Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få igång din Fotoinspiration!


Landberg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet att jag tjatar och tjatar om foto på detta forum. Men jag vill att människor ska vara kreativa och foto är det mest kreativa i mitt liv. Min tråd tips och trix funkade inte så bra för att den saknade en bra grund så jag hoppas att man kommer lära sig här istället.

 

Jag märker att folk här gillar att ta bilder och gärna vill lägga upp och visa. Men det jag också märker är att många inte utvecklas. Dom tar samma bilder om och om igen. Så därför tänkte jag att vi skulle starta en tråd där vi får ett "uppdrag" varje vecka som vi kan fota. Lite som mina fototävlingar fast utan själva tävlingen. Självklart förstår jag att ni inte kan vara med varje vecka, men dom som verkligen gillar foto försök vara med så ofta ni kan. Jag ska försöka ta fram bra uppgifter där vi får prova saker som alla kanske inte tänker på i vanliga fall.

 

Ni får väldigt gärna kontakta mig om saker ni vill lära er så ska vi försöka fixa det.

 

Så här kommer det gå till!

- Varje vecka kommer jag posta en ny läxa och då även ändra tema och veckonummer i undertiteln så ni hänger med.

- Ni tar era bilder och redigerar dem fritt och lägger sedan upp dem i en lämplig upplösning, runt 800.

- Ni kan posta en gammal läxa även efter en ny läxa påbörjats.

- Vi pratar om varandras bilder, ger kritik och alla får chansen att kanske ta om sin bild och sen lägga upp den igen.

- Jag kommer försöka göra varje läxa i två svårighetsgrader då alla inte har samma förutsättningar i själva kameran.

- Jag kommer även att försöka ge lite redigeringstips.

- Jag kommer själv vara med i detta

- Ha skoj, detta är för eran skull, foto är kul!

 

 

Så vad tror ni? Är det nått som ni är sugna på?

 

(första läxan kommer under dagen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

V.11 | Porträtt - Närbild

 

 

Hej i veckans läxa så vill jag att ni ska ta ett planerat porträtt av någon ni känner. Ni ska tänka på ljus och era kamerainställningar. Om ni använder blixtar så får ni prova er fram till bästa resultat. Om ni inte har blixtar så tänk på hur ni placerar objektet i förhållandet till ljuskällan. Bilden skall vara en närbild, alltså ansiktsbild.

 

Att tänka på:

Lägre bländartal ger kortare skärpedjup och högre bländartal ger större skärpedjup. samma sak gäller om du "zoomar in" objektet. Så tänk på dina bländartal f/ och dina mm. Så för alla er som har en systemkamera med kitobjektiv så lek lite i trakterna av f/5,6 och 50-55mm.

Ögonen är det viktigaste i ett porträtt, är inte dom skarpa så kommer många störa sig på bilden..

 

f/ = Bländare

mm = Zoom

 

Här är ett exempel

 

post-6555-1236514042.jpg

 

För att få en så suddig bakgrund som möjligt men ändå få hela ansiktet i fokus så använde jag mig av dessa inställnignar. 50mm, f/2,8, ljuset är natrutligt och kommer genom ett fönster snett framifrån.

 

Så fota med er!

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ! Jag ska se om jag hittar nån att plåta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt! Långdistans fotokurs! Precis vad jag behövde!

 

För dålig för att skapa en egen fototråd och få kritik i men i massivt behov av åsikter kring min fotografering!

 

*Letar efter en äppel-smiley att get till läraren, men hittade ingen så det fick bli en ninja istället*

 

:ninja:

 

Nu ska jag porträttera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att ni gillar!;) men de är inte bara jag som ska vara läraren, utan det är alal vi sen när vi diskuterar bilderna! Kom ihåg det, att ge ärlig kritik och både positiv och negativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wall7, jag tror du sa det ganska bra och folk förstår nog, så jag resnade upp så att vi slipper förvirring med tanke på att jag ändrade!

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, jag blev så taggad att jag gjorde klart läxan redan första dagen (lär ju vara första gången i världshistorien).

 

Bilden är i alla fall tagen i ett rum med belysning ovanifrån och lite ljus genom fönster.

Kameran är en Nikon D80 med Sigma 30 F/1.4 med inställningarna;

ISO 400

F/1.4

Slutartid 1/250

 

Rätt nöjd med kompositionen och skärpan/skärpedjupet. Däremot själva ljuset och redigeringen efteråt vet jag inte om jag är lika förtjust i... Ljus rakt uppifrån är väl kanske ingen jättehöjdare.

Kanske borde jag slänga upp originalfilen att jämföra med men nu orkar jag inte det.

 

Kritik wanted!

post-25564-1236538308.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt vispen!

 

Jag skulle vilja att du tog fram ögat lite mera! Det känns som om att det är lite lite rörelseskärpa i den, är det bara jag? om man tittar på håret..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte det är rörelseoskärpa vid 1/250 s, utan snarare att objektivet är rätt mjukt vid största öppningen. Sen är det lite synd att örat är kapat en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer min bild.

 

Fönsterljus

f= 2.0 (antar att det är godkänt?)

50mm

iso 500

 

Och en massa tålamod.

 

 

 

/Danne

post-20526-1236545699.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Om jag ska klaga på nått så är det alla hårstrån som hänger ner över hennes vänstra öga!

 

Varför undrade du om det var godkänt med f/2.0? alla inställningar är ok!;)

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det redan börjat trilla in lite bilder. Jag ska försöka hinna med att få in någon bild. Jag ger lite kritik på dessa bilder.

 

Landberg: Snygg oskärpa i bakgrunden trots att personen är skarp. Tufft med siluetten till vänster. Lite platt och tråkigt ljus men annars mycket bra.

 

Elvispen:En kul komposition och det är snyggt att det vita fräter ut i nedre vänstra hörnet. Ser nästan ut som den var tagen med vidvinkel vilket ger en bra närvarokännsla. Jag håller med om att hela örat skulle ha varit med. Jag ser inte att bilden vinner något på den stora bländaröppningen då bakgrunden ändå är så neutral. Nu ser hela bilden lite suddig ut. Jag gissar att bländare 5,6 hade varit lagom.

 

LEXrasta: Mycket fin bild med skärpan på rätt ställe. Bländaren känns lagom och framhäver ögonen. Håret framför ögonen stör lite men ingen större fara. Bra komposition, snyggt ljus och fina färger. Mycket känsla i hennes uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer min bild.

 

Fönsterljus

f= 2.0 (antar att det är godkänt?)

50mm

iso 500

 

Och en massa tålamod.

 

 

 

/Danne

 

Jag tycker att den koncentrerade hårslingan framför hennes högra öga är just det som ger

mystiken och suget i bilden. När jag tittar på helheten dras ständigt blicken åter till ögat som som

gömmer sig lite blygt och hemlighetsfult bakom den lilla hårslöjan.

 

För egen del skulle jag beskära 1:1 .

 

salakalle hälsar. :crossfingers: Jag tror denna Landbergs-tråd kan bli riktigt bra och rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter cykelturen.

Bild mot vit vägg, blixt 180gr mot tak. Bild mot mörkt fönster, blixt 90gr på modellens högera sida.

Exp.t. 1/200 f8 ISO 100 75mm (ggr 1,5) Ext. blixt.

 

Både modell och fotograf var under all kretik, varför inga arvoden kom på fråga.

 

salakalle hälsar. :crossfingers:

post-35780-1236608589.jpg

post-35780-1236608625.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det redan börjat trilla in lite bilder. Jag ska försöka hinna med att få in någon bild. Jag ger lite kritik på dessa bilder.

 

Landberg: Snygg oskärpa i bakgrunden trots att personen är skarp. Tufft med siluetten till vänster. Lite platt och tråkigt ljus men annars mycket bra.

 

Hehe, jaha, det var inte min bild, tänkte bara lägga upp som exempel för att få igång folk!

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, här är min bild, som många av er vet så är jag ätt stort fan av high-keyfoton, nästan på gränsen till överexponerat. Så jag och en tjejkompis lekte lite med det konceptet. Antar att den inte kommer falla alla i smaken, men men!

post-6555-1236617908.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter cykelturen.

Bild mot vit vägg, blixt 180gr mot tak. Bild mot mörkt fönster, blixt 90gr på modellens högera sida.

Exp.t. 1/200 f8 ISO 100 75mm (ggr 1,5) Ext. blixt.

 

Både modell och fotograf var under all kretik, varför inga arvoden kom på fråga.

 

salakalle hälsar. :crossfingers:

 

Där ja! Jag tycker att du skulle ha skippat den andra bilden, den vart lite oskarp. Den första skulle nog passa rätt bra lite kornig ochsvartvit tror jag! Att tänka på till nästa gång är att kanske ha nån form av softbox till blixten så du slipper den hårda skuggan på väggen, eller att du slår blixten i en vägg eller tak.

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt vispen!

 

Jag skulle vilja att du tog fram ögat lite mera! Det känns som om att det är lite lite rörelseskärpa i den, är det bara jag? om man tittar på håret..

 

Nog snarare som andra påpekat att objektivet inte är det fetaste vid f/1.4.

Redigering är verklinge inte min starka sida så, hur skulle jag få fram ögat lite?

Some tips plz!

 

 

Jag tror nog inte det är rörelseoskärpa vid 1/250 s, utan snarare att objektivet är rätt mjukt vid största öppningen. Sen är det lite synd att örat är kapat en aning.

 

Mm, det var en fet ögonblicksbild så jag han inte göra mer än att rikta och skjuta så det blev lite kapat där.

 

Elvispen:En kul komposition och det är snyggt att det vita fräter ut i nedre vänstra hörnet. Ser nästan ut som den var tagen med vidvinkel vilket ger en bra närvarokännsla. Jag håller med om att hela örat skulle ha varit med. Jag ser inte att bilden vinner något på den stora bländaröppningen då bakgrunden ändå är så neutral. Nu ser hela bilden lite suddig ut. Jag gissar att bländare 5,6 hade varit lagom.

 

f/5.6 tror jag skulle blivit lite jobbigt, då hade det istället blivit rörelseoskärpa.

Shit, fotar ni på så små bländare annat än när det är riktigt ljust (blixt eller sol)? Jag går typ aldig över f/2.8 innomhus för att det gör ofta att jag behöver gå flera ISO steg uppåt för att inte få ännu mer rörelseoskärpa och då blir det mer brus. Själv väljer jag lite oskärpa pga. stor bländare före brus. Men det kanske bara är jag som är så dålig att fixa med brusiga bilder i efterhand?

 

Ja, här är min bild, som många av er vet så är jag ätt stort fan av high-keyfoton, nästan på gränsen till överexponerat. Så jag och en tjejkompis lekte lite med det konceptet. Antar att den inte kommer falla alla i smaken, men men!

 

Ish liber high-key. Men som vanligt ligger det utanför mina redigeringskunskaper....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vispen, du skulle kunna få fram det genom att ljusa upp ögat lite lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här riktade jag en bygglampa mot väggen och placerade Johan framför den. Inte världens skarpaste bild men jag gillar stuket i bilden.

 

Iso: 500

f= 2.8

Slutartid 1/30

B= 50mm

3333067673_bcf5d52eec.jpg

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för er?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en rå (inte RAW...) svartvit smygbild på min far djupt försjunken i korsords-koncentration som skulle kunna passa, han är en kanon-modell sålänge han inte är helt medveten om att man tar kort, då blåser han upp sig ;) Dessvärre är bakgrunden plottrig av prylar och jag vet inte riktigt hur man ska göra den bättre... Mottar gärna råd och/eller åsikter ikväll då jag kan posta den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är det tråden är till för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...