering pga åsikter som utövas.

 

Jag skulel kunna ta fram flera fall där det har varit fullt synligt att människor som sökt jobb, men inte fått det pga att arbetsgivare ser dessa som en belastning pga ett politiskt engagemang. Trots att det inte rör tjänsten som sådan.

 

Förtroendeuppdeag är idag ingen merit, trots att det visar på många olika kvaliteter som kan/skulel kunna användas av en arbetsgivare i positiv mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följa avtalet den skrivit med den som är anställd.

 

Varför skulle den inte följa skrivna avtal?

Dock var killen i urspungshistorien inte anställd, så ngt avtal fanns inte som inte kunde sägas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen skillnad mellan att tycka att våldtäkt är kul och vara våldtäktsman.

 

Är det första OK?

Är det andra OK?

 

Är en våldtäktsman inte dömas om han har åsikter enligt första fallet, utan bara om han våldtar men tycker inte om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följa avtalet den skrivit med den som är anställd.

 

Varför skulle den inte följa skrivna avtal?

 

Jag tycker att man som företagare ska ha chansen att ha anställda som motsvarar företagets image. De anställda är trots allt företagets spegel, och är det något jag inte vill ha är det en piercad spegel! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen skillnad mellan att tycka att våldtäkt är kul och vara våldtäktsman.

 

Är det första OK?

Är det andra OK?

 

Är en våldtäktsman inte dömas om han har åsikter enligt första fallet, utan bara om han våldtar men tycker inte om det?

 

Det är ju en djävla skillnad mellan att tycka att våldtäkt är kul men aldrig genomföra eller deltaga när någon annan genomför och att faktiskt genomföra eller deltaga på annat sätt vid en våldtäkt.

 

En person får tycka vad han/hon vill, det går inte att förbjuda tankar oavsett hur "fel" du eller jag tycker att det är.

 

Tanke/åsikt != handling (!= betyder inte lika med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är detta inte fullt så enkelt som att det bara handlar om en persons åsikter. Inte från arbetsgivarens synvinkel i alla fall.

 

Ponera att företaget har avtal med stora kunder och att om en konsult menar att det borde vara fritt fram att förse sig av deras varor och produkter och han/hon dessutom agerar, propagerar och offentligen för fram sådana åsikter så kan det slå tillbaka mot arbetsgivaren. Den anställdes åsikter står i direkt strid med företaget och företagets kunders uppfattning. Då är saken inte fullt lika enkel för arbetsgivaren som att det "bara" handlar om åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

 

Anställda företräder sin arbetsgivaren och i rollen som konsult så gör du det i ännu högre grad därför att du ska leverera förslag på lösningar och ditt jobb bygger på kundernas förtroende. En konsult som tycker att det är okej att ladda hem det du vill och önskar är kanske inte den konsult företaget vill eller bör ha anställd.

 

I dessa tider då du får kämpa för varje kunds förtroende är frågan inte helt enkel. Därmed inte sagt att det är rätt att sparka någon på grund av dennes åsikter utana bara att frågan inte är svart/vit och helt enkel (menar jag).

 

Här handlade det om en kille som var anställd via ett bemanningsföretag och han hade alltså inget direkt anställningsfärhållande med den arbetsgivare som har för stunden jobbade hos. Han var inhyrd konsult utan anställningsskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man som företagare ska ha chansen att ha anställda som motsvarar företagets image. De anställda är trots allt företagets spegel, och är det något jag inte vill ha är det en piercad spegel! ;)

 

Det ligger onekligen en del i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en djävla skillnad mellan att tycka att våldtäkt är kul men aldrig genomföra eller deltaga när någon annan genomför och att faktiskt genomföra eller deltaga på annat sätt vid en våldtäkt.

 

En person får tycka vad han/hon vill, det går inte att förbjuda tankar oavsett hur "fel" du eller jag tycker att det är.

 

Tanke/åsikt != handling (!= betyder inte lika med)

Så en gynekolog/barnläkare som gillar väldtäkter, offentligt förespråkar våldtäkter, men självfallet själv inte gör det är en bra läkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en gynekolog/barnläkare som gillar väldtäkter, offentligt förespråkar våldtäkter, men självfallet själv inte gör det är en bra läkare?

 

Att veta vad en individ tänker är ju lite svårt än så länge men förespråkar han (=uppmanar) till våldtäkt ska han, eller hon (även om det är ytterst få kvinnliga), inte vara en läkare. De har väl svurit läkareden! ;) (Inte för att jag vet vad som är inkluderat i den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man som företagare ska ha chansen att ha anställda som motsvarar företagets image. De anställda är trots allt företagets spegel, och är det något jag inte vill ha är det en piercad spegel! ;)
Det är just det som anställningsintervjun är till för.

Nu var det en konsult, då är det upp till företaget att skriva en spec till konsultbolaget vad man vill ha. Det måste dock följa svenska lag, vilket utesluter politiska åsikter.

 

Har man inte satt en tillräcklig tydlig spec på den konsult man söker är det bara att stå sitt kast. Det man gjorde nu var att utsätta sig för negativ publisitet. Hade man inte förlängt detta kontarkt som gick ut om 1-2 månader så hade ingen brytt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Att veta vad en individ tänker är ju lite svårt än så länge men förespråkar han (=uppmanar) till våldtäkt ska han, eller hon (även om det är ytterst få kvinnliga), inte vara en läkare. De har väl svurit läkareden! ;) (Inte för att jag vet vad som är inkluderat i den...)

 

Den kollega som förespråkar våldtäkt har nog inte sin anställning kvar någon längre tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...