Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort iMac 20''


Salar

Rekommendera Poster

Jag har stålarna i fickan, fingret på orderknappen men tveksam..När jag ringde till Mac-support och frågade om iMac 20'' så berättade de tydligt hur grafikkortet i den nya var fristående på 256 MB.På Apples hemsida finns det en snygg sida som tydligt visar hur många gånger bättre grafikkorten är i de nya.Vad gäller fristående grafikkort sade de i Apple-butik precis tvärtom: Integrerat. (vilket är kass enligt mina bekanta i PC-världen).På forum och bland bekanta IT-kunnare sägs lite allt möjligt - nya bättre, nya är sämre, etc. I detta sammanhang - som är försvårande - är det svårt att föreställa sig vilka applikationer proffstyckare kör med - antagligen långt mycket tyngre beroenden än de jag lever med... men det framgår inte alltid.Jag är ingen resurskrävande datoranvändare (tror jag). För min bildredigering önskar jag bara en dator som inte hänger och krånglar. För jag kör med Elements 7 så i mejeritermer behöver jag egentligen lättmjölken snarare än grädden.. Spel förekommer mycket sällan om aldrig.Det tycks gå att leta fram förra årets iMac ny i kartong - men det bär mig samtidigt emot att köpa något som är ett år gammalt, när det endast skiljer 500:- för att få något som är nytt (osett det att den nya i större utsträckning medger utbyggnation.Vad gäller:Den nya iMac 20 v.s föregående version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det du sysslar med så kommer inte grafikkortet spela någon roll. Det enklare räcker mycket väl till för bildhantering (grafikkortet används knappt alls).

 

Pc-folk, speltokiga och senaste-nytt-jämförare klagar ofta på grafikkorten i Mac men om de verkligen vore urusla så skulle det nog vara svårt att sälja mac. Naturligtvis finns det alltid snabbare processorer och bättre grafikkort men det är sällan man behöver dem (utom just för spel).

 

Vad du kanske istället bör fundera på är om inte skärmen i 24"-aren är bättre vilket kan ha betydelse vid bildbehandling. Detta är något som annars ofta tas upp när 20"- och 24"-aren diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har jag läst (om jag inte missminner mig) om huruvida grafikkortet (integrerat) räcker till för den skärmupplösningen, vilket således leder oss till grafikkortets prestanda igen..För de större kraftigare maskinerna med 24'' är inte ett alternativ.. Det blir lite dyrt då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jämför jag förresten prestanda mellan iMacs skärmar och andra? - Apple skriver bara 1900*blabla med "millions of colors"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Även det klenaste grafikkortet klarar av att driva två stycken 24"-skärmar i högsta upplösningen. Vad som blir lidande är prestandan i spel och grafikkortssintensiva applikationer (t.ex. cad).

 

2. Apple är usel på att beskriva något utöver det som de flesta undrar nämligen tum och pixlar. Det som är mest intressant om man bildbahandlar är ju förstås vilken panel som används, t.ex. tn eller ipa. Det sägs att Apple i 20"-aren använder en enklare tn-panel och i 24"-aren en mer avancerad. Men själv har jag faktiskt ingen aning.

 

3. Helt avgörande för bildbehandling och andra minnesintensiva uppgifter är mängden minne - ska datorn gå snabbt när du behandlar bilder så behöver du mycket minne - inte snabbt grafikkort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen! Isåfall torde jag ju enkelt strunta i frågan om grafikkort helt och hållet och vid behov, stoppa in mer RAM... Vad gäller bildskärmar och deras kvalitet: Jag har sett in i en 24'' och kan uppskatta dess kvalitet och återgivning. Men samtidigt kan jag tycka att 20'' verkar bättre än någon skärm jag nånsin haft hookad till en PC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om jag gjort ett dumt val..

 

jag beställde en 24" 2,93GHz med NVIDIA Geforce GT 130.

 

jag är grafiker så jag jobbar med cs-paketet.., håller på en del med foto oxå, spelar typ aldrig spel, kan hända att jag gör nåt i 3d, vill kunna koppla den till en hdtv utan att det laggar när man kör 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

9400M-kortet borde kunna hantera uppspelning av video i 1080p; heck det är inte länge sedan allt sånt gjordes mjukvaruvägen och Intel-processorn i alla de här burkarna klarar ju mer än av att koda av video!

 

Det är på punkten spel som skon klämmer! Jämförelsen på Apples hemsida (där nya grafikkortet ser snabbare ut) är jämfört med skräpkortet (Radeon HD 2400) i den tidigare billigaste iMac:en. Det Radeon HD 2600pro som som tidigare var standard i iMac 24" är kraftfullare än 9400M-kretsen.

 

Prismässigt är 24" iMac med 9400M klart det bästa valet! Vad jag förstår är Geforce GT 120 ganska mycket sämre än GT 130, så ska man överhuvudtaget köpa en dyrare dator för grafiks skull (och varför skulle man annars, det är typ ingen skillnad..) ska man lätt klämma in det kortet!

Dock tycker jag att 22000 eller vad det blir är rätt magstarkt för en iMac hur man än vrider och vänder på det.. man får ju en rätt fet Macbook Pro för samma pengar liksom..

 

Glöm inte att beställa med fullstort tangentbord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yepp, beställde med fullstort tangentbord :) jag sitter med musen framför så jag har inga problem med att tangentbordet e längre.

 

usch nu har man ju ångest.. jaja, gjort e gjort hehe... hoppas på att den kommer om 1 1/2 vecka.. beställde av Jansson Data i Helsingborg, där jag bor

 

men all tjafs om Open CL o snow leopard då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...