Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 kan ej koppla upp sig mot internet


Katana

Rekommendera Poster

Hej,

har en gammal iMac G5 som nu stått i ungefär ett år. Den slutade användas av minf ader då den brukade stänga av sig efter ett tag men då det kostade för mycket att undersöka efter fel då garantin gått ut köpte han en ny iMac. Nu pillade jag på den idag och den har inte startat om sig ännu men är helt oanvändbar för mig då den inte kan nå internet. Varken via en vanlig Ethernet-kabel eller via AirPort Express, N-versionen, som är isntälld på n med b/g-kompatibilitet. Har någon något tips för att få den uppkopplad?

Inga lösenord på AirPort Expressen. iMacen är nyominstallerad och innehåller bara grundutbudet av program.

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du råkar inte ha tillgång till något trådlöst usb-kort? Kan ju vara värt att testa om det fungerar med ett nytt nätverkskort. Om det gör det kan man ju nästan utgå från att de integrerade nätverkskorten är trasiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det låter som en bra idé. Får se ifall ajg har någon i min omgivning med ett sådant så blir det till att testa. =)

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna är att jag lyckas nå min iMac 24" via AirPorten men kan fortfarande inte komma ut på internet. Båda iMacarna försöker ta sig ut på internet via AirPorten men bara 24":aren lyckas.

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt nätverkskort till min g5a togs av blixten. då surfade jag på g5an via nätverskortet i imac genom att jag anslöt båda datorerna med varandra genom en firewire kabel. och satte på nätverks delning eller internett delning eller vad det heter i imac datorn. och ställde in firewire som nätverksutgång i g5an

kan vara en ide att kolla det innan du köper ett usb nätverks kort.

 

nu har jag ett nätverkskort på pci platsen och det funkar fint. kanske inte är samma för dig och du har ju inte den möjligheten att instalera pci. men pröva firewire mac till mac.

 

kolla även så att det inte står någon konstig dns i nätverksinställningarna. jämför med imacens inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...